Ny här på SH

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Hejsan !!

Andreas heter jag och är 32år. Har länge varit sugen på att ta körkort men ja, det har hela tiden skjutits framåt. Men nu har jag bestämt mig för att börja och har redan börjat planera/kolla runt lite på olika hojar. Det finns ju som sagt en hel drös på marknaden.

Det jag vill ha är en sportig hoj som är billig att försäkra. Ska försöka hålla mig runt 1997-2000 i årsmodell iallafall.

Har kikat lite på CBR , GSXR , Hornet , Bandit men som sagt. Har ni några tips får ni jättegärna skriva ner dom så kan jag lätt kika närmare på det.
Pris nånstans runt 25-35000 tycker jag är okey att lägga på första cykeln.

Det va allt från mig. Hej svej

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Har kikat lite på dom trådarna. Väldigt sugen på en sporthoj men samtidigt motard typ 640 LC4. Skitsvårt tycker jag

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
Honda Cbr 900rr
Har kikat lite på dom trådarna. Väldigt sugen på en sporthoj men samtidigt motard typ 640 LC4. Skitsvårt tycker jag

Hade 640'in innan jag bytte till gixxern jag har nu, bland de bättre jag gjort i mina dagar även om det var riktigt kul med motard.
Kommer inte många mil med en motard utan att skrevet har fått parkinsson.

Men som i alla andra trådar så handlar det om vad man ska ha cykeln till?
Staden,glida,busa osv osv.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
fan vad många andreas som börjar regna in nu :banana

välkommen och lycka till :D håller på med kortet själv!

med sporthoj kammar man hem oftare kan ja lova! :tummenupp

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Hoj
Honda CBR 600F -99
tja tja! när jag stod å skulle ta körkort slutade det med en cbr600 -99, den kostade drygt 30papp och jag hade läst i någon tråd att honda brukar vara driftsäkra. jag betalar strax över 800 per månad så länge den är påställd (göteborg, folksam).

så här i efterhand hade en lite nyare hoj varit trevligt, men då kostar det ju där efter. står säkert hur mycket som cbr som helst i olika trådar, men mina reflektioner är:
* billig, och ok försäkring
* man sitter inte jätteskönt, att köra i 50 på den är halvkul
* den ser ok ut
* jävligt lätt att köra å styra
* dåligt acc under 5k varv

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Man säger att man inte ska leka å ha sig men så kommer det ju bli tillslut. Men det är ju skönt att bara glida runt och sen kunna kvasta på när man känner för det. Det är väl egentligen 3 modeller jag kan komma på nu i sporthojsväg.

Suzuki GSXR 750
Honda CBR 900
Kawasaki ZX-9R

Om man tänker på skillnaden mellan en 600cc & 900cc tex , är det nån större skillnad egentligen på storleken? Jag menar en 600 lär kunna få att skita i brallan iallafall , kanske kan vara ett alternativ om den e billigare i inköp & försäkring.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
En zx9r har garanterat mest mos av de du nämner, satsar du på en 98 -00 så välj en 00:a. Då har du en uppdaterad o mer pålitlig växellåda.:tummenupp

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Välkommen! Hade jag köpt hoj nu idag, en allround, bor ju i stan som du själv. Då hade jag kikat på en ER6:a av någon sort. De är grymt smidiga i trafiken och hyfsat pigga.
Inte som en sporthoj naturligtvis. Men att kryssa fram i trafiken och leka lite på en krokig väg så ger de en hel del tillbaka.

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
ER6:an såg ju riktigt trevlig ut. Och efter en snabb koll på bilsport mc försäkring 30+ så vad den inte speciellt dyr heller Helförsäkring: 4529 kr/år.

EDIT: Men frågan är hur bra går den? Och dyrare i inköp är den också.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...