Ny BMW F800R eller en 2008 CB1000RA

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Köp den du tycker är enklast att hantera samt är tryggast. Bry dig inte så mycket om effekten båda hojarna har absolut tillräckligt med effekt för en kurvig väg. Hört många som funderar på att byta ner sig till en 600cc "cbr600" från en liter hoj för att få ut mer på bana. Samt eftersom att ingen av hojarna har kåpa är det inte så kul att ligga i 200 blås på en raksträcka.

Sen eftersom jag har nästan samma hoj kan jag säga att ja den behöver lite mer effekt samt bättre fjädring. Annars en kanon hoj som är väldigt allround därför behåller jag den.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hade inte tänkt smiska kurvor så mycket nu i början eftersom jag är helt grön. Har dock fått som tips från många att man skall inte köpa för litet för man växer snabbt ur det?

Men de menade kanske något mindre än 800? :va

STn verkar ok, men det jag vet är att jag fastnat för de mer nakna hojarna.

Skall du bara köra rakt fram? :va

När många pratar om att man tröttnar på för liten hoj så är det att man köper en ER6 eller Hornet men suktar efter mer drag i lägre varv eller mer knuff i de högre varvtalen.

Det finns 600cc med >120hk och det finns 1700cc med 60hk.

Men för att säga vad jag personligen tycker om de två hojarna du funderar på så tycker jag att BMW F800 är bland det absolut tråkigaste jag kört, otroligt vardaglig i det mesta och riktigt bra på inget är mitt omdöme.
Honda CB1000R är otroligt rolig och det finns tillräckligt med effekt för det mesta.

Som förstahoj vetesjutton om jag skulle rekommendera CB1000R, kan vara att den faktiskt är lite för mycket hoj och att det är bättre att börja med något annat för att sedan växa sig till den istället.
Själv hade jag kollat mer på Honda Hornet eller Kawa ER-6, klart roliga och lätthanterliga.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Beror på.. gillar du schack, poesi och vill ha ett transportmedel så BMW:n, ska du ha en potentiell busmaskin och gillar adrenalinkickar så Hondan. Men det är aldrig fel att börja på nåt snällt fordon iofs.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Tack för alla tips, tankar och rekommendationer.

Skall ge mig ut i veckan och prova båda, men det känns som att just nu lutar det mot BMWn och sedan efter ett par år byta hoj till den typ av åkning som passar mig bäst.

Låter klokt!

Glöm inte att kolla upp försäkringar, jag vet att Bilsport & Mc är riktigt billiga på tex Bmwn. Kolla även det bolaget som har Bmw's märkesförsäkring, tror det är If..
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Ny hoj

Hej,när det gäller servicekostaden så har BMW 1000mils intervall-Honda har 600mil.En hoj med 5 års garanti måste servas på auk.verkstad om du vill behålla garantin,så det gäller även den beg.Hondan.Sedan är en 4-cyl.hoj dyrare att lämna in.Tänk på att en hoj med 2500 mil inte är så långt men om två och kanske 4500 mil på mätaren så blir det tuffare att sälja när det finns likvärdiga med kanske 1500mil till salu.
BMW har 85 häst i motorn,det räcker.Jag har sett motarder med 50 köra om sporthojar på bana.Det är inte störrelsen utan görelsen som gör det.

Fundera inte så mycket,bara köp :banana och kör i massor :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hej,när det gäller servicekostaden så har BMW 1000mils intervall-Honda har 600mil.En hoj med 5 års garanti måste servas på auk.verkstad om du vill behålla garantin,så det gäller även den beg.Hondan.Sedan är en 4-cyl.hoj dyrare att lämna in.Tänk på att en hoj med 2500 mil inte är så långt men om två och kanske 4500 mil på mätaren så blir det tuffare att sälja när det finns likvärdiga med kanske 1500mil till salu.
BMW har 85 häst i motorn,det räcker.Jag har sett motarder med 50 köra om sporthojar på bana.Det är inte störrelsen utan görelsen som gör det.

Fundera inte så mycket,bara köp :banana och kör i massor :)

600milaservicen har blivit option och inte tvingad längre. Så den kan man lika gärna göra själv och du behåller ändå garantin.
(Det är trots allt bara byta olja och filter, vilket man bör göra ändå)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Som kompromiss kan kanske Z750 abs vara nåt har mer krut än Bumsen och är betydligt billigare än CB1000. Så kan du byta till nästa säsong och penga förlusten blir inte lika stor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag körde en BMW med kardan på 60-talet och har nu haft en Suzuki med kedja drygt 1 år. Rengöra, smörja, sträcka så där var 50-tionde mil. (Körde 500-mil förra året) Och har nu bytt kedja och drev under "vinterlovet".
Jag hade tagit BMWn med remdrift, remdrift som är i det närmaste lika underhållsfritt som kardan.
Om den annars känns OK att köra för dig.
 

Lakritztrollet

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Bruuuuum
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Min gamla Ducati Monster 1100 ABS står på Mc-kompaniet. Absolut nyskick + massa utrustning. Betalade 5000:- hel/hel på wasa bilsport. Roligare än både BMW och Honda.
Har haft en f800s, bra hoj men tråkig motor. Bild finns i mitt garage.
 
Last edited:

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds

BMW R1200R :
Lättkörd bra hoj med kardan, ABS, billigt att äga, skön och roligt att köra. Trivs du på den har du en kompetent hoj för vardag och långtouring. Kanske inte så hipp men safe. Just nu finns ingen begagnade på blocket.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det är inte vår ännu.. Ha lite is i magen och hitta en fin CB1000R på blocket. Lär nog dyka upp lite nu när det börjar smälta ute. Tror det är den "roligare" hojen av dina två alternativ.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
If har billigast BMW-märkesförsäkring, jag betalade 311:-/månaden helförsäkring när jag bodde i Växjö, efter flytt till Västerås så ligger den på ca 400:-/mån helförsäkring, helt ok med tanke på att Västerås ligger någon timme ifrån S-holm:eek: :)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej,
Kul att gå i hojtankar, jag köpte en F800R ny 2010 och det är min första hoj. Körde ca 600 mil förra sommaren och är supernöjd med den. Jag är 187 lång men har inte haft några problem med min längd, jag valde givetvis den högre sadeln:). 87 hk räcker gott i början, det går lättare att lära sig på en hoj som är mer förlåtande. Och visst går det att piska kurvor med den, jag gör tåskrap med min ibland :yoparty. :D
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds

Jag köpte en ny F800ST förra säsongen som jag körde ca 400mil med och på dem milen han jag känna att jag ville ha något annat, efter en ganska kort provkörning av en CB1000RA så var det klart att det var en sån jag ville ha!

Att jag tog BMW:n var den förmånliga försäkringen, bränsleförbrukningen och bra ABS bromsar.

BMW:n är billig att äga och köra, men den gav inte det jag sökte. Vill du spara pengar köp BMW:n!

Att jag bytte till Hondan var att jag tyckte den var riktigt snygg, gick riktigt bra! Och är skitkul att köra!

Hondan är dyrare att försäkra, drar mer bränsle men ger mycket kul åkning! Vill du ha roligt köp Hondan! :banana
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Haft Hondan och Provkört BMW´n.

Hondan går bra men är extremt jämn i sitt register vilket leder till roligare botten än topp, varvar inte mer än 10500 om jag minns rätt. Cykeln i sig är ju väldigt liten, känns så iaf även fast jag själv är en tvärhand hög, lätt att kasta runt iaf. ABS bromsarna är inte jätteeffektiva om vi pratar bromskraft men o andra sidan kan man ju klämma hur hårt som helst för det mesta utan att strula till det.

BMW´n är trött och extremt mjuk dämpning, även om du är färsk med lappen så tror jag du tröttnar ganska snabbt på effekten. Största pluset i min mening är remdrift och för den delen att handtagsvärmare oftast(?) sitter på som standardutrustning. Sen tycker jag alla reglage på BMW är knepiga:

Gasen galet lätt eller om det var glapp/spel så det blir gärna ryckigt.

Blinkersreglagen har du säkert redan upptäckt.

Växelföraren som känns som en glasspinne och växlarna går i utan någon känsla, klick klick. Lyckades även smeta i friläge mellan tvåan och trean vilket kändes sådär på en cykel som inte gått 100 mil ännu.

För att visa att Honda är skiten:

http://www.youtube.com/watch?v=wUx4aVNE7Co
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top