NY HJälm, Det BÄSTA JAG KÖPT Varför?? =)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Rash skrev:
2274771 Har en likadan. Men tycker att ljudnivån är på tok för hög egentligen.
Finns det någon möjlighet att låna en hjälm och provköra hos handlare eller släpper de inte sånt?
Någon som vet?
Det beror på handlare. Jag har både provkört o lånat hem hjälmar.

Zita skrev:
2274465
Tyckte den satt lite löst :tomten
Sitter den löst är du snett på det. En ny hjälm ska sitta HÅRT. Dock inte så hårt att du får ont, men näst intill. Efter ett tag så töjer sig hjälmen o då blir den perfa (är tanken).

Storlekar skiljer väldigt mellan hjälmfabrikat och även mellan olika modeller av hjälmar av samma märke.
Jag har S i min Z-one och har XS i Raid II och XR1000 o den känns aningen stor...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
lorkan skrev:
2273065 Är inte X-spirit motsvarigheten till RX7 då? Arai känns helt fucked dessutom att ha på huvudet jämfört med Shoei, så alla kan inte ha Arai, antar jag? :D


Det är det förmodligen. Ligger ju i samma prisklas.
Och alla kan tyvärr inte ha Arai pga passformen. (man skall ha den som passar bäst)
Men till Arais försvar finns det några argument.

1. Trippellaminat i skalet. Precis som framrutan på en bil är laminerat och håller bra vid en skada. Och sidorutorna inte är det och bara blir skit kvar om dom pajjar. Så är även Arais dyrare hjälmar med trippel laminat och dom billigare har dubbellaminat. Dom flesta tillverkare har inte laminat alls.

2. Skalstorlekar. Arai har 5 skalstorlekar. en till varje storlek utom xxl och xxs
andra tillverkare har 2 eller 3 skalstorlekar. tex en xxs och s är en xs hjälm med extra eller mindre stoppning. En l och xl är ofta en m med mindre stoppning (Alla hjälmar testas i storlek medium för att bli godkända, därför kan dom laborera med dom andra storlekarna)

3. Fibrer från sida till sida. Arais hjälmar är bygda med hela fibrer från ena kanten till den andra. Flesta andra hjälmar har skarvar lite över allt. framför allt i mitten. och skarvar är en stor svaghet.

4. Byggtecknik. Arais hjälmar byggs för hand och märks upp med vem som byggt hjälmen och vilket datum mm. som om det skulle vara ett byggfel i en hjälm kan dom spåra det hela vägen tillbaka till hantverkaren, och det tror jag skapar ett kvalitetstänkande hos hantverkaren.

5. Motogp/superbike. Arai har samma hjälmar på förarna motogp mm som svensson kan köpa i butiken. Vad jag vet så har dom andra tillverkarna specialbyggda hjälmar till sina förare. vissa har tom omlackerade Arai hjälmar. Alla Arais hjälmar (även öppna customhjälmar) är godkända för banracing.

Nu är inte jag betald av Arai eller så, även om det kan verka så. Men när jag har lyssnat runt och försökt lära mig om olika hjälmar så är det här argument som gör att jag väljer Arai bland dom fabrikat som passar min skalle.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Suomy är snygg och lätt men mycket brus och "vingel", ska köpa en ny hjälm nästa år igen...fick ju köpa Suomy´n för 995 kr på mc-mässan i gustavsberg, istället för 3995 kr i butik...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Eskilsson skrev:
2281281
5. Motogp/superbike. Arai har samma hjälmar på förarna motogp mm som svensson kan köpa i butiken. Vad jag vet så har dom andra tillverkarna specialbyggda hjälmar till sina förare. vissa har tom omlackerade Arai hjälmar. Alla Arais hjälmar (även öppna customhjälmar) är godkända för banracing.
.

Jag blev MÄKTA förvåndad när jag såg en Arai Astro hjäl på en förare på GP gridden! Såg ut som han plockat den från hyllan. :)
Det var någon Japan, och jag trodde de alla skulle ha den fetaste hjälmsorten. Men Astro är en kanon hjälm, :) Tyeker ialla fall jag (som har en sådan)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Eskilsson skrev:
2281281 Det är det förmodligen. Ligger ju i samma prisklas.
Och alla kan tyvärr inte ha Arai pga passformen. (man skall ha den som passar bäst)
Men till Arais försvar finns det några argument.

1. Trippellaminat i skalet. Precis som framrutan på en bil är laminerat och håller bra vid en skada. Och sidorutorna inte är det och bara blir skit kvar om dom pajjar. Så är även Arais dyrare hjälmar med trippel laminat och dom billigare har dubbellaminat. Dom flesta tillverkare har inte laminat alls.

2. Skalstorlekar. Arai har 5 skalstorlekar. en till varje storlek utom xxl och xxs
andra tillverkare har 2 eller 3 skalstorlekar. tex en xxs och s är en xs hjälm med extra eller mindre stoppning. En l och xl är ofta en m med mindre stoppning (Alla hjälmar testas i storlek medium för att bli godkända, därför kan dom laborera med dom andra storlekarna)

3. Fibrer från sida till sida. Arais hjälmar är bygda med hela fibrer från ena kanten till den andra. Flesta andra hjälmar har skarvar lite över allt. framför allt i mitten. och skarvar är en stor svaghet.

4. Byggtecknik. Arais hjälmar byggs för hand och märks upp med vem som byggt hjälmen och vilket datum mm. som om det skulle vara ett byggfel i en hjälm kan dom spåra det hela vägen tillbaka till hantverkaren, och det tror jag skapar ett kvalitetstänkande hos hantverkaren.

5. Motogp/superbike. Arai har samma hjälmar på förarna motogp mm som svensson kan köpa i butiken. Vad jag vet så har dom andra tillverkarna specialbyggda hjälmar till sina förare. vissa har tom omlackerade Arai hjälmar. Alla Arais hjälmar (även öppna customhjälmar) är godkända för banracing.

Nu är inte jag betald av Arai eller så, även om det kan verka så. Men när jag har lyssnat runt och försökt lära mig om olika hjälmar så är det här argument som gör att jag väljer Arai bland dom fabrikat som passar min skalle.

Så de förare som kör MotoGP/liknande och som kör med tex Shoei, kör med specialhjälmar? Inte X-spirit lr XR-1000?

Du kunde din grej förresten. :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
lorkan skrev:
2290061 Så de förare som kör MotoGP/liknande och som kör med tex Shoei, kör med specialhjälmar? Inte X-spirit lr XR-1000?

Du kunde din grej förresten. :tummenupp


Oj! Så långt vågar jag inte stoppa ut hakan, så jag kan visa på vilken förare och fabrikat som kör med specialhjälm och vem som kör med hjälmar direkt från hyllan av dom andra tillverkarna. Så långt sträcker sig inte min kunskap. Vet bara att alla Arai är samma som finns i butiken. Och det är inget som dom andra tillverkare verkar vågar säga.

PutteLiten skrev:
2282185 Jag blev MÄKTA förvåndad när jag såg en Arai Astro hjäl på en förare på GP gridden! Såg ut som han plockat den från hyllan. :)
Det var någon Japan, och jag trodde de alla skulle ha den fetaste hjälmsorten. Men Astro är en kanon hjälm, :) Tyeker ialla fall jag (som har en sådan)


Astor/R är föregångaren till rx7 och var Arais tophjälm tidigare.
Det är trippellaminat även i den, och är passformen på en viss skalle bättre med den hjälmen så är det ett bättre val än rx7 för den personen.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Eskilsson skrev:
2290605
Astor/R är föregångaren till rx7 och var Arais tophjälm tidigare.
Det är trippellaminat även i den, och är passformen på en viss skalle bättre med den hjälmen så är det ett bättre val än rx7 för den personen.


Där ser man. :)
Nu känner jag mig ännu mer nöjd med mitt hjälm köp
Min Arai sitter som om den var gjord för mitt huvud. Det enda jag önskat var att de hade haft lite fler roliga motiv.
På motivsidan ligger Shoei fler år före, imho. Men det är av sekundär betydelse.

Synd att det var Arai som passade så bra på mitt huve då de är svindyra, men det lär ju inte bli något annat än Arai från och med nu.

:hej
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top