Ny förare ska köpa hoj #2 och är förvirrad

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
God kväll SH :)

Jag är på jakt efter ny tvåhjuling, har tyvärr inte så många mcåkande kompisar att bolla potentiella cyklar med och då vänder jag mig till er :). Tog körkortet förra sommaren och skaffade mig en yamaha fzs 600 -01, en kanonhoj jag skulle våga åka jorden runt på men den känns aningen uråldrad.

Jag söker en allarounder som fungerar för både längre sträckor, kanske en tur till ett av våra grannland? och vanliga söndagsrundor för mellan 50-55k.

Vet inte om jag vill ha en 600:a igen?, är rädd att jag ångrar mig då det verkligen gäller att peta ned 2 gånger om man vill att det ska hända något, annars fanns det nog med kraft i den gamla fazern, å andra sidan tycker jag de låga kubikerna kommer i mycket snyggare paket, vilka hojar jag tittat på skrivet nedan.

Naken eller kåpa? Rent estetiskt tycker jag utan ruta ser bättre ut, om jag nu skulle vilja ta mig en långtur, och köper en ruta att ha i sådana tillfällen, hur fungerar en sån på motorvägen?

Här är de jag har tjuvkikat på. Fyll gärna på med alternativ eller kom med för- och nackdelar på modell!

Yamaha, fz8, fz1, mt 07, xj6
Kawasaki, z750 z800 z1000
Honda, 900 hornet

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag rekommenderar naket. Trevligare med jämnt luftflöde. Vad ska du på motorvägen å göra ändå?
FZ8 verkar ingen vara nöjd med.
FZ1 kan du läsa om här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278210-Fz1

Jag har provkört kawasakina och jag tyckte dom va slätstrukna.

Hondan har jag inte provat.

Glöm inte twinarna och triplarna. Mycket mer karaktär i dom motorerna. Aprilia Tuono, Ducati monster, KTM 990 SuperDuke, Triumph Speed/Street Triple mfl.

Och nej du vill inte ha 600a igen

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Suzuki GSR 600
Jag rekommenderar naket. Trevligare med jämnt luftflöde. Vad ska du på motorvägen å göra ändå?
FZ8 verkar ingen vara nöjd med.
FZ1 kan du läsa om här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278210-Fz1

Jag har provkört kawasakina och jag tyckte dom va slätstrukna.

Hondan har jag inte provat.

Glöm inte twinarna och triplarna. Mycket mer karaktär i dom motorerna. Aprilia Tuono, Ducati monster, KTM 990 SuperDuke, Triumph Speed/Street Triple mfl.

Och nej du vill inte ha 600a igen

Håller med.

Men ska du ut på motorvägen och köra kan du lika med köpa en Hayabusa turbo eller R1 eller något annat :rofl :tuttar

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
ktm 690 Duke.

Inte bäst på något, men skaplig till det mesta. ( även semester-turer)

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Hoj
2007 honda CBF 1000
Honda CBF1000!
Justerbar ruta, justerbar sits,ABS, 1000cc har gott om vrid. Kanon på både motorväg och småvägar.
Försäkring 3200 om året. Spränger inte banken vid inköp eller försäkring.
Har kört triumph speed triple,gillar den skarpt ,,,,,,, men behåller hondan.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det är ju en viss spridning på de hojar TS nämner, vad kan TS tänka sig betala i försäkring.

Hur gammal är TS?

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade en Triumph Tiger 800 som jag var väldigt nöjd med. :tummenupp
Vanliga om du föredrar asfalt och XC'n om du kör minst 25-30% grusbus.

Rekommenderar en provtur. :)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kan voucha för GSX 1250/Bandit 1250. Fin maskin med mkt vridmoment. Billig att äga. Håller att åka jorden runt ett par gånger. Till nackdel är att den topptung/trögsvängd och ganska bökig att hantera i låg fart pga relativ hög vikt.

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Street triple R -14
Jag är kanon nöjd med min FZ8:hej
Gick ifrån en MT-07 till denna och ångrar mig inte en sekund. Mycket "mera" hoj, även helt ok att pendla med. (pendlar ca 10mil/dagen).
Provkörde även FZ1, CB1000R och speed triple. Men jag föll av någon anledning för FZ8an. Samt väldigt billig försäkring om man jämför med många andra som har liknande karaktär.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
FZ1S, Z1000sx, Honda VFR 800 (alt 1200), Bandit 1250.

Några bra hojar för det syftet, Det går även o ha sportis som bruks hoj :) Körde min gixxer över 1000mil förra året och generellt sätt transporterar jag mig enbart med hoj :)

Började med en 600a nakenhoj, var mysigt under 100km/h. Ligga på motorvägen o marcha i 130-ish var tortyr, gör aldrig om det frivilligt. Med kåpa, underbart, dessutom så kan man nog teoretiskt sätt köra i kallare väder med kåpa, det gör nog några grader emot kroppen trots allt, har som Kallast kört i några minus med min gixxer, medans vid 5 plusgrader frös jag arslet av mig på min fz6n

^^ Så ett slag för kåpa säger jag! och ta inte för liten motor, testade en kawa 636ninja efter ha kört 750 ett tag, jag kan väl påstå att jag tyckte den var långsam i förhållande till vad jag var van vid.

Generellt sätt: Större motor = mindre gas för samma resultat som innan, vilket jag tycker e väldigt skönt, dessutom lite extra vrid (generellt sätt) så det där med vald växel e inte så noga, den sticker iväg ändå!

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Fz1/fz8 ligger högt upp. Jag gillar stuket på nakna hojar, de ser smidigare och mer elaka ut :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med tanke på vägstandarden (ööh) på de flesta vägar som är hojvänliga är i klass med en crossbana så kan det vara värt att titta på nåt med lite mer fjädringsväg.

Ktm990SM
Suzuki dl1000
Triumph tiger
.. osv..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med tanke på vägstandarden (ööh) på de flesta vägar som är hojvänliga är i klass med en crossbana så kan det vara värt att titta på nåt med lite mer fjädringsväg.

Ktm990SM
Suzuki dl1000
Triumph tiger
.. osv..

När jag bodde därnere i söder så var vägstandarden överraskande hög faktiskt. Sedan var ju vägarna i blekinge så raka att man fick köra upp till småland för att hitta något värt att köra. :hihi

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Fz1/fz8 ligger högt upp. Jag gillar stuket på nakna hojar, de ser smidigare och mer elaka ut :)

Fz1 av de 2 alla dagar i veckan. Ner 2 kugg fram och upp 3 kugg bak så börjar det hända saker med fz8, men då ligger du på 7000rpm på högsta växeln om du ska köra motorvägsfart (utan att köra över hastighetsbegränsningen alltså). Gaffeln är dessutom keff, och mittemellankörställningen gör den ganska jobbig - inte tillräckligt upprät för att köra långsamt utan ansträngning, och inte tillräckligt framåtlutad för att göra sig bra att köra fort med. Nä, hoppa över fz8:an, jag gjorde misstaget att köpa en så att du inte behöver göra den missen.

Gillar du utseendet på bmw r1200r så är den jävligt trevlig. Skitenkel att både slanga och köra fort med om man vill, gott om bottenvrid, bekväm, en ruta som du tar av eller på med 2 skruvar, de flesta finns även väskor till om du vill packa med dig prylar på en längre resa. Du lär få kika på år runt 07-08 för att hamna inom din budget dock. Var inte rädd för milen, jag hade en som gått 9700 mil med bara vanlig service och som det inte var något som helst problem med.

Föredrar du radfyror så kan fz1 vara något, kåpan gör inte värst mycket om du är över 180 lång, så den kan du likagärna hoppa över ur långfärdssynpunkt om du föredrar nakna utseendemässigt.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha