Ny förare ska köpa hoj #2 och är förvirrad

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?

Kikar du på 07-08 om någon månad så kommer du få dem för omkring 50k. Jag räknade med att få ungefär 40 för min, som var en 07, sålde den ungefär 15 min efter att annonsen kommit ut för 38 om jag inte minns fel, så det kändes rätt okej. Ligger någon ute i Östersund för 59. 20000 i värdeminskning på de 5200 milen som är skillnaden mellan deras o min hoj (och i det fallet är det en firma som säljer - alltid dyrare) tycker inte jag känns hemskt. Jag köpte min fz8 för 80 och ett år och 2000 mil senare fick jag 45 för den. Det sved lite mer kan jag tala om.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Så här ser min resa ut än så länge.

Kawasaki EN500 -> Suzuki SFV650A -> Honda CBF1000FA -> Yamaha MT-07

CBF:en körde jag långtur genom Europa med polaren förra sommaren. Riktigt trevlig allarounder men inte extrem på något. Fungerade suveränt att toura runt med. MT-07:an jag har nu bytade jag till mig för att jag framöver mest kommer köra kortare turer på krokiga 70-vägar här i närheten, och då är den mycket roligare en CBF:en på just detta. Ville även ha lite variation som alltid.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Som ett par andra redan har nämnt så är en Suzuki Bandit 1250 en vettig hoj!
Och den åker bekvämt ifrån en FZ8 :hej
Och du behöver aldrig växla på motorvägen! :fakta

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hur många långturer kommer du ta vs svängiga vägar hemmavid?
Planerar du att faktiskt köra på lite mc-semester eller liknande tycker jag definitivt att du ska ha en kåpa. Det finns inget segare än att hamna på en tråkig transportsträcka med en nakenhoj och inte palla hålla mer än 120 i 10 minuter.
Personligen tycker jag att den här kubik - och krafthetsen ute på gata känns lite löjlig. Du utnyttjar aldrig all kraft hos hojen ute på gata, (bör inte göra iaf...) och är det verkligen så jävla jobbigt att växla? Om det är det kan man ju lika gärna köpa en scooter. (En sådan har dessutom stor ruta, OCH förvaring under sadeln!)
Vill du nu inte växla, ska köra lite längre och ändå vill ha en någorlunda smidig hoj tror jag att en BMW är oslagbar. Möjligtvis en Honda VFR800X, men den har ganska slätstruken motorkaraktär.

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
På lindroths mc i Luleå står en blå z1000 och har stått där i 2,5 år.
Butiken har sänkt priset i omgångar och jag tror de kör den enda hem till dig gratis.
Lägg skambud och se till att garanti gäller under sommaren så du kan plåga den duktigt.
I och försig är det väl svårt att plåga ihjäl en 1000 kubikare om man ska vara någorlunda laglydig.

Kan ju vara något skäl till att den står där men den verkar vara i bra skick.
Liten halvkåpa hjälper till på motorvägen.

Har aldrig själv haft någon z1000 så vilket klipp det är i motorn vet jag ej.

Har du haft 600 så blir du less med liknande mc, helt rätt att satsa uppåt.
Jag tycker hela körningen blir mjukare med mer kraft och tyngd, en 600 blir surrig i manlig touringhastighet.
Och surr får man nog hemma av.

Själv föredrar jag insprutning, ett bök att få igång förgasarhojar om de stått länge med bensin i gasare(läs okt till april för min del).

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ju fler mil den har gått desto mindre är värdeminskning per given mil.
0-1000 mil ger jäkligt mycket mer värdeminskning än 10 000-11 000 mil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
BMW tillhör de hojar som ofta/alltid körs långt. Uppsidan är att service är enkel och oftast också genomförd eftersom dessa ägare prioriterar sånt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Köper du en hoj som gått många mil till att börja med så får du den mycket billigare då det är en mångmilaskräck bland många hojköpare här i landet. Hojen behöver inte vara sämre för det. Och när den redan blivit väldigt mycket billigare pga milen så blir den inte så hemskt mycket billigare för att du själv lägger till ett par tusen mil.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha