Ny EU lag!!!!!!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta är bara ett litet axplock av vad som beslutats som en lag som inte går att ifrågasätta eller på något sätt överklaga.


Snart förbjuds din bil – om EU får bestämma​

  • Ekonomi
  • 15 juli 2021
    kl. 08.00l
  • ighet med föreställningen om att jorden håller på att gå under till följd av koldioxidutsläpp i atmosfären har EU beslutat att hela federationen ska vara så kallat klimatneutral till 2050 och drygt halvvägs dit redan 2035. Omfattande åtgärder föreslås nu som kommer att drabba hushåll och företag hårt ekonomiskt. Bland annat kommer det att bli förbjudet att köra annat än elbil.
På onsdagen presenterade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vad man i Bryssel kommit fram till ifråga om pålagor för att uppnå de så kallade klimatmålen. Gemensamt för det som presenteras under parollen ”Fit for 55” är att det kommer bli dyrare för hushåll och företag.
Bland annat blir det väsentligt dyrare att värma upp sin bostad. Att handla på nätet blir också dyrare eftersom transporter ska beläggas med höga straffavgifter. I Sverige kommer skogsbruket att få problem till följd av hårda restriktioner.

Körförbud för vanliga bilar

För den som kör en traditionell bil med bensin- eller dieseldriven explosionsmotor klämtar nu klockan. Bensinpriserna väntas raka i höjden ytterligare och om ett drygt decennium blir det tvärnit. Från och med 2035 får endast eldrivna bilar rulla på Europas vägar, under en övergångsperiod eventuellt också sådana som drivs med biobränslen.


Tullar mot omvärlden

Eftersom världen utanför EU inte förväntas införa lika drastiska åtgärder ska protektionistiska skyddstullar införas för att inte EU-baserade företag ska konkurreras ut. Farhågor finns dock om att många företag ändå kommer att fly EU för att etablera sig någon annanstans med de effekter det kan få på sysselsättningen.


Paneuropeiskt bidragssystem

Då mycket kommer att bli dyrare och pålagorna drabba alla konsumenter lika, oavsett ekonomi, befaras klimatåtgärderna kunna leda till stora sociala spänningar i samhället. Det hoppas man kunna förhindra genom inrättandet av jättelika paneuropeiska bidragssystem där skattepengar omfördelas inte bara inom länderna utan också för att utjämna inkomstskillnaderna EU-länderna emellan.

Motiveras med teori om klimatkatastrof

Åtgärdspaketet motiveras med de profetior om en nära förestående klimatkatastrof som lagts fram av bland annat FN:s klimatpanel och den svenska skolstrejkaren Greta Thunberg, rön som dock ifrågasätts av många. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyens valde emellertid under konferensen att uttala sig i vi-form i allas namn.
– Vi vet att den kolbaserade ekonomin har nått sin gräns, vi måste röra oss mot en cirkulär ekonomi. Det här är vår generations stora uppgift och den måste ena oss, löd uppmaningen till EU-ländernas medborgare och beslutsfattare under presskonferensen.

Juridiskt bindande för alla EU-länder

Något utrymme för avvikande politik på nationell nivå eller frivillighet finns enligt kommissionsordföranden inte. Samtliga åtgärder ska bli juridiskt bindande.
”Fit for 55” syftar på det beslut som EU-ländernas ledare fattat om att de människogenererade eller ”antropocena” CO2-utsläppen ska ned med 55 procent till 2035 jämfört med 1990 års nivåer. Målet var ursprungligen 40 procent men har sedermera skruvats upp.

Folkliga protester väntas

Men även om EU-länderna har skrivit på en avsiktsförklaring blir det ingen enkel sak att få samtliga länder att enas om konkreta åtgärder och sluta upp bakom den uppsättning lagförslag som EU-kommissionen nu lägger fram. Protester från medborgare och näringsidkare befaras och godkännande av EU-parlamentet krävs.
Ursula von der Leyen var dock tydlig med att demokratiska politiska diskussioner kring detta inte är välkomna och att förslag på att gå långsammare fram måste avvisas ”för våra barn och barnbarns skull”.

Kostar tusentals miljarder kronor

Prislappen för åtgärdspaketet beräknas till motsvarande tusentals miljarder svenska kronor. Ursula von der Leyen har föreslagit att en stor del av de pengar som EU-länderna betalat in till krisfonden för att få igång ekonomin efter corona-pandemin i stället ska användas för de här ändamålen. Det handlar om i storleksordningen 2 800 miljarder kronor.
Det EU-omfattande bidragssystemet föreslås sjösättas i form av en ny social fond som ska dela ut pengar till hushåll och företag som drabbas av de klimatpolitiska pålagorna. Storleken på den beräknas till motsvarande drygt 700 miljarder kronor.

Hoppas omställningen ska stimulera ekonomin

Trots jättekostnaderna, inskränkningarna i näringsfriheten och farhågorna om företagsflykt uttrycker EU-kommissionen en förhoppning om att klimatomställningen inte ska bli någon belastning på ekonomin, utan tvärtom stimulera den. EU:s klimatkommissionär Frans Timmermans, som är huvudansvarig för den enorma satsningen, ville i sina kommentarer till onsdagens presentation ingjuta entusiasm hos EU-medborgarna.
– Det kommer att vara värt det. Det ger bättre tillväxt, fler jobb och bättre miljö, siade han.
Timmermans var i likhet med von der Leyen tydlig med att det inte finns någon politisk frivillighet i att minska utsläppen av CO2 med 55 procent.
– Det är redan lag. Men om ni inte gillar en del av paketet – kom då med ett annat förslag som ger samma resultat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så du börjar söndagen med att klistra in en alarmistisk artikel från Samnytt med hela 6 st utropstecken...
Tja jag tycker den är alarmistisk just pga att ursula vonderlayen säger att det inte finns plats för demokratiska diskussioner.

Låter mera som min mc framtid kommer att kunna begränsas rätt rejält av diktaturiska tankesätt rätt lika dessa som finns hos sossar i Sverige.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja jag tycker den är alarmistisk just pga att ursula vonderlayen säger att det inte finns plats för demokratiska diskussioner.

Låter mera som min mc framtid kommer att kunna begränsas rätt rejält av diktaturiska tankesätt rätt lika dessa som finns hos sossar i Sverige.
Varför inte bara sakligt berätta om de beslut som nu tagit och använda källor som är lite mera oberoende än en källa som utmålar allt som föreställningar och teorier?
Som det är nu så passar ju denna tråd snarare i OT^2 - Dumpforumet än i Överflödiga diskussioner.
För sakfrågan i sig är ju ändå intressant.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klimatpaketet ”Fit for 55” innehåller ändringar i handeln med utsläppsrätter, för att även få in sjötrafik, vägtransporter och byggande i systemet.
Iom att EUs system för utsläppshandel/utsläppsrätter mlm är ett totalt misslyckande så vill de nu även att den ska omfatta bla byggande så att den marknaden också kan förstöras ytterligare. Kan bostäder tänkas bli billigare eller dyrare av detta? Klåfingriga politiker is going to klåfingra.

Wow vilka jubelidioter. De är mer värdeskapannde som dörrstopp än det de pysslar med nu.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Se bara vad som kommer att ske nu i höst eventuellt om cement tvingas stänga Sveriges största cement produktion på gottland. Detta handlar om co och om en superviktig sak för gottland. Grundvatten.

40% mindre utag ur svenska skogar blir lagen.

Ok vad prioriteras. Virke? Flis? Papper/kartong.

Flis vetefasen då EU anser att bränna fossila material skall straffas med skatter/avgifter= dyrare fjärrvärme.

Samtidigt har regeringen ändrar i energieffektivisering bidragen att man får inte bidragen OM man tar bort sin anslutning till fjärrvärme.

På vissa håll är det bra mycket billigare med effektiva värmepump system än fjärrvärme.

Ex hotell laholmen i Strömstad bytte ut hela sitt värme system och inkluderade att varje rum har en egen ac anläggning oberoende av alla andra men ändå ansluten till dom centrala pumparna.

Denna anläggningen sparar in sig själv på 6 år som har gått mot att fortsätta med det gammla systemet som dessutom inte inkluderade ac i rummen.

Denna anläggning får man inga bidrag för idag som energi besparande åtgärd.

Så hur dyr blir fjärrvärmen i framtiden när alla transporter med flis o sopor som eldas skall inkluderas i fjärrvärmens Co utsläpp och straff beskattas?

Hur blir det med alla båtar? Alla mc? Alla snöskotrar? Fyrhjulingar? Traktorer o entreprenad maskiner osv osv.

Trots allt bara 8,5 år kvar till genomför ingen skall vara genomförd.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja jag tycker den är alarmistisk just pga att ursula vonderlayen säger att det inte finns plats för demokratiska diskussioner.

Låter mera som min mc framtid kommer att kunna begränsas rätt rejält av diktaturiska tankesätt rätt lika dessa som finns hos sossar i Sverige.
Nu är jag inte det minsta insatt men exempelvis ”Från och med 2035 får endast eldrivna bilar rulla på Europas vägar” är ju ren osanning.

Endast eldrivna NYA personbilar får SÄLJAS från 2035. Jag valde av förklarliga skäl stora bokstäver här i linje med den media du själv väljer att läsa, för förståelse och igenkänning.

För övriga så följer EU-kommissionens uttalande i direktcitat (jag länkar inte pga lat och söndag);
"Skärpta krav på koldioxidutsläpp från personbilar och lätta lastbilar ska snabba på omställningen till utsläppsfri mobilitet genom att minska de genomsnittliga utsläppen från nya personbilar med 55 % från 2030 och med 100 % från 2035 jämfört med 2021 års nivåer. Från och med 2035 kommer alla nyregistrerade personbilar alltså att vara utsläppsfria."

Vidare kan man fnissa lite lätt åt Samnytts vurm för beroendet av MENA-länders olja. Åååh the irony
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det läggs ständigt fram nya förslag och alltid är det någon som ska fabulera ihop att det är spikat och genomfört, gärna med värsta scenarion på allt möjligt.

Förövrigt räknar jag med rätt stora inskränkningar som jag inte kommer gilla att det begränsas.
Några saker kommer säkert omöjliggöras och andra begränsas kraftigt.
Händerna upp på er som blev upprörd att er bil/MC inte kommer kunna köras 2035 och samtidigt planerade på att ha kvar den i 14 år till.

Om ingen tänker offra något så är det rätt kört för allihop till slut.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utsäppsfria i driftskede...
Kan som tillägg till tidigare inlägg da den enkla slutsatsen att Europas större biltillverkare är eniga i planen och givit sitt godkännande. Utbyggnaden av laddnätverk som också ingår i planen (och är en förutsättning) kommer ge även den mest räckviddsrädde ro i själen
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mig veterligen är detta inte beslutat som en lag (ännu). EU-kommisionen har inte sådan makt. Kommisionen lägger fram ett lagförslag (vilket nu diskuteras), sedan skall det beslutas av EU-parlamentet och av ministerrådet (där alla länder måste vara överens) och slutligen kan det bli fråga om att det även skall igenom respektive lands parlament.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mig veterligen är detta inte beslutat som en lag (ännu). EU-kommisionen har inte sådan makt. Kommisionen lägger fram ett lagförslag (vilket nu diskuteras), sedan skall det beslutas av EU-parlamentet och av ministerrådet (där alla länder måste vara överens) och slutligen kan det bli fråga om att det även skall igenom respektive lands parlament.
Jag fattar det som att EUs paket med klimatlagar kom för en tid sedan https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatlag-spikad-eu-ska-vara-klimatneutralt-ar-2050 och att det som kom nu är en sorts regelverk för att kunna upfylla lagen???
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mig veterligen är detta inte beslutat som en lag (ännu). EU-kommisionen har inte sådan makt. Kommisionen lägger fram ett lagförslag (vilket nu diskuteras), sedan skall det beslutas av EU-parlamentet och av ministerrådet (där alla länder måste vara överens) och slutligen kan det bli fråga om att det även skall igenom respektive lands parlament.
Beror väll på om dom gör som dom verkar ha gjort med EU ländernas skogar.

Total oförståelse för hur skogsbruk bedrivs”

I DI hävdas att EU-kommissionens strategi påvisar att man i Bryssel har en ”total oförståelse för hur skogsbruk bedrivs”. Samtidigt konstateras att dokumentet har ”oklar juridisk och konstitutionell status”.

Strategin kan nämligen inte ändras av någon annan än EU-kommissionen, behöver inte förhandlas med Europaparlamentet eller de enskilda ländernas regeringar och kan heller inte överklagas till EU-domstolen, uppger tidningen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag fattar det som att EUs paket med klimatlagar kom för en tid sedan https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatlag-spikad-eu-ska-vara-klimatneutralt-ar-2050 och att det som kom nu är en sorts regelverk för att kunna upfylla lagen???
Hmm, jag är för dåligt insatt i detaljerna. Men som SVT-artikeln tar upp var det väl lagstiftningen om målet som beslutades i juni och så skulle EU-kommisionen sedan (vilket de nu har gjort) komma med ytterligare lagförslag om hur det hela skall gå till praktiskt. Men jag antar att även dessa lagar måste antas i sedvanlig ordning på ungefär det sätt jag beskrev. För det är väl knappast så att lagpaketet om klimatmålet samtidigt innehöll förändringar av konstitutionell karaktär som plötsligt gav EU-kommisionen rätt att själva besluta om nya lagar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som jag läser det är det klubbat det som behandlas är hur det skall genomföras.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
EU-baserade importörer ska betala en tull för varor som importeras från icke-EU-länder med lägre klimatambitioner i form av certifikat, likt hur handeln med utsläppsrätter fungerar. Initialt kommer cement, aluminium, elektricitet, gödningsmedel samt järn och stål att omfattas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Som jag läser det är det klubbat det som behandlas är hur det skall genomföras.


I artikeln du själv länkar till:

”Fit for 55”-förslagen ska debatteras och förhandlas innan de kan bli verklighet, både i Europaparlamentet och medlemsländernas huvudstäder.

:fakta ;)
 
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top