NY HJälm, Det BÄSTA JAG KÖPT Varför?? =)

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Det började förra sommaren med att jag fick så ont i nacken... Förstod givetvis att detta hade med att sporthojen att göra. När man kör i 200+ så förstår man att huvudet får arbeta lite mot vinden. Dock kan jag ju inte sluta köra pga. av detta, utan började träna springning m.m. istället. Det blev genast bättre.

Många kompisar hade länge klagat på att min hjälv var en billig skit hjälm men jag menade att en hjälm för 1200 måst ju ändå fungera och den känndes bra.. tror att den hette (GP1 (agv)). Men igår bestämde jag mig för att byta upp mig. Det blev en XR-1000 shoie. Försäljaren menade på att detta var en klass för sig.. och bla bla. Ja ja tänkte jag när jag provade den.. den känns ju inte mycket annorlunda än min gamla.. Men den skydda ju bättre vid en vurpa då min gamla var en plasthjälm.

När jag väl fått kört ett par meter med den nya hjälmen så förstod jag plötsligt vad alla pratade om! =) ljudnivån sänktes med ca 40-50% Fartvinden mot ansiktet sänktes med minst 60% och det blev plötsligt mycket lättare att köra sporthoj!

Har hört folk som pratar om visslande ljud. Detta kan man få genom att öppna ventilerna på hjälmen och sedan köra fort och vrida lite på huvudet. Så de ventilerna får jag nog dessvärre hålla stängda så jag inte riskerar Tinitus.. Dock var det väldigt skönt att kunna få fullt luft genomdrag genom hjälmen.

Så till alla försäljare av hjälmar! Säg bara följande! Kör du sporthoj skall du ha en dyrare hjälm.. provkör och märk skillnaden själv!

Tack för ordet =) :banana :banana

PS: aldrig mer kör jag med den gammla hjälmen.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Kan bara hålla med, bytte till en XR-1000 i år. Plötsligt är huvudet still, inget mer gungande av huvuet i sidled vilket var mitt problem med gamla hjälmen. :banana
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
Catway skrev:
2272651 Det började förra sommaren med att jag fick så ont i nacken... Förstod givetvis att detta hade med att sporthojen att göra. När man kör i 200+ så förstår man att huvudet får arbeta lite mot vinden. Dock kan jag ju inte sluta köra pga. av detta, utan började träna springning m.m. istället. Det blev genast bättre.

Många kompisar hade länge klagat på att min hjälv var en billig skit hjälm men jag menade att en hjälm för 1200 måst ju ändå fungera och den känndes bra.. tror att den hette (GP1 (agv)). Men igår bestämde jag mig för att byta upp mig. Det blev en XR-1000 shoie. Försäljaren menade på att detta var en klass för sig.. och bla bla. Ja ja tänkte jag när jag provade den.. den känns ju inte mycket annorlunda än min gamla.. Men den skydda ju bättre vid en vurpa då min gamla var en plasthjälm.

När jag väl fått kört ett par meter med den nya hjälmen så förstod jag plötsligt vad alla pratade om! =) ljudnivån sänktes med ca 40-50% Fartvinden mot ansiktet sänktes med minst 60% och det blev plötsligt mycket lättare att köra sporthoj!

Har hört folk som pratar om visslande ljud. Detta kan man få genom att öppna ventilerna på hjälmen och sedan köra fort och vrida lite på huvudet. Så de ventilerna får jag nog dessvärre hålla stängda så jag inte riskerar Tinitus.. Dock var det väldigt skönt att kunna få fullt luft genomdrag genom hjälmen.

Så till alla försäljare av hjälmar! Säg bara följande! Kör du sporthoj skall du ha en dyrare hjälm.. provkör och märk skillnaden själv!

Tack för ordet =) :banana :banana

PS: aldrig mer kör jag med den gammla hjälmen.

sen testar du shoei X-spirit så vill du inte ha XR-1000 längre :hihi
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Kör själv med en X-spirit och bättre hjälm får man leta efter, inget slängande av huvudet även i 250+ samt lätt och smidig.

/Felix
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Catway skrev:
2272651

Så till alla försäljare av hjälmar! Säg bara följande! Kör du sporthoj skall du ha en dyrare hjälm.. provkör och märk skillnaden själv!

Tack för ordet =) :banana :banana

PS: aldrig mer kör jag med den gammla hjälmen.
Jag köpte också ny hjälm, det bästa jag gjort. Va så nöjd att jag låg och gullade med den. :3freak
Det svåra är ju annars att just få prov åka hjälmen.

Sen en NY hjälm är alltid en ny, sätter sig efter ett tag märkte jag, första gångerna trodde jag huvudet skulle lossna när jag tog av den, och att jag blev kortare när jag drog på den. Men nu säger det bara plupp så sitter den där.
(det är en Arai Condor)

/D
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Catway skrev:
2272651Har hört folk som pratar om visslande ljud. Detta kan man få genom att öppna ventilerna på hjälmen och sedan köra fort och vrida lite på huvudet. Så de ventilerna får jag nog dessvärre hålla stängda så jag inte riskerar Tinitus.. Dock var det väldigt skönt att kunna få fullt luft genomdrag genom hjälmen.

Stoppa i ett par öronproppar i öronen också så kan du ha ventilerna öppna hur mycket du vill... :)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ähum...du körde plasthjälm innan, allt är ju bättre då !
Jag hajjar inte hur man ens kan sätta sig på en hoj utan förstklassig skyddsutrustning...är det inte farligt nog ?

Folk tar sina surt förvärvade pengar å lägger på värsta hojen de kan köpa å sen åker de runt i skit utrustning eller ännu värre i jeans...

Dagens moralkaka från gubbjäveln :D



Hur som, kul att du är nöjd med nya hjälmen.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det finns ett "whisper kit" för 395:- till XR1000 och Raid2 om man tycker man vill ha ner ljudnivån ännu mer.
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Jasså det finns värre =/ X-sprint Bäst att inte testa den då jag la en förmögenhet på denna (tycker jag i alla fall)..

Tips till dig som tycker att hjälmen börjar bli inkörd och lite glappig.. På min xr-1000 kan man byta kindkuddarna och på så sätt få den som ny igen.. =)

anl. till att jag körde plasthjälm samt många med mig. är förmodligen 1: att jag inte trodde det var sån skillnad 2 pengarna.. har man tagit A-kort och sen ny hoj + skinnställ ryggskydd +stövlar mm så är det surt att lägga 4000 på en hjälm... men men bättre sent än aldrig *=)
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Jag har haft XR-1000 sen den släpptes och varit mycket nöjd. Idag har jag dock varit hos lackeraren och plockat hem min nylackade X-Spirit. Ska bli kul att provköra med den..

/Martin
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
farty skrev:
2272793Idag har jag dock varit hos lackeraren och plockat hem min nylackade X-Spirit.


Oki, lite :felämne, men vad kostar det att lacka en hjälm?
(Har plasthjälm just nu, men kikar på ny hjälm och skulle va roligt att kunna få den personligt lackad då ju.)
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Catway skrev:
2272756
anl. till att jag körde plasthjälm samt många med mig. är förmodligen 1: att jag inte trodde det var sån skillnad 2 pengarna.. har man tagit A-kort och sen ny hoj + skinnställ ryggskydd +stövlar mm så är det surt att lägga 4000 på en hjälm... men men bättre sent än aldrig *=)

Anledning 1 kan jag förstå.. men anledning 2 låter precis som att du är minst rädd om knoppen :/ not good
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Nja trodde inte / tror knappt fortfarande, att det är sån enorm skillnad mellan skadorna på knoppen från hjälm till hjälm.

Dessuom körde jag ju trafikförsäkring, så jag räknar ju inte med att vurpa =) :huvet
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
semper skrev:
2272663 sen testar du shoei X-spirit så vill du inte ha XR-1000 längre :hihi

Vad är skillnaden? För drar man bara hjälmarna på sig i butik märker man inte nån skillnad precis. Vikten är i stort sett densamma o känslan inuti likaså.
Har du testat bägge hjälmarna?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Och ovanpå alla andra finns den bästa Arai RX7 corsair :hihi


Jag resonerar som så.
Om jag krashar och får men för livet, så skall jag veta att jag i alla fall gjorde allt jag kunde för att skydda mig när jag utövar mitt intresse.
Att sitta i rullstol och veta att man slarvat med utrustningen, är nog fruktansvärt frustrerande och deprimerande.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
CorbenDallas skrev:
2272857 Vad är skillnaden? För drar man bara hjälmarna på sig i butik märker man inte nån skillnad precis. Vikten är i stort sett densamma o känslan inuti likaså.
Har du testat bägge hjälmarna?

Ventilation och brus, samt att man får en JÄTTEspoiler ;)

edit, vidare har X-spirit kolfiber istället för composit som det är i XR-1000 i nått av lagrena om jag inte minns fel
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Eskilsson skrev:
2272868 Och ovanpå alla andra finns den bästa Arai RX7 corsair :hihi


Jag resonerar som så.
Om jag krashar och får men för livet, så skall jag veta att jag i alla fall gjorde allt jag kunde för att skydda mig när jag utövar mitt intresse.
Att sitta i rullstol och veta att man slarvat med utrustningen, är nog fruktansvärt frustrerande och deprimerande.

Är inte X-spirit motsvarigheten till RX7 då? Arai känns helt fucked dessutom att ha på huvudet jämfört med Shoei, så alla kan inte ha Arai, antar jag? :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top