ny hoj ägare! vad göra inför vintern?

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
tjo alla hojmeckar proffs :) jag skaffade mig mitt båge kort nu på hösten(i september) och en hoj, en Honda VFR 750F -90. Vad ska man göra inför vintern nu? jag har den i garage. Jag har hört att man ska tömma förgasarna på bensin om den ska stå still över vintern? är det nödvändigt? hur gör man? ;) som ni kanske förstår så är jag färsk vad gäller hoj meckande men vad jag hade tänkt att göra är följande.

Byta olja och olje filter.
kolla luftfiltret om det behöver bytas
byta tändstift
kolla soppafiltret om det behöver bytas

och sen måste jag kolla upp varför gasen inte returnera så bra som jag vill att den ska, känns lite seg, nästan så att den ligger kvar om jag bara släpper, jag får hjälpa till att vrida tillbaks den, och det ska väl inte behövas?

Tips från vana hojmeckar vore vänligt för en färsking :D
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har alltid använt Motorex bränslestabilisator i en full tank. Har aldrig tömt förgasarna och aldrig haft några problem.
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
oj, ursäkta frågan ;) men vad är en Motorex bränslestabilisator förnågot?
 

duckster

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
nyköping
Hoj
ducati 748Bp-98
undrar om jag inte har ett KN-filter ligger till en sån där? Hör av mig i så fall på forumet.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Full upp tanken för att undvika kondens & därmed rost. Ställ upp hojen på stöd för att skona däcken, alt. pumpa upp extra tryck i dom eller flytta hojen då och då. Ta ur batteriet och underhållsladda det en gång i månaden. Ta av kedjan, rengör och smörj upp den?

Att tömma förgasarna.. På ninjan lyfter man av tanken, därefter har man tillgång till fuggarna. På undersidan av varje förgasare sitter det dels ett litet rör och dels en liten skruv. På röret kopplar du en liten slang som leder soppan ner till valfritt kärl. Skruva ut skruven lite så går det i ett nafs att tömma.. Det borde rimligtvis vara likadant på din hoj!

Hmm, vad mer? Jo, vintern är ju ett utmärkt tilllfälle att fixa allt du inte haft lust med under sommaren, samt att utöva s.k. knullputsande. :tummenupp

/Marcus
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Kopierat från Bike.se:s forum...


Att du vinterförvarar klenoden kallt innebär troligen mycket fukt!? Är det frysgrader får du allt kolla kylarvätskan så den innehåller glykol, annars synd om både dig och jonnen. F.ö. har det mesta sagts, jag upprepar enligt mitt eget program (23:dje avställningen exklusive handräckning till sonen respektive svärdottern). Följande ordning:

Tvätta,vaxa, varmkör och byt motorolja och oljefilter nu. Stäng bensin kranen om du har någon, töm flottörhusen på soppa. Skruva av tändstift, häll i några milliliter (använder själv en spruta och plastslang för lätt åtkomst) motorolja i varje cylinder för att motverka rostande kolvringar. OBS försiktighet med sand och flugkadaver runt cylindertoppen i detta arbete, så om du har tryckluft så rensa noga före detta moment. Tändstiften kopplade till tändhatt lägger du mot gods och drar runt motorn några varv med startmotorn. Senare i vinter kan vrida runt bakhjulet några ggr med kanske 3:an ilagd för att snurra runt innehållet i motorn några varv. Åter i med putsade (och kollade på gnistgapet) tändstiften. Har du ingen bensinkran så tömmer du förgasarna först nu, det brukar finnas en nippel längst ned på flottörhuset som du via plastslang kan tömma till en behållare. Dränering oftast via insex eller stjärnskruv som du öpnnar några varv. Vicka några ggr på motorcykeln för komplett tömning och därmed slippa hartsavlagringar som bara ger funktionsstörningar kommande år. Nu avlägsnar du batteriet och förvarar det så att du kan underhållsladda det varje månad, gärna med specialladdare för mc-batteri. Med bilbatteriladdare som ger för många ampérè fördärvar du batteriet, såvitt du inte kopplar emellan ett motstånd (kräver kunskap och passning, särskilt de förslutna batterierna). Glöm till våren inte bort att sätta fast luftningslangen till batteriet (såvitt det inte är ett slutet). Beroende på typ av luftfilter kanske du kan tvätta det över vintern? Sätt isåfall igen insugsrören. (Har själv haft musbo och sätter numera fälla under hojen). Kedjan måste också smörjas noggrant eftersom den definitivt inte är rostfri. Jag silikon/teflonsprayar framgaffel och gungar rejält några gånger i förhoppning att packningar inte spricker och börjar läcka beroende på min egen slöhet. Har själv tömt tanken några gånger men oftast valt det andra och lättare alternativet att fylla den helt, de sista decilitrarna med K-sprit som binder den kondens som bildas i sbd med temperaturväxlingarna. Har alltid pallat upp mina hojar så att hjulen hänger fritt och behåller sin runda figur. Med centralstöd är det superenkelt. Annars får du tänka till för annan köpt eller egen påkommen lösning med träklotsar. Olika experter säger att nu ska luftrycket sänkas alternativt höjas!!! Välj därför själv - men inför vårens avrostning måste du först av allt kolla ringtryck på närmaste mack. Nu täcker jag (varmgarage med oönskade besök, musen som nämnts men inte fångats) över min mc med lakan som skyddar men andas. Och säger hejdå till min vän. Om kallgarage så är det kanske idé att spraya in hela hojen med vax eller olja (men absolut inte bromsskivor med ok) som skydd mot rostbefrämjande fukt. Ett vax som i vår enkelt kan kallavfettas. Jag har sett hojar som ärgat och förfulats på några få år pga dålig preparering och konservering inför vintern. Aluminium är närmast en överkänslig metall i annat klimat än tempererad inomhusmiljö så varför inte ta in hojen som hyresgäst i egna sovrummet (men utan bensin)? Föreslagna procedur tar kanske 4-5 tim i två block eftersom hojen/kedjan måste torka före helsmörjningen.

Motorex bensinstabilisator kan du köpa på de flesta MC-firmor. En liten flaska i en full tank, för att sedan köra en bit så blandningen kommer ner i förgasarna också. Med detta medel slipper du tömma förgasarna inför vintern, och det är inte heller någon risk att tanken rostar på insidan eftersom den är full med soppa.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
DiscoDuck IV skrev:
Hur mycket är extra tryck, om säg vanligt är 2.5 ?

/Duck

Jag körde i 3 fram och 3.2 bak, vet inte om det är rätt eller fel men eftersom jag inte har vare sig depå eller centralstöd så är det värt ett försök.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
På med fulldubbat och ut å drifta :yoparty


Sen är det ju alltid bra att ladda batteriet lite då å då. Håll inte på att "småstarta" hojen.. :)
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
tack så mycket för tipsen :D lite trist är det dock att få vänta så länge innan våren kommer ;)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top