Ny fighter Bastard

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Mitt Bastard bygge

2009 i augusti blev jag klar med mitt katanabygge. Och sen har jag åkt på den en hel del men jag upptäckte att även fast hojen är full av nostalgi från 80talet med div uppdateringar så saknade jag min streetfighter som jag hade innan.
En tanke låg och grodde hela tiden att jag vill ha en cykel till och den ska vara en fighter med mer motor än vad som behövs men inte trimmad då jag inte vill tumma på driftsäkerheten.

I Augusti 2010 hittade jag en en Honda Blackbirdmotor som jag köpte som jag sen tvättade ren och ställde undan.
 

Bifogat

  • 05. Motortvätt.jpg
    05. Motortvätt.jpg
    253.4 KB · Visningar: 259

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Nästa grej var sen att få tag i en rolig ram att stoppa motorn i och jag valde då en CBR 900 men jag konstaterade snabbt att motorn aldrig skulle gå att få in i ramen.

Jag lät tiden gå och funderade på div olika lösningar på problemet men kom snart fram till att hur jag än gjorde skulle det krävas brutala ombyggnationer av ramen för att få dit motorn.

Till slut fick jag tag i en skrotad Blackbirdram och efter många tankar fram och tillbaka kapade jag isär ramarna och svetsade ihop dom igen. Anledningen var att motorn helt enkelt är för bred och går inte i.

Sen efter att det var gjort var det dags att välja hur hojen skulle kunna se ut när den var färdigbyggd och som vanligt vill jag gå min egen väg och göra något ingen annan har.
Jag kollade runt mycket på hur andra byggt sina fighters men jag ringde också runt för att se vad jag kunde hitta för grejer i garagen.
Jag fick tips om en Ducati 996 som var kraschad men bakdelen var hel. Motorcykeln tilltalar mig mycket med sin enkelsving och bakdel som jag tycker är en var dom finaste som gjorts.

Jag fick loss hela bakändan till vettiga pengar och sen började jag försöka få ihop delarna med varandra.

Få dit svingen var inga problem men stötdämparfästet finns det inget som stämmer så där fick helt enkelt bygga ett eget fäste. Det tog sin lilla stund kanske inte ser så vackert ut på bilderna men alla delarna ska snyggas till och sen lackeras. Funktionen är i af klockren.
 

Bifogat

  • 14.  Svingbygge.jpg
    14. Svingbygge.jpg
    237.9 KB · Visningar: 273

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Så långt var det jag under sommaren 2010. Under vintern så lämnade jag in ramen på blästring och pulverlack. Fästena jag byggde till stötdämparen lät jag vara då jag skulle behöve svetsa mer i dom när det var dags för bakramen.

I mars 2011 började jag bygga igen och det första var att försöka fundera ut någon vettig gaffel att montera dit och med tidigare erfarenhet så var upsidedowngaffel det enda alternativet.
Jag hittade en gaffel från en 04 Yamaha R1 som jag köpte. Sen var det bara att bytas lager och montera dit den
 

Bifogat

  • 24. Provmontering 2.jpg
    24. Provmontering 2.jpg
    236.9 KB · Visningar: 131
  • 25. Provmontering 2.jpg
    25. Provmontering 2.jpg
    232.2 KB · Visningar: 124
  • 26. Provmontering 2.jpg
    26. Provmontering 2.jpg
    232.8 KB · Visningar: 134
  • 27. Provmontering 2.jpg
    27. Provmontering 2.jpg
    200.3 KB · Visningar: 120

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

I en annan annons hittade jag ett fighterstyre som jag köpte för ett par hundringar och sen var det bara att montera dit det. Jag ska tillverka ett par distanser sen för att få bort brickorna som jag monterade dit provisoriskt för att få en uppfattning om stuket.

Nu var det dags att få dit Duccebakdelen.
Jag började med att svetsa ett fäste som jag kunde skruva fast tillsammans med tanken.
 

Bifogat

  • 30. Provmontering 2.jpg
    30. Provmontering 2.jpg
    196.4 KB · Visningar: 171
  • 32. Tillverkning bakram.jpg
    32. Tillverkning bakram.jpg
    186.9 KB · Visningar: 161
  • 33. Tillverkning bakram.jpg
    33. Tillverkning bakram.jpg
    211.1 KB · Visningar: 192

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Första utprovningen tyckte jag bakdelen hamnade för högt.
 

Bifogat

  • 35. Tillverkning bakram rumpa hög.jpg
    35. Tillverkning bakram rumpa hög.jpg
    233.3 KB · Visningar: 150
  • 36. Tillverkning bakram rumpa hög.jpg
    36. Tillverkning bakram rumpa hög.jpg
    231.4 KB · Visningar: 142

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Jag sänkte den ca 5cm och då hamnade linjerna i harmoni med varandra så där bestämde jag att den skulle få hamna.
 

Bifogat

  • 38. Tillverkning bakram.jpg
    38. Tillverkning bakram.jpg
    230.8 KB · Visningar: 161
  • 37. Tillverkning bakram.jpg
    37. Tillverkning bakram.jpg
    231.3 KB · Visningar: 137

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar vara en god idé ta de bästa bitarna från några olika hojar och sätta ihop.
Men vilket jobb!:Bugar
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Det här kommer bli grymt snyggt och bra! :tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Nyfiken som man är så kunde jag inte hålla mig undan att prova hur det skulle bli med avgasrören som jag fick med när jag köpte Ducatibakdelen.
 

Bifogat

  • 50. Utprovning avgasrör.jpg
    50. Utprovning avgasrör.jpg
    178.2 KB · Visningar: 138
  • 55. Utprovning avgasrör.jpg
    55. Utprovning avgasrör.jpg
    230.5 KB · Visningar: 134
  • 56. Utprovning avgasrör.jpg
    56. Utprovning avgasrör.jpg
    226.3 KB · Visningar: 135

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Fortsättning

Med lite ombyggnation av avgasrören så kommer jag få dit dom och det kommer bli riktigt bra tycker jag. När det var klart så det bara att göra om bakramen och svetsa dit dom nedre fästena. Avgasrören återkommer jag till senare.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Lördagen den 12 mars 2011
Idag var det dags att montera dit motorn. Jag har gått och dragit på det en stund men har ingen direkt förklaring varför men nu var det dags. Jag började med att placera motorn under hojen.

Sen hängde jag upp taljan i taket och spände fast motorn i spännband. Fördelen här är att då om jag har två spännband kan jag höja i bak eller i fram separat om jag vill. Taljan använder jag för lyfta upp motorn i ramen.

Skruva fast motorn i ramen gav inga som helst problem utan var klart på ca 15minuter.
 

Bifogat

  • 63. Motormontage.jpg
    63. Motormontage.jpg
    203.3 KB · Visningar: 174
  • 65. Motormontage.jpg
    65. Motormontage.jpg
    250 KB · Visningar: 197
  • 66. Motormontage.jpg
    66. Motormontage.jpg
    242.9 KB · Visningar: 174

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Efter det sen var det läge att rulla ut hojen för att inspektera på lite längre håll och få inspiration för att bygga vidare.

Vårsolen och hojen ute ger massor med inspiration för att bygga vidare.
 

Bifogat

  • 67. Färdig med motor i.jpg
    67. Färdig med motor i.jpg
    265.9 KB · Visningar: 199
  • 68.  Färdig med motor i.jpg
    68. Färdig med motor i.jpg
    266.4 KB · Visningar: 201
  • 70.  Färdig med motor i.jpg
    70. Färdig med motor i.jpg
    262 KB · Visningar: 256

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Sista fortsättningen

Nu var det dags för mig att ge mig på avgasröret. Jag hade köpt ett 4-2-1rör till blackbird i fjol som jag hade tänkt bygga ifrån. Efter ca 10minuter gav jag upp den tanken för det var inte en siffra rätt. Tur som var så fick jag med ett original avgasrör när jag köpte motorn så det var bara att leta fram det och sen kapade jag av krökarna som jag sen kommer använda för att bygga ett eget avgasrör.


Så..
Puh.. Nu har jag laddat upp vad jag hållt på med ett tag hemma i garaget och det här var det sista jag gjorde idag.

Just finns bara en sak som jag funderar över hur det kommer fungera och det är axelavståndet på hojen. Det är nämligen inte mer 1430mm.
jag misstänker att denna hoj kommer bli väldigt bakhjulsåka benägen men är det bara det som inverkar så är det ingen fara...
 

Bifogat

  • 71. Avgasbygge.jpg
    71. Avgasbygge.jpg
    250.3 KB · Visningar: 154
  • 72. Avgasbygge.jpg
    72. Avgasbygge.jpg
    221.2 KB · Visningar: 138
  • 73. Avgasbygge.jpg
    73. Avgasbygge.jpg
    190.7 KB · Visningar: 128

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Måste säga att jag är djupt imponerad .. bra jobbat
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top