Ny här. Hjälp mig välja hoj!!!

Farträdd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
-
Hej! Efter att ha hängt här som läsare länge, är det dags att börja skriva lite själv. Snart börjar min tredje MC-säsong, och det är dags att handla nytt. Första säsongen tillbringade jag på pappas gubbhoj. 2005 åkte jag Gsx-r från -90, och nu är det hög tid att köpa nytt.

Jag är i valet och kvalet mellan att köpa en Cbr 600 -99 eller en Firestorm 97-98, och jag hoppas att det finns många här som kan ge mig lite synpunkter på dessa hojar!

Jag vill ha en hoj för både korta och långa turer, och det ska inte vara för obekvämt att skjutsa några hundra mil. Jag tror att både Cbr:en och Vtr:en är bra till detta. Mestadels kommer hojen användas till dagsutflykter och bus med polarna.

Jag har hört att Vtr:en fått en del kritik för svampig gaffel och frambroms, men jag tror inte det är något större problem. Cbr:en har jag inte hört så mycket negativt om överhuvudtaget. Dock har den inte en maskulin V-spis med tillhörande sound...

Försäkring är ju också en viktig punkt, och där ligger väl Vtr:en lite bättre till.(?)

Finns det någon som kan hjälpa mig med lite plus/minus på dessa hojar??? Det skulle hjälpa mig mycket! Snart är det vår...

Tack o hej!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om du kan stå ut med en aktionsradie på 20 mil rekommenderar jag en VTR, utan ytterligare motivering. :tomten

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Bra "bibel" för oss MC-folk finner jag "BIKE-TEST katalog". Väl värd pengarna. Tar bara Foirestormen som exempel, men finns lika mycket på CBR600:an. Kolla med IF, som har Honda-försäkring vad DU skulle betala för de båda. Om du inte redan gjort det. Personligen skulle jag nog valt Firestormen, men smaken är som baken....

Kolla följande:
http://www.bike.se/utrustning/index.php?view=35

VTR-klubbens forum kan du ju alltid fråga och läsa:
http://www.vtr.nu/

Lycka till.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Firestorm är en KUL gathoj, personligen skulle jag välja den eftersom jag dels inte orkar med det smala registret i en 600 och dels för att jag tycker att cbr 600 är könlösa :)

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille
Hade valt VTR 11 gånger av 10.......

Själv tror jag att man inte tröttnar lika fort på en litershoj. Dessutom tror jag du behöver lite mer vrid om du ska ha någon bakpå.....

mina 50 öre....

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Om du ska ha en i bak så finns det inga alternativ. Har haft cbr och, visst det är en kanonhoj, men den är inte kul att åka två på. Hade satsat på VTRen. Kom dock ihåg att VTRen är mera "touring" idag än 97-98 då den hade en mer sportig image med t.ex extremare körställning. :banana

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Farträdd skrev:
Tack för era synpunkter! Hoppas det finns fler som har någon åsikt om dessa hojar. Skickar med två annonser jag kikar lite på. Vill ni ta en titt på dem och "granska kritiskt" så vore det till stor hjälp.

http://www.blocket.se/vi/7464447.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/7398666.htm?ca=13_s
Hej jag har själv en vtr och kan skarpt rekommendera den. Med tanke på vad du vill använda hojen till tror jag att den är ett bättre alternativ. Finns tillräckligt med kraft för att skjutsa utan ansträngning. Sen är det ju ett ljud som inte går av för hackor :tummenupp . Det är bra hojar vad du än väljer. Lycka till med köpet.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning