Ny bild på CBR1000RR

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Är verkligen folk så otroligt märkestrogna att de kan snacka om fel och brister på "de andra tillverkarnas" hojar utan att en enda vanlig dödlig har fått provköra någon av dem än :confused:
Var glada att inte alla har samma smak som en själv. Hur kul skulle det va!!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Firefly skrev:
Var det inte så att Firebladen var snabbare på Jerez banan än R1:an på senaste masterbiketestet? (03:eek:rna alltså)

När engelska Performance Bikes testade Suzuki TL 1000 S mot Honda VTR 1000 fick man bättre varvtider med Hondan pga ett mer "förarvänligt beteende".

Säkert var CBR 954 snabbare än R1 när man jämförde varvtider. När man jämförde acceleration, temperament och upplevelse blev resultatet troligen ett annat.

Olika personer tilltalas av olika saker. Inget är rätt eller fel. Men jag ser inte värdet i att försvara Hondas policy att tillverka sporthojar utan temperament. Ett företag i Hondas position mår bäst av att inte strykas medhårs och där brukar den utländska MC-pressen vara bättre än den svenska. Troligen har detta färgat de svenska läsarnas inställning och uppfattning.
 
Last edited:

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
M:et skrev:
Är verkligen folk så otroligt märkestrogna att de kan snacka om fel och brister på "de andra tillverkarnas" hojar utan att en enda vanlig dödlig har fått provköra någon av dem än :confused:
Var glada att inte alla har samma smak som en själv. Hur kul skulle det va!!!

WORD!
:kulspruta Överdrivet märkestrogna!

En bra hoj är väl en bra hoj, spelar f-n ingen roll om det är en Honda eller nåt annat!!!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
TbA skrev:
:fakta


Honda har ju varit duktiga att höja effekten,...på papperet. Vid mätningar har dom ständigt legat lägre (ibland tom lägre än konkurrenter med 10 mindre uppgivna hk). Honda=Lättkörd och tråkig


Det var en intressant tanke ....samma år som Honda introducerat den starkaste 600'an. Trots att Yamma påstår sig ha ett övertag på 5 kusar.

Jag har aldrig hört att Honda skulle bluffa mer i sina specar än övriga tillverkare...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns inga rena fakta när det kommer till "själen" av olika tillverkare från japan.
Men visst har honda stämpeln på sig att de inte är allra värst eller extremast.
Är en tiondel på kvartsmilen något att hänga upp sig på egentligen?
Personligen tycker jag gsxr1000 är rätt löjlig, då den inte har någon som helst effektpuckel, utan den drar fint och snällt hela vägen från 3000rpm och uppåt, visst går det fort, men det är själlöst om man jämför med min racer.
Detsamma anser jag om cbr1000 och r1 också, det går fort, men det känns inte.
Vill ni åka cyklar med vansinne, så jaga tag på en rg500 från 85, rd500, eller ns400, känns vansinniga, var vansinniga, men trots det, så går faktiskt de nya cyklarna snabbare överallt, just för att de är betydligt mer lättkörda och "snälla" i motorerna, och har stabilare chassin, bättre bromsar osv.
Vet inte hur många r1'or m.fl som fick pisk på bogesundsvägen förra året, av em africa twin, med budlåda på, är det rejsigt eller vad?

Sen är det nog helt klart dags att göra en realitycheck, nästa års hojar är fan inte ens testade ännu. Så inte ens jag kan "försvara" honda eller uttala mig om den.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Olika personer tilltalas av olika saker. Inget är rätt eller fel. Men jag ser inte värdet i att försvara Hondas policy att tillverka sporthojar utan temperament. Ett företag i Hondas position mår bäst av att inte strykas medhårs och där brukar den utländska MC-pressen vara bättre än den svenska. Troligen har detta färgat de svenska läsarnas inställning och uppfattning.

Det måste vara ett rent under att Honda säljer några hojar överhuvudtaget, när Yamaha/Suzuki/Kawasaki/Ducati/Triumph är så jävla mycket lättare/starkare/bättre/snyggare/fetare/intressantare/rejsigare/temperamentsfullare.

I den verkliga världen säljer Honda flest hojar. Vilka idioter folk måste vara.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Jag sa aldrig att de var identiska. Prototyphoj är prototyphoj, gathoj är gathoj. Linjerna och siluetten är väldigt lika. Så lika som man kan begära, skulle jag vilja säga. Honda måste givetvis prioritera försäljningsvolym. Romantiska drömmerier om en 1000-kubiks V5:a för gatbruk har knappast någonting med den krassa ekonomiska verkligenheten att göra.
Det är mycket snack om att CBR1000RR är en tourer, vilket är befängt. 99% av jag-måste-ha-rettan-med-180hk-så-jag-kan-slanga-på-trean-med-platt-bakdäck-maffian skulle vara snabbare runt en bana på Hondan.

De flesta skulle dessutom vara snabbare runt en bana med en 600 än en 1000 kubikare.

Hondan är säkert en mycket fin och bra hoj men den tilltalar inte mig pga att jag tycker den ser lite tråkigare ut än de andra. Den har inte en lika stark karaktär som tex den nya R-1:an och det måste väl även valmers kunna förstå att man tycker. Att Hondan är en grym hoj är ju inte ens nödvändigt att diskutera.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Det var en intressant tanke ....samma år som Honda introducerat den starkaste 600'an. Trots att Yamma påstår sig ha ett övertag på 5 kusar.

Jag har aldrig hört att Honda skulle bluffa mer i sina specar än övriga tillverkare...

Var har du sett att Hondan är starkast?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nyteknik skrev:
Nya CBR 1000 RR gör inte ett bättre jobb än R1 eller ZX-10 att likna RC 211. Jag ser inte vilka linjer och siluetter som liknar RC 211. Vad är det man kan begära av Honda menar du? Vilka hänsyn måste Honda ta som inte gör det det möjligt att bygga en mer sanningsenlig kopia av RC211? Den för Hondafanatiker besvärliga sanningen är att Honda som vanligt lanserar en utseendemässigt medioker 900/1000 cc hoj som är snabb och lättkörd men som saknar både utstrålning och effekt i förhållande till sina konkurrenter.



När någon tycker att den ser ut som en tourer betyder det troligen att den är mindre ball än R1 och ZX-10. Vem vill vara så snabb som möjligt runt en bana när man kan se snabbare ut på en annan hoj?

NYTEKNIK Ser du inte några likheter på denna bild så finns ju alltid Synsam.... http://www.honda.co.jp/motorshow/2003/motor/lineup/cbr/cbr1000rr/garally/picture03/image/picture.jpg
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Hondan är säkert en mycket fin och bra hoj men den tilltalar inte mig pga att jag tycker den ser lite tråkigare ut än de andra. Den har inte en lika stark karaktär som tex den nya R-1:an och det måste väl även valmers kunna förstå att man tycker. Att Hondan är en grym hoj är ju inte ens nödvändigt att diskutera.

Det var det jävligaste?!
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
Var har du sett att Hondan är starkast?

Det konkreta jag har sett har varit i Bike då de har haft ett av sina "alla hojar i en bänk"-test plus att jag har hört det under hela säsongen. Yamaha envisas med att ange sina gissapåfyllan"medluft"-siffror vilket tydligen bidragit till att folk rent allmänt tror att det är den starkaste 600'an.

Likadant nu med R1 -04. Den har 170hk på riktigt, de mytomspunna 180 är "med luft. 170 mot Gixxerns erkänt potenta 164 känns inte som något värt att hetsa upp sig över så länge inte målet med hojturen är MacDonalds.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Det konkreta jag har sett har varit i Bike då de har haft ett av sina "alla hojar i en bänk"
-- edit ---
hojturen är MacDonalds.

OK. Effektsiffror från fabrikerna är ju ointressanta eftersom det ju är den reella effekten i backen som räknas.
Jag undrade bara hur du visste att CBR600 var starkast. ANgående nya R-1:ans 172-180 hk så är ju 172 symboliskt med tanke på hojens vikt och att luffarturbo har en viss effekt kan vi ju också enas om och de lär ju inte släppa en motor som är mycket klenare än Suzukin. Framtida bänkkörningar lär ju ändå visa hur det funkar i praktiken.


valmers skrev:
Det var det jävligaste?!

Visst var det. :hördu
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nyteknik skrev:
Kunskapsnivån på detta forum är ibland skrämmande...

Fel på mina kunskaper?
Vad är det jag inte kan?
Ser du helt ärligt inga som helst likheter?
Form på kåpa, cuts, tank sving mm mm
Okej det är ingen V5 utan rad fyra men hade du tyckt att det var smartare av Honda att göra en V5 i liten uplaga för 500' än en hoj som gemene man har råd med och som duger åt 99,99% av alla hoj åkare?

//Dante (helt utan kunskaper)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Kunskapsnivån på detta forum är ibland skrämmande...


Vad är det du saknar? Ok, det sitter ingen v5'a i den. Vem vet, det kanske dyker upp så småningom, men skulle i sådant fall gissa på v4'a.
är yamaha ballare för att de "kopierar" en rad4'a? Och varför kommer inte gixxer1000 med en v4'a som man har i gsvr?

Jag säger som såhär, det är _för_ radikalt att kopiera en racehoj och plocka ut den på gatan, därför att den är okörbar på gatan.
Det fungerar inte att åka med racechassin på gata, därför du har fler faktorer som spelar in, tjälskott och annan dålig asfalt. Samtidigt måste man kunna producera en "gathoj" i ett visst tempo, för att kunna göra vinst.
D.v.s gathojar är kompromisser, oavsett vilket märke du tittar på.
Mr. Dante har inte direkt dåliga kunskaper när det gäller just Honda, han är väl förmodligen en av de mest insatta personerna på detta forumet när det gäller just honda och deras nyheter..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
... ...
Jag undrade bara hur du visste att CBR600 var starkast...

I know men här försitts inga chanser att häva ur sig fördomar, påhitt och allmänt svammel :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
--edit ---

Mr. Dante har inte direkt dåliga kunskaper när det gäller just Honda, han är väl förmodligen en av de mest insatta personerna på detta forumet när det gäller just honda och deras nyheter..

Och även en av de mer partiska.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top