Kopierat från Bike.se:s forum...
Att du vinterförvarar klenoden kallt innebär troligen mycket fukt!? Är det frysgrader får du allt kolla kylarvätskan så den innehåller glykol, annars synd om både dig och jonnen. F.ö. har det mesta sagts, jag upprepar enligt mitt eget program (23:dje avställningen exklusive handräckning till sonen respektive svärdottern). Följande ordning:
Tvätta,vaxa, varmkör och byt motorolja och oljefilter nu. Stäng bensin kranen om du har någon, töm flottörhusen på soppa. Skruva av tändstift, häll i några milliliter (använder själv en spruta och plastslang för lätt åtkomst) motorolja i varje cylinder för att motverka rostande kolvringar. OBS försiktighet med sand och flugkadaver runt cylindertoppen i detta arbete, så om du har tryckluft så rensa noga före detta moment. Tändstiften kopplade till tändhatt lägger du mot gods och drar runt motorn några varv med startmotorn. Senare i vinter kan vrida runt bakhjulet några ggr med kanske 3:an ilagd för att snurra runt innehållet i motorn några varv. Åter i med putsade (och kollade på gnistgapet) tändstiften. Har du ingen bensinkran så tömmer du förgasarna först nu, det brukar finnas en nippel längst ned på flottörhuset som du via plastslang kan tömma till en behållare. Dränering oftast via insex eller stjärnskruv som du öpnnar några varv. Vicka några ggr på motorcykeln för komplett tömning och därmed slippa hartsavlagringar som bara ger funktionsstörningar kommande år. Nu avlägsnar du batteriet och förvarar det så att du kan underhållsladda det varje månad, gärna med specialladdare för mc-batteri. Med bilbatteriladdare som ger för många ampérè fördärvar du batteriet, såvitt du inte kopplar emellan ett motstånd (kräver kunskap och passning, särskilt de förslutna batterierna). Glöm till våren inte bort att sätta fast luftningslangen till batteriet (såvitt det inte är ett slutet). Beroende på typ av luftfilter kanske du kan tvätta det över vintern? Sätt isåfall igen insugsrören. (Har själv haft musbo och sätter numera fälla under hojen). Kedjan måste också smörjas noggrant eftersom den definitivt inte är rostfri. Jag silikon/teflonsprayar framgaffel och gungar rejält några gånger i förhoppning att packningar inte spricker och börjar läcka beroende på min egen slöhet. Har själv tömt tanken några gånger men oftast valt det andra och lättare alternativet att fylla den helt, de sista decilitrarna med K-sprit som binder den kondens som bildas i sbd med temperaturväxlingarna. Har alltid pallat upp mina hojar så att hjulen hänger fritt och behåller sin runda figur. Med centralstöd är det superenkelt. Annars får du tänka till för annan köpt eller egen påkommen lösning med träklotsar. Olika experter säger att nu ska luftrycket sänkas alternativt höjas!!! Välj därför själv - men inför vårens avrostning måste du först av allt kolla ringtryck på närmaste mack. Nu täcker jag (varmgarage med oönskade besök, musen som nämnts men inte fångats) över min mc med lakan som skyddar men andas. Och säger hejdå till min vän. Om kallgarage så är det kanske idé att spraya in hela hojen med vax eller olja (men absolut inte bromsskivor med ok) som skydd mot rostbefrämjande fukt. Ett vax som i vår enkelt kan kallavfettas. Jag har sett hojar som ärgat och förfulats på några få år pga dålig preparering och konservering inför vintern. Aluminium är närmast en överkänslig metall i annat klimat än tempererad inomhusmiljö så varför inte ta in hojen som hyresgäst i egna sovrummet (men utan bensin)? Föreslagna procedur tar kanske 4-5 tim i två block eftersom hojen/kedjan måste torka före helsmörjningen.
Motorex bensinstabilisator kan du köpa på de flesta MC-firmor. En liten flaska i en full tank, för att sedan köra en bit så blandningen kommer ner i förgasarna också. Med detta medel slipper du tömma förgasarna inför vintern, och det är inte heller någon risk att tanken rostar på insidan eftersom den är full med soppa.