Ny dator!

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Varför så många skärmar?

I din första beskrivning av din dator hade du 2 gig i ram. Hoppas att du höjde det.

Minimum för att köra Vista tycker jag är 4gig. Även om du kör xp nu så vill du köra vista sen.

Nä jag har 2gb nu men jag köper mer snart, kände att jag kunde vänta med det lite..

Jag har ett litet problem med datorn.. Jag har inte ändrat något i BIOS så allt står i auto, men när jag kikar på minnerna (asus-prog i windows) så står det att de går i 1873MHz..!! :brinnerup (Crucial DDR3 1066MHz)
Datorn har startat om (läs: tvärstannat, dött och startat upp igen) 5-6 gånger och 3 av gångerna kommer det upp: "Overklocking failed" vid uppstart.
Ibland när jag startar datorn så låser den sig på olika ställen (fast innan windows börjar laddas).

I BIOS på minnerna står det:
Pri.information : 7-7-7-20-4-36-4-4
Sec.information : 8-4-6-4-7-4-7

CPU går som den ska i 2667MHz och ~1.3V
Datorn har gått i ca 10h totalt och fungerar utmärkt så länge den inte dör...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nä jag har 2gb nu men jag köper mer snart, kände att jag kunde vänta med det lite..

Jag har ett litet problem med datorn.. Jag har inte ändrat något i BIOS så allt står i auto, men när jag kikar på minnerna (asus-prog i windows) så står det att de går i 1873MHz..!! :brinnerup (Crucial DDR3 1066MHz)
Datorn har startat om (läs: tvärstannat, dött och startat upp igen) 5-6 gånger och 3 av gångerna kommer det upp: "Overklocking failed" vid uppstart.
Ibland när jag startar datorn så låser den sig på olika ställen (fast innan windows börjar laddas).

I BIOS på minnerna står det:
Pri.information : 7-7-7-20-4-36-4-4
Sec.information : 8-4-6-4-7-4-7

CPU går som den ska i 2667MHz och ~1.3V
Datorn har gått i ca 10h totalt och fungerar utmärkt så länge den inte dör...

Men orginal brukar minnenas latancy och klock skötas av bios. Alltså att det står "Auto" någonstans. Försök att byta den till manuel så dina klockvärden är dom som gäller. Så är det i alla fall för mig. Annars verkar det lite konstigt att han ställt upp dom så högt.

Du kan ha en multiplier för minnena och den ska stå på 2.0 om man kör 800Mhz minnen så 2,4 kanske inte vore helt tokigt för dig.

Din minnen ska nog köras i 5-5-5-15 eller 4-4-4-12 kanske. Det kan du se på min kartong säkert.

Om du inte fattar, ring support.

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Men orginal brukar minnenas latancy och klock skötas av bios. Alltså att det står "Auto" någonstans. Försök att byta den till manuel så dina klockvärden är dom som gäller. Så är det i alla fall för mig. Annars verkar det lite konstigt att han ställt upp dom så högt.

Du kan ha en multiplier för minnena och den ska stå på 2.0 om man kör 800Mhz minnen så 2,4 kanske inte vore helt tokigt för dig.

Din minnen ska nog köras i 5-5-5-15 eller 4-4-4-12 kanske. Det kan du se på min kartong säkert.

Om du inte fattar, ring support.

Tack för hjälpen men det var inte minnena som strulade. De ska köras i 7-7-7-20 1.5V för 1066MHz. Problemet var ett ASUS-prog som tweakade datorn! :näsblod Jag tror att det var Vcore som låg för lågt..
Nu är allt vad ASUS heter avinstallerat och datorn går helt utan problem! :)

Jag kan verkligen inte rekomendera asus medföljande programvara...
För det första så gjorde det min dator otroligt ostabil.
För det andra så visade det en CPU-temp på 9*C (samtidigt som CoreTemp visade 28*C).
För det tredje så visade det dippar i Vcore till 0.0V lite då och då (ca:10 sekunder åt gången) när jag belastade datorn med Orthos.
För det fjärde så är det mycket säkrare att själv ställa in i BIOS än att låta ett program ställa om allting!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Varför så många skärmar?

I din första beskrivning av din dator hade du 2 gig i ram. Hoppas att du höjde det.

Minimum för att köra Vista tycker jag är 4gig. Även om du kör xp nu så vill du köra vista sen.

Men du försöker du ju bara spela viktig. Du kan omöjligt märka skillnad på två och fyra gb vid vanlig användande. Dessutom kan inte ett 32bitars OS tillräkna sig så mycket minne.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men du försöker du ju bara spela viktig. Du kan omöjligt märka skillnad på två och fyra gb vid vanlig användande. Dessutom kan inte ett 32bitars OS tillräkna sig så mycket minne.

Word!

Försöka spela viktig, utveckla! Han skrev ju inte vad han skulle använda sin dator till men med tanke på vilket grafikkort han använder så skulle jag kunna tänka mig att han ska spela. Då kan man allt ha användning av 4 gig. När har en dator som stödjer 64 så varför inte också köra det.

edit:
Jag har precis lagt in vista på min ena dator som har 2 gig i ram och den tuggar sig fram nu.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...