lorkan skrev:
2273065 Är inte X-spirit motsvarigheten till RX7 då? Arai känns helt fucked dessutom att ha på huvudet jämfört med Shoei, så alla kan inte ha Arai, antar jag?
Det är det förmodligen. Ligger ju i samma prisklas.
Och alla kan tyvärr inte ha Arai pga passformen. (man skall ha den som passar bäst)
Men till Arais försvar finns det några argument.
1. Trippellaminat i skalet. Precis som framrutan på en bil är laminerat och håller bra vid en skada. Och sidorutorna inte är det och bara blir skit kvar om dom pajjar. Så är även Arais dyrare hjälmar med trippel laminat och dom billigare har dubbellaminat. Dom flesta tillverkare har inte laminat alls.
2. Skalstorlekar. Arai har 5 skalstorlekar. en till varje storlek utom xxl och xxs
andra tillverkare har 2 eller 3 skalstorlekar. tex en xxs och s är en xs hjälm med extra eller mindre stoppning. En l och xl är ofta en m med mindre stoppning (Alla hjälmar testas i storlek medium för att bli godkända, därför kan dom laborera med dom andra storlekarna)
3. Fibrer från sida till sida. Arais hjälmar är bygda med hela fibrer från ena kanten till den andra. Flesta andra hjälmar har skarvar lite över allt. framför allt i mitten. och skarvar är en stor svaghet.
4. Byggtecknik. Arais hjälmar byggs för hand och märks upp med vem som byggt hjälmen och vilket datum mm. som om det skulle vara ett byggfel i en hjälm kan dom spåra det hela vägen tillbaka till hantverkaren, och det tror jag skapar ett kvalitetstänkande hos hantverkaren.
5. Motogp/superbike. Arai har samma hjälmar på förarna motogp mm som svensson kan köpa i butiken. Vad jag vet så har dom andra tillverkarna specialbyggda hjälmar till sina förare. vissa har tom omlackerade Arai hjälmar. Alla Arais hjälmar (även öppna customhjälmar) är godkända för banracing.
Nu är inte jag betald av Arai eller så, även om det kan verka så. Men när jag har lyssnat runt och försökt lära mig om olika hjälmar så är det här argument som gör att jag väljer Arai bland dom fabrikat som passar min skalle.