Ny här! Fick ett ryck och sålde bilen..

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Ny här! (har nu köpt hoj!!)

Hallå!

Har alltid gillat motorer men aldrig varit inne på motorcyklar av någon okänd anledning.

Fick nu helt plötsligt ett ryck och satte ut min bil till försäljning och har spenderat sista veckan med att kolla upp tänkbara objekt, försäkringar och körskolor.

Har varken kort eller mc som sagt, men det blir det förhoppningsvis ändring på innan sommaren tar slut.

Hade tänkt mig en Ninja ZX6-R, så tar gärna emot förslag på andra liknande eller bra & dåliga saker med denna hoj.

Syns på vägarna snart!
// CJ

Last edited:

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Hej och tack!

Sitter kollar utrustning/kläder nu också, så vi får väl se vad pengarna räcker till.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Hallå!

Har alltid gillat motorer men aldrig varit inne på motorcyklar av någon okänd anledning.

Fick nu helt plötsligt ett ryck och satte ut min bil till försäljning och har spenderat sista veckan med att kolla upp tänkbara objekt, försäkringar och körskolor.

Har varken kort eller mc som sagt, men det blir det förhoppningsvis ändring på innan sommaren tar slut.

Hade tänkt mig en Ninja ZX6-R, så tar gärna emot förslag på andra liknande eller bra & dåliga saker med denna hoj.

Syns på vägarna snart!
// CJ

Hej och välkommen. Min förstahoj också...så kan inte säga så mycket men bra smak har du i alla fall :) :yoparty

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Du verkar vara en klok pojk!

Ännu en ninja-pilot, bra val.

Välkommen till galenskapen!
:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lägg (minst) lika mycket på skyddsutrustning som på första hojen.
Roligare att "bara" byta upp sig hojmässigt när det är dags.

xLnT

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
Kawasaki ZX6R -05
Jag skulle rekomendera en R6:a om du inte kört mycket cykel innan..
Jag hade kört cross i många år innan jag tog mitt A-kort, och min första hoj var en R6:a.
Mina personliga erfarenheter säger mig att R6:an är lite mjukare och bättre som inkörningshoj än en ZX6R (som jag har nu).
Ninjan är hårdare och har bra mkt mer klipp i sig än R6:an.
Nu var det ju lite åldersskillnad mellan hojjarna.. (R6 -01 och ZX6R -05).

Båda hojjarna är riktigt roliga att köra.. och Ninjan är så sjukt snygg.. självklart ska den vara kawagrön.

Utrustning hittar du billigt på www.fc-moto.de

Välkommen btw ;)

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Tack som fan allihop!

Har redan kikat ut den utrustning jag vill ha och tänkte beställa från fc-motor. Hoppas inte det tar allt för lång tid att få grejerna bara.

Motorcykeln skall nog införskaffas de närmsta veckorna. Har varit inne på en R6 faktiskt. Kul att höra lite kommentarer om den xLnT!

Ninjan är bara något jag fått för mig för jag tyckte den var cool när jag var mindre, men har aldrig kört någon utav dem så har inget att jämföra med.

Enda kunskaperna man har är från moped-tiden och crossen som man lattjade när man var liten. Sen är det klart att steget upp till en mc är stort, men hoppas inte det blir allt för knepigt att lära sig grunderna.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Oavsett om du köper en r6 eller en zx6r så tror jag du kommer ha drag i hojjen så du klarar dig :tummenupp

Jag började på en Kawasaki gpx 600r med 85hk och då har jag kört MKT moppe och cross (125cc och 250cc) men gpx gick uta bara fan tyckte jag.

Vad har du tänkt för årsmodell?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Sälja bilen och lägga pengarna på A-kort och MC tycker jag låter som ett förträffligt sommarprojekt! :tummenupp
Ang. hojval tycker jag du ska välja den som tilltalar dig mest. Få nybörjare vet vilken hoj-typ än mindre spec. modell som är den rätta.

Lycka till och Välkommen!

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Helt rätt gjort! :tummenupp
Köp en kawwa då jag tkr om dom välldigt mkt o skulle gärna villja se några mera på vägarna.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Oavsett om du köper en r6 eller en zx6r så tror jag du kommer ha drag i hojjen så du klarar dig :tummenupp

Jag började på en Kawasaki gpx 600r med 85hk och då har jag kört MKT moppe och cross (125cc och 250cc) men gpx gick uta bara fan tyckte jag.

Vad har du tänkt för årsmodell?

Någonstans mellan 98 och 01 ligger dom som jag kikat på.
Har en Ninja på G nu, får se om det blir den eller ej..

Draget är jag inte orolig för alls i varken Ninjan eller R6:an, men skulle va kul att veta om det finns några stora skillnader på dem, eller är det bara märket som är den stora skillnaden?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Enligt min egen erfarenhet så kan jag ju säga att man inte ska lägga ner för mycket pengar på en förstahoj (som jag gjort)...För mig som har haft MC-kort i 4½ och ett antal olika mc-modeller så har jag fortfarande inte klurat ut vad för slags mc jag ska sattsa på! iuförsig så är ju raste på pris inte lika stort på MC som på bil, men tänk på att det man tror sig tycka är jätteroligt innan kanske inte är så kul sen!

Lycka till och välkommen!

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tjenare Collo!

Kul att se dig här och inte bara på MCS! :tummenupp

Säg till om du behöver hjälp med nåt!

Satsa på en mindre ömtålig hoj att övningsköra på tills du tagit kortet är ett tips, men känner du att du vill ha en R6 eller ZX-6:a direkt så funkar de att övningsköra på dem också.
Ett annat tips är att kolla vad du får betala i försäkring innan du klipper till på en hoj.

/Fredde (Laser på MCS)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...