Ny här och på hoj

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej, har du tagit med dem privat eller som körlärare då det är elever?
Aldrig hört att skolor tar med en på sånt.

Men skall själv göra det eller tvinga på nån av mina handledare att göra det.

Tack !
Var handledare för privat övningskörning. Därtill hade jag då ett djupt engagemang i verksamheten, så gott som varannan söndag från april till september spenderades på banor.

Boka du en kurs i eget namn. Inledningsvis övningskör du till kursen med handledare (som antingen också kursar eller bara är din egen depåpersonal), därefter lyssnar på gruppens instruktör under kursen och slutligen övningskör med ett leende på läpparna hem.

Din profil säger Stockholm. Då har du tre banor att knixa på inom hojavstånd. Tuvängen i Södertälje, Rörken i Uppsala och Gröndal i Eskilstuna. Den sistnämnda är störst till bredd och depå och min åsikt den bästa.

Välkommen till missbruket. Vi har skitkul!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hah, lätt hänt? Tror vi alla (som vågar erkänna) kör lite för fort både i bil..mc..eller vad man nu har för fordon.
Näää, eller med bil har jag kanske kört för fort ett par gånger... Men med hoj har jag bara kört alldeles lagom fort för omständigheterna... Förutom den där gången när jag ramlade av vägen... Men det räknas ju inte.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Näää, eller med bil har jag kanske kört för fort ett par gånger... Men med hoj har jag bara kört alldeles lagom fort för omständigheterna... Förutom den där gången när jag ramlade av vägen... Men det räknas ju inte.
För fort är när man lämnar det svarta i övrigt så hastighetskompenserar man bara för de saktfärdiga. :squid
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hej,

Fick tips att gå med här och skriva av mig och kanske hitta folk med liknande upplevelser och kanske stöd under resans gång.
Kanske även nya vänner att åka med framöver(Tjejer som killar).

Jag har övningskört mer oseriöst första tre åren efter risk 1. Körde en del men var mycket annat som tog tid.
Förra året och i år satsade jag hårt på att ta tag i detta och ta kortet.
Kör både privat och med en skola förra året och tog första uppkörningen förra året. Kuggade den.
Jag visste att jag skulle kugga den innan, då jag nämnde för folk att jag är inte redo och inte klar för banan. Fick en total blackout när jag körde banan, skakade jätte mycket men fick köra samtliga tre innan han avbröt och skickade hem mig.

I år satsade jag stenhårt på att köra, andra uppkörningen drog jag en kona på högfarten (som jag aldrig dragit innan) och åkte ut. Dem andra delarna var bra.

Tredje uppkörningen var ganska nyss, klarade banan och var överlycklig. Men ut i trafiken kuggade jag för placeringen innan rondell och i korsning.

Dessa två sista kuggningar har satt sig rätt hårt på självförtroende och frågan om detta är rätt.
Just nu känner jag en enorm press och stress av att jaga ny uppkörningstid, mer lektioner på skolan..samt klara det innan provet går ut.

Jag tycker det är kul att köra, en typ av frihet och respekt man har när man sitter på hojen. Öppnar nya äventyr och dörrar på ett sätt.

Men även en motgång av att få höra att folk klarar det på första försöket, folk klarar det efter två veckors körning.

Ber om ursäkt i förväg för text/ord. Har dyslexi.

Kanske nån där ute som känner igen sig.
Det är svårt med uppkörning! Det är bra att det är svårt. Träna på och till slut sitter det. Jag brukar säga till många som funderar på att ta kort att det är ju även kul att övningsköra och träna och det får man göra direkt utan kort. :)

Kämpa på och lycka till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Öva mer är det enkla svaret.

Dels blir du bättre på att köra och dels mer avslappnad.

KNIX är en mycket bra idé.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Näää, eller med bil har jag kanske kört för fort ett par gånger... Men med hoj har jag bara kört alldeles lagom fort för omständigheterna... Förutom den där gången när jag ramlade av vägen... Men det räknas ju inte.
Om man trillar av vägen kan bara bero på att vägen var för smal.
Om vägen bara är bred nog så kan man ju inte trilla av.
Så det kan inte bero på hastigheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man trillar av vägen kan bara bero på att vägen var för smal.
Om vägen bara är bred nog så kan man ju inte trilla av.
Så det kan inte bero på hastigheten.
I mitt fall var det ett plötsligt angrepp av lömsk svartis lurpassade i en kurva.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
I mitt fall var det ett plötsligt angrepp av lömsk svartis lurpassade i en kurva.
Fast då då var det ju fortfarande inte hastigheten som var orsaken 😉
Jag har själv råkat ut för rullgrus i en kurva efter en skandalöst dålig s.k. snabellagning.
Fick dock drivit det mot Vägverket, och en blev en av de lyckliga fem om året som vunnit mot dem 😎
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast då då var det ju fortfarande inte hastigheten som var orsaken 😉
Jag har själv råkat ut för rullgrus i en kurva efter en skandalöst dålig s.k. snabellagning.
Fick dock drivit det mot Vägverket, och en blev en av de lyckliga fem om året som vunnit mot dem 😎
Jo, sa ju att det inte räknas. :hihi
Bra jobbat! Fler borde dra dem inför tinget för all dum skit.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Alltså, kugga på MC-uppkörning är ingenting.
Nästan alla jag känner på hojhjulingar har gjort det minst en gång.
Själv åkte jag och en kille dit på att köra för sakta på grusväg. Vi var de enda i gruppen som hade god hojvana sedan tidigare. (motocross).
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min erfarenhet som handledare åt några samt stöttning till andra handledare som själva inte kan :) är att inget slår mängdträning.
Det kan kännas meningslöst att ligga och köra några mil flera gånger i veckan men det ger en känsla som behövs för att koppla bort behovet av att tänka på manövrering annat grundläggande och fokus kan läggas på trafik och omgivningen.
 

Tessan55

Medlem
Gick med
2 Aug 2024
Hoj
Yamaha
Alltså, kugga på MC-uppkörning är ingenting.
Nästan alla jag känner på hojhjulingar har gjort det minst en gång.
Själv åkte jag och en kille dit på att köra för sakta på grusväg. Vi var de enda i gruppen som hade god hojvana sedan tidigare. (motocross).
Aah jag har hört samma.
Suger mest att kugga, men jag förstår att man kanske inte är fullt redo när man kuggar.

Jag åkte dit nu för blick i vändning. Allt annat skall ha varit bra.
 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Knix-kurser är suveränt! Jag gick två under min ettåriga övningskörningsperiod. Efter det kändes hojen två storlekar mindre (1200 kubiks BMW). Jag hade hybris nog att anmäla mig till Grupp 2. Funkade bra.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ja grattis!
Vad kul, bara ta det jättelugnt i framförallt början av din hojkarriär.
Vänj dig noga innan du blir övermodig, både för din körvana i allmänhet och för att vänja dig vid hojens egenskaper.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top