Ny här :) uppkörning och mc inom 1 månad!

Jacobsladder

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Pågång
Hej alla mc galningar! :banana


Har uppkörning om 2 veckor, och funderar fram och tillbaka på vilken hoj jag ska köpa in.. Jag är intresserad av en Yamaha R6 eller en Honda CBR RR 600. Då är frågan, kan man hålla sig till hastighetsbegränsingen med dessa hojjar? :va Har sagt till min kära fader att jag kan de, men ändras de när man väl sitter på den? Jag vill ju inte ha den pga av farten. Utan för att den är snygg! Ni får gärna tipsa mig om lite saker!

Mvh

Jacobsladder
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Ett tips... köp inte en sån hoj om du vill vara ärlig mot farsan..för du kommer vilja testa vad den går för...ett bra tips på en vettig hoj har jag dock inte...kanske en ninja 250cc...om du vill åka lagligt...
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Då är frågan, kan man hålla sig till hastighetsbegränsingen med dessa hojjar? :va Har sagt till min kära fader att jag kan de, men ändras de när man väl sitter på den? Jag vill ju inte ha den pga av farten. Utan för att den är snygg! Ni får gärna tipsa mig om lite saker!

Mvh

Jacobsladder

Nej tyvärr, dem har bara 2 fartlägen. 100km/h och 200 km/h.
Det finns dock en nödbroms på dem och det är att fälla ned fotpinnarna.
Prata med Nash här på Forumet, han vet hur man enkelt får hojen att gå långsammare med den metoden!
Eller så läser du bara här: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190807

MVH
Skydive
 

jetson

Guest
Tror inte det är möjligt att hålla hastighetsbegränsningarna nej, men du kan ju hålla hastighetsbegränsningarna i tätort iaf :)

Men som sagt en ninja 250cc kan du titta på
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Lr köp en gammal sport hoj... Körde själv Gsxr 750 `88 som första hoj.. Funkade kanon men jag är ju lite äldre (28år) så jag kör ju med huvudet ;) hahaha... Om det är nyare hoj du kikar efter så Tycker jag Ninja 250 lr ER6 F kan funka bra
 

The Rolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
zx666r

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Du köper en sådan hoj för att köra fort med. Sen kommer säkert många att tala om för dej att så är det inte alls. Men självklart kör man fort med en hoj som är byggd för just det. Faktiskt ett av mina största skäl till att inte köra kåphoj.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Köp det du trivs bäst med, bry dig inte om håneriet med ninja 250, med rätt pilot bakom styret så lämnar den många SH posörer som trådar på rätt väg el bana.:tummenupp
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Jag håller som bäst på att övningsköra med en gammal RF900 och det är jäkligt svårt att hålla hastighetsbegränsingen med den kan jag säga.
Skulle nog säga kåplöst eller custom om du vill köra softare.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Har du bara lite självdiciplin är det ingen fara alls!
Tänk vad tråkigt livet vore om man valde allt utifrån hur lätt det skulle vara.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Nu vill jag inte vara ett fucko men det ÄR faktiskt svårt att köra lagligt på dessa hojar.

Ja, det är fysiskt sett genomförbart, men jag skulle i alla fall aldrig köpa en sån hoj med tanken att enbart köra runt lagligt på den, särskilt om jag var ny körkortstagare. Räkna inte med det i alla fall.

Vill du hålla dig närmre den lagliga sidan utav lagen och samtidigt ha kul, så köp någon naken bushoj eller kanske motard.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
larv, självklart kan du hålla hastighetsbegränsningen med en plastraket om du själv vill och har disciplinen, att säga att "det går inte med en sån hojj" är så jävlaz nördigt och det var förmodligen dom som slickade på lyktstolpar i januari bara "för att nån sa de"
 

Jacobsladder

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Pågång
Tack för alla svaren!

Jag snackar inte om några 200 hastigheter, lite vett har jag :tungan Jag väljer ju hojjen för att den e snygg.. Sen kan man ju bryta hastigheter med alla hojjar.. Rätta mig om jag har fel :confused:
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
du kommer att köra för fort, det gör alla som åker sporthoj ;)

köp den du tycker är snyggast och skönast att köra helt enkelt, och som du har råd med.
 

JKI

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600RR -05
Jag snackar inte om några 200 hastigheter, lite vett har jag :tungan Jag väljer ju hojjen för att den e snygg.. Sen kan man ju bryta hastigheter med alla hojjar.. Rätta mig om jag har fel :confused:

Tänkte precis likadant som du innan jag tog kortet för en månad sen, köpte en CBR600-05... för den va snygg :D. och nja min första ambition om att köra lugnt har reviderats kan man säga... det går att köra lagligt om du ligger på tomgången.

Men skit i det och köp vad du vill ha, håll dig inom dina egna marginaler och upplev att det här är sjukt roligt.
 

Jacobsladder

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Pågång
okej :tummenupp övade manöver prov idag på trafikskolan gick över mina förväntningar med tanke på underlaget.. Då till min fråga, Måste man hålla 50 genom alla koner i serpentin banan? Eller kan man släppa på gasen dom 2 sista konerna? Alltså på uppkörning.

Mvh
Jacobsladder
 

Pellepenna

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008 Kawasaki er6f
okej :tummenupp övade manöver prov idag på trafikskolan gick över mina förväntningar med tanke på underlaget.. Då till min fråga, Måste man hålla 50 genom alla koner i serpentin banan? Eller kan man släppa på gasen dom 2 sista konerna? Alltså på uppkörning.

Mvh
Jacobsladder

De kräver att du kör 50 km/h ändå in i den sista konen. Där lägger du ner mcn i marken och svänger hårt som fan.

Skämtar givetvis. Det är som du säger att du ska lätta på gasen de sista konerna..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top