Ny här och på hoj

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Hej,

Fick tips att gå med här och skriva av mig och kanske hitta folk med liknande upplevelser och kanske stöd under resans gång.
Kanske även nya vänner att åka med framöver(Tjejer som killar).

Jag har övningskört mer oseriöst första tre åren efter risk 1. Körde en del men var mycket annat som tog tid.
Förra året och i år satsade jag hårt på att ta tag i detta och ta kortet.
Kör både privat och med en skola förra året och tog första uppkörningen förra året. Kuggade den.
Jag visste att jag skulle kugga den innan, då jag nämnde för folk att jag är inte redo och inte klar för banan. Fick en total blackout när jag körde banan, skakade jätte mycket men fick köra samtliga tre innan han avbröt och skickade hem mig.

I år satsade jag stenhårt på att köra, andra uppkörningen drog jag en kona på högfarten (som jag aldrig dragit innan) och åkte ut. Dem andra delarna var bra.

Tredje uppkörningen var ganska nyss, klarade banan och var överlycklig. Men ut i trafiken kuggade jag för placeringen innan rondell och i korsning.

Dessa två sista kuggningar har satt sig rätt hårt på självförtroende och frågan om detta är rätt.
Just nu känner jag en enorm press och stress av att jaga ny uppkörningstid, mer lektioner på skolan..samt klara det innan provet går ut.

Jag tycker det är kul att köra, en typ av frihet och respekt man har när man sitter på hojen. Öppnar nya äventyr och dörrar på ett sätt.

Men även en motgång av att få höra att folk klarar det på första försöket, folk klarar det efter två veckors körning.

Ber om ursäkt i förväg för text/ord. Har dyslexi.

Kanske nån där ute som känner igen sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är gott om folk här som missat ett par uppkörningar så du är inte ensam. Ignorera de som pratar om hur de klarade det på första.
Och du kan alltid se uppkörningarna som en extra dyr lektion med en extra petig lärare om det gör att du slappnar av lite.
Fortsätt köra och ha mysigt så lyckas du med uppkörningen och får träna vidare ensam.

Om du inte har gjort det tidigare, ta med en handledare och kör en knix med smc, det kommer ge dig mer erfarenhet att köra hoj än 10 år på gata.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
+1 på förslaget med KNIX. Alla 6st jag har haft som elever har jag tagit med på minst en kurs.

Alla 6 har lappen idag, även om det tog 10 år för en av dem mellan att vi började köra och klarat körprov. (På inga sätt helt talanglös. Denne skaffade familj och en paus föranleddes av den.)

Repetition är kunskapens moder och tristessens fader. Lycka till!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag kuggade tre gånger för att jag var för het på gröten. Men det var ingen fara, jag var bara inte redo. Bättre att kugga och veta att man behöver mer övning, än att släppas ut på gatorna som en lös häst.

Jag tror det du behöver är övning. Ut och kör med nån handledare / kompis, öva på moment som du är osäker på. Kör momenten om och om igen tills du har koll på det, och sen lite till. Ta en dag i taget, stressa inte. Och tänk på vad du övat på sen, och låt det sjunka in. Det är egentligen inte mer avancerat än att borsta tänderna.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett tips om du har möjlighet. Låna/köp en moppe så kan du öva själv när som helst. En kvinna i min grupp gjorde det och det gav utdelning🙂 BTW... Ansökte att bli handledare åt en igår. Tog en timme få tillståndet. Oootroligt...
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag gjorde tre uppkörningar för lätt mc en gång i tiden.
Första gången en märklig kontrollant som tyckte att man skulle nästan stanna i fyrvägskorsningar i villaområden, trots att det var fri sikt.
Andra gången så gick jag omkull i 90 inbromsningen.
Ösregn, och ambitionen att inte fega för mycket i regn utan bromsa rejält (jag kunde princip bromsa upp den gamla Yamaha DT på framhjulet i blött också).
Men antingen vattenplaning eller en fläck asfalt med dålig friktion, och plötsligt gick framhjulet bara till vänster.
Nåja, trots omkullkörningen så kunde jag köra hojen tillbaka till körskolan.
Tredje gången så gick allt bra, även om jag nog var något mer nervös då.

Så ta det med ro, misslyckade uppkörningar är inte stopp för det hela, utan gör bara att det dröjer lite extra innan man har kortet i handen.

Btw, efter att jag lyckades med uppkörningen för lätt mc så var jag verkligen nervös när jag kom hem och skulle köra min egen 125:a för första gången!
MYCKET mer nervös än på uppkörningarna, kändes som om någon bildligt talat tog bort sin stöttande hand från min axel 😊

Att ta kort för tung mc gick dock på första försöket, men då hade jag ju redan god vana i trafik med 125:an.


Du fixar det här, det är bara den vanliga nervositeten som alla har.
Om du är säker förare rent tekniskt sett och har körkort för bil(?) så fixar du det här.
Ännu en teoretisk miss är inte heller hela välden, egentligen.
Lycka till 👍
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bara testa igen!

Tog mc 1992. Fixade uppkörning direkt. Kuggade på personbil. Antar jag är född att köra hoj. 😆
Kommer ihåg att jag var ute o körde min Kawa i natten i snöfall sen. Det skulle köras oavsett väder!! 😄😄
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Det är gott om folk här som missat ett par uppkörningar så du är inte ensam. Ignorera de som pratar om hur de klarade det på första.
Och du kan alltid se uppkörningarna som en extra dyr lektion med en extra petig lärare om det gör att du slappnar av lite.
Fortsätt köra och ha mysigt så lyckas du med uppkörningen och får träna vidare ensam.

Om du inte har gjort det tidigare, ta med en handledare och kör en knix med smc, det kommer ge dig mer erfarenhet att köra hoj än 10 år på gata.
Tack för svar !

Knix med smc har jag tänkt utföra. Var och kollade på en för några veckor sedan och kollade hur dem körde i dem olika grupperna. Såg bra ut och något jag tror kan gynna mig som du skriver.
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
+1 på förslaget med KNIX. Alla 6st jag har haft som elever har jag tagit med på minst en kurs.

Alla 6 har lappen idag, även om det tog 10 år för en av dem mellan att vi började köra och klarat körprov. (På inga sätt helt talanglös. Denne skaffade familj och en paus föranleddes av den.)

Repetition är kunskapens moder och tristessens fader. Lycka till!
Hej, har du tagit med dem privat eller som körlärare då det är elever?
Aldrig hört att skolor tar med en på sånt.

Men skall själv göra det eller tvinga på nån av mina handledare att göra det.

Tack !
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Ett tips om du har möjlighet. Låna/köp en moppe så kan du öva själv när som helst. En kvinna i min grupp gjorde det och det gav utdelning🙂 BTW... Ansökte att bli handledare åt en igår. Tog en timme få tillståndet. Oootroligt...
Hej,

Menar du att en moppe skulle göra det enklare att öva inför tung mc? :)
Jag har en egen mc jag kör på i dagsläget. Men nackdelen är att jag inte får köra utan handledare.

Hehe, ja det går fortare för att få ok på det än för bil. Jag har två st idag. :)
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Som redan framgått så är du i gott sällskap! Jag klarade lappen i fjol, på fjärde försöket. Jag skrev av mig här på forumet, ska se om jag hittar tråden. Ibland är det skönt att veta att man inte är ensam om att låta nerverna ta överhanden. Fortsätt kämpa, det kommer gå vägen till slut!

Edit: här är min tråd: https://www.sporthoj.com/forum/threads/resan-mot-kortet-och-hojen-jag-vill-ha.291875/
Tack för svar, skall läsa igenom din tråd !

Grattis till kortet ! 👏
Det är skönt att inte vara ensam i detta, utan att trycka ned någon annan, men glad för det.
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Låter som att du är nära nu, så ge inte upp än.

Och lyssna inte på @Mattias, Sh.com är fortfarande ett syndens näste i grund och botten. Jag körde tex 15 km/h för fort häromdagen, bara en sån sak.
Ja, jag klarade banan och dansade av den..men kuggade trafiken så är väl inte långt ifrån antar jag.

Hah, lätt hänt? Tror vi alla (som vågar erkänna) kör lite för fort både i bil..mc..eller vad man nu har för fordon.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tredje uppkörningen var ganska nyss, klarade banan och var överlycklig. Men ut i trafiken kuggade jag för placeringen innan rondell och i korsning.
Nu vet jag såklart inte, utan enbart spekulerar baserat på vad du skriver...

- Det låter som att du inte fått lära dig rätt från grunden, av duktig körskollärare. Med "rätt" menar jag att du kör på ett sätt så att du klarar en uppkörning. Erfarna körskollärare bör (borde) veta vad som krävs och var man inte får göra fel. Placerar du dig fel på uppkörningen så har du kanske inte fått lära dig "rätt". Eller så var du så stressad att du inte kunde tänka klart?

- Det låter också som att du kanske inte fått den volymträning som krävs för att "rätt" placering (bland annat) skall sitta automatiskt - både i skallen och som muskelminne. Det krävs en hel del körning för att "rätt" skall gå automatiskt. Mil efter mil efter mil, gång på gång på gång med de svåra momenten.

För att slippa (alltför mycket) nervositet gäller det alltså att träna-träna-träna tills du känner att "jag kan det här, jag gör inga fel, det finns inget att vara nervös för". Det kan ta ett tag att nå dit.

PS. Självklart "kan man inte det här" efter en uppkörning utan körkortet är bara ett godkännande att själv träna vidare på att bli en bra mc-förare. Det är som ju ett livslångt lärande. Jag har kört mc i 33 år och kommer fortfarande på mig själv då och då med att göra klantiga saker. :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Välkommen!
Du kommer klara det tids nog. Tog lappen på andra försöket. Få klarar det direkt och det är svårare nu än då jag tog körkort.
Lycka till :hej
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker tipset om moppe är riktigt bra! Fick min första när jag var 7! Men ärligt talat tror jag det är problemet för många när det ska tas körkort. Man kan inte hålla balansen på 2 hjul. Jovisst man kan cykla, men hela min uppväxt gick ut på att cykla i skogen "crossbana" kallade vi det. Försöka cykla på bakhjulet. Stå still så länge som möjligt och massa annat kul. Moppe på det och lite Motocross också. Sedan var liksom MC:n inget problem, bara massa svåra frågor och en sur uppkörningsgubbe. Ut och cykla, balansera lite. Cykla sakta, så sakta som möjligt. Lär dig hålla balansen så att inte det är en grej när du kör upp nästa gång.Går fortare än du tror att öva upp lite skills!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top