ny -behöver lite hjälp ang hoj

Kråkan1

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
på gång
Hej alla glada.

Har äntligen tagit mig i kragen o det är dags att börja ta mc-kort. Tänkte fixa teorin nu under höst-vinter o körningen till våren.

Ska även fixa en båge nu snart så man kan börja köra lite innan det är dags för vinterdvala.

Bågen som jag har på g är en Yamaha fz 750r -88.
Den är rätt så sliten dock så nu till min fråga. Ägaren vill ha 13k för den. Brommsarna fram o bak e dåliga, den läcker olja från kopplingen, bakdäcket behöver bytas o antagligen även drivpaketet. Den har inte blivit ordentligt servad på 5 år. vet ej hur långt den har gått men det är ju lätt att ta reda på.

Jag tycker att priset känns lite för högt med tanke på dessa fel. Vad anser ni?

Fixa dessa fel är inga problem för mig då min brossa meckar hoj o jag har lite folk omkring mig som oxå håller på.

Tacksam för er hjälp
Håkan kråkan

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Kråkan skrev:
2455837 Hej alla glada.

Har äntligen tagit mig i kragen o det är dags att börja ta mc-kort. Tänkte fixa teorin nu under höst-vinter o körningen till våren.

Ska även fixa en båge nu snart så man kan börja köra lite innan det är dags för vinterdvala.

Bågen som jag har på g är en Yamaha fz 750r -88.
Den är rätt så sliten dock så nu till min fråga. Ägaren vill ha 13k för den. Brommsarna fram o bak e dåliga, den läcker olja från kopplingen, bakdäcket behöver bytas o antagligen även drivpaketet. Den har inte blivit ordentligt servad på 5 år. vet ej hur långt den har gått men det är ju lätt att ta reda på.

Jag tycker att priset känns lite för högt med tanke på dessa fel. Vad anser ni?

Fixa dessa fel är inga problem för mig då min brossa meckar hoj o jag har lite folk omkring mig som oxå håller på.

Tacksam för er hjälp
Håkan kråkan

Lägg till ett par tusen så får du en hel hoj... Jag köpte min första hoj för 14000:-. En Suzuki GSX 750EF- 84. Den var kanon att köra och hel och fin...sålde den sen för 17000:- när jag fick kortet...
Trist med en hoj som man måste hålla på och meka med hela tiden...

Kråkan1

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
på gång
Vurpan 40 skrev:
2455853 Lägg till ett par tusen så får du en hel hoj... Jag köpte min första hoj för 14000:-. En Suzuki GSX 750EF- 84. Den var kanon att köra och hel och fin...sålde den sen för 17000:- när jag fick kortet...
Trist med en hoj som man måste hålla på och meka med hela tiden...

Jo jag funderar på det med.

Men samtidigt e det kul att meka o lära sig nya saker. Då jag har garage o stå i under vintern. O brossan kan få tag i delar lite billigare. Men man borde kanske överväga att köpa en annan hoj. Men samtidigt en jag sån så jag tycker synd att den bara ska stå o förfalla. Vill ju ta hand om den o se till att den mår bra.:)

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Håller med, leta annan hoj. För 15´kan du få en hoj som fungerar. Inte kul att börja meka med många saker direkt. Sm sagt, kolla in Suz 750. Verkar vara en lagom hoj att börja med.

De fel du har räknat upp är ju inte så billiga heller. Drivpkt 1200, däck 2500(f+b) bromsarna.. osv osv. Blir en del pengar det.

Kråkan1

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
på gång
PGH skrev:
2455862 Håller med, leta annan hoj. För 15´kan du få en hoj som fungerar. Inte kul att börja meka med många saker direkt. Sm sagt, kolla in Suz 750. Verkar vara en lagom hoj att börja med.

De fel du har räknat upp är ju inte så billiga heller. Drivpkt 1200, däck 2500(f+b) bromsarna.. osv osv. Blir en del pengar det.

Jo det e nog sunt att göra så. Hittade precis en gsx-r från 87 på blocket för 15k.

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Kråkan skrev:
2455879 Jo det e nog sunt att göra så. Hittade precis en gsx-r från 87 på blocket för 15k.

Verkar nog mer vettigt!!
Ja köpte också hoj på hösten förra året... jooooobbigt med vinter sen kan ja lova. Tog kortet på våren sen också, det var en trevlig upplevelse :)
Lycka till med att ta kortet!! :tummenupp

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Kråkan skrev:
2455879 Jo det e nog sunt att göra så. Hittade precis en gsx-r från 87 på blocket för 15k.

Ha is i magen
och leta länge på blocket och sporthoj mm.

Titta på många, provkör några, pruta stenhårt:hihi

Ju längre hösten går och folk får panik för de inte har garage, desto billigare blir det.

Lycka till :tummenupp

Kråkan1

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
på gång
Rickar skrev:
2456022 Ha is i magen

Ju längre hösten går och folk får panik för de inte har garage, desto billigare blir det.

Jepp har precis övervägt det alternativet så så blir det. Hoppas på hojkort så tidigt som möjligt till våren!!!!:) Vill, vill, vill, måste, måste, måste.....

Kråkan1

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
på gång
Rickar skrev:
2456022 Ha is i magen

Har kollat runt lite på nätet o kommit fram till att antagligen säljer jag bilen (fiat coupé 16v turbo) o köper en familjebil o en sporthoj a tidigt 90-tal.

Tack för era fina svar o rekomendationer. Kul med ett forum som funkar så här bra.:tummenupp :)

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Kråkan skrev:
2458397 Har kollat runt lite på nätet o kommit fram till att antagligen säljer jag bilen (fiat coupé 16v turbo) o köper en familjebil o en sporthoj a tidigt 90-tal.

Tack för era fina svar o rekomendationer. Kul med ett forum som funkar så här bra.:tummenupp :)

Jag körde drygt en säsong med en GSXR 750 från -90.

Köpte den för runt 20 000. Import från tyskland men i väldigt gott skick. Kanonhoj... kul att köra och billig i försäkring ca 3200/ helhel. Finns fina ex att hitta billigare än 20 000 om man letar lite nu på hösten.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...