Ny bromspump till KTM org motard-ok

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Hej. Jag har org bromspump men KTM´s eftermarknads ok(det oranga) på min 525a.

Tycker verkligen den är riktig saggig ibland och man kan nästan dra handtaget in till styret ibland när man ska göra stoppies, klen bromskraft helt enkelt. Har testat att lufta men kollar nu lite om man ska köpa en större bromspumo istället.

Vad kan ni rekomendera, och inte någon ISR-pump för 4000kr utan billigare eller kanske rent av en pump från någon sporthoj som tex GSXR 10000 eller liknande, funkar det?

Vad har ni för erfarenheter?

Häls, Alex

Bifogat

• 20090529210.jpg
    20090529210.jpg
    242.6 KB · Visningar: 94

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Testa med en 13mm pump, finns ofta begade från japanska sporthojar för en rimlig peng.

Det där oket har en relativt liten inre volym vilket gör att du inte vill ha för stor pump heller.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har en org pump till TLS liggandes, tror den är 1/4", men är inte hundra.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Har exakt samma grejer på min 625a och tänkte byta men det blev mycket bättre då jag satte på mya belägg så sket i det.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Har haft KTM original pump & ok samt skiva på båda min LC4or (är väl liknande 525ans? och original oket bör väl vara sämre än deras eftermarknads?) och har aldrig haft några problem att nita bromsen utan att trycka handtaget speciellt långt in mot styret, tror du luftat fel.

Edit: Självklart kan ju dina belägg vara kassa också som någon skrev.

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har haft KTM original pump & ok samt skiva på båda min LC4or (är väl liknande 525ans? och original oket bör väl vara sämre än deras eftermarknads?) och har aldrig haft några problem att nita bromsen utan att trycka handtaget speciellt långt in mot styret, tror du luftat fel.

Edit: Självklart kan ju dina belägg vara kassa också som någon skrev.

525:ans originalpump är mindre då den är anpassad för tvåkolvsok, men fungerar ok med stora skivan. Vill man ha fetebroms bör man byta till större:tungan

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Biltemas belägg funkar grymt på oket med :banana

Men som sagt, leta 13 mm pump så lirar det bra.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Originalpumpen brukar räcka bra till 4-kolvsberinger.Är bromsen degig och konstig är det något annat fel.Dåligt luftat eller kärvande kolvar gissar jag på.

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Originalpumpen brukar räcka bra till 4-kolvsberinger.Är bromsen degig och konstig är det något annat fel.Dåligt luftat eller kärvande kolvar gissar jag på.

Jag typ degig är ett bra sätt att förklara det. Har luftat och tror inte att kolvarna kärvar för att oket är i princip nytt, bara används ytterst lite av förra ägaren.
Kan också beror på att jag tycker dämparen är jävligt mjuka fram, då jag barta kört sporthoj innan och vill ha hårda framgafflar för att göra stoppies. ska sätta dit hårdare fjädrar och lite trögare olja tror jag.

Jag ska satsa på en 13mm pump tror ni, vad är org storleken på pumpen på 525an?

Mvh Alex

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...