Tjena.
Har själv ställt mig den frågan.
Detta kom jag fram till.
Köpa en hoj som enbart är för race / trackday är billigare än att köpa en hoj som går att regga för gata.
Kolla t ex. på BMW S1000RR, för samma pengar du köper en reggad 2010 -2012 s1000rr kan du köpa en ban konverterad 2016 hoj med powerkit, helsystem, racekåpor och annat lull lull.
Nackdelen är att du inte får lika mycket för den när du säljer den samt att den kan vara mer svårsåld då målgruppen är rätt liten här i sverige.
Fördelen med att köpa en gatregistrerad hoj är att den är mer lätt såld pga en större målgrupp när du är klar med den.
Nackdelen är att det är sjukt dyrt att konvertera den med alla delar som behövs samt risken att det kanske inte är något kvar att sälja om man krashar riktigt hårt.
Då jag redan hade en 2010 S1000RR så valde jag att bygga om den till racehoj, med möjligheten att återställa den vid försäljning, och de delar som inte kan tas med till nästa hoj bör hålla värdet relativt bra.
Hade jag inte redan haft hojen så hade jag köpt en banhoj som ej vore möjlig att regga på engång då det är det billigare alternativet då den redan har allting man behöver för bankörningen.
Mvh
Jonas Lillman