Ny hoj för liten man

faranosd

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2012
Hoj
Suzuki gsx-r 750 -08
Hej forum!
Idag kör jag en Suzuki gsxr 750 -08, men på grund av ett dåligt knä måste jag byta till en hoj med bättre körställning. Förutom skadan har jag även ett handikapp: jag är 166 cm kort.
Min nya hoj bör alltså vara låg med en körställning då man inte sitter med benet för mycket böjt.
Märke och modell spelar inte så stor roll, men jag vill inte ha någon motard eller offroad. Något inom sport, custom eller touring med 600-1000cc önskas och jag har en budget på 40000 kr, men kan sträcka mig lite över om jag hittar någon riktig pärla.

Jag gjorde en snabb koll på blocket och såg en Triumph legend. Någon som har en uppfattning om dom?

Tack på förhand!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dito, dvs skadat knä och kort.

Det är inte så att du kan avlasta benvinkeln på befintlig hoj? Tänker på högre styrhalvor, (endurancetyp), tror en del stuntare kör med dem. Justerbara fotpinnar så du kan sänka ett par cm gör underverk. Jag upplever att Honda ofta har en ergonomi som passar lite längre människor bättre. Hur långt fram fotpinnarna sitter är också avgörande om man är kort, längre fram (som t ex Yamaha eller sporttourers som blackbird och ZX12R ofta har) och man blir som en fällkniv.

Hur många grader kan du böja? Har du de ca 100 som krävs för att kunna cykla vettigt med neutral körställning?

Är inte så hemma på nyare sporthojar då de inte passar mitt användande, min kroppskonstitution eller går att motivera ur ett kostnadsperspektiv.

Det går att fixa med körställningen på din befintliga hoj om det är så att du vill behålla den.

Kolla på ZRX kanske? Stor hoj men lätt att nå ner på och den svänger lätt med sin branta gaffelvinkel. För tung på bana, fjädringen ger upp och packar ihop sig, markfrigången räcker inte så långt. VFR har en väldigt "generös" körställning och är mysig men inte så upphetsande. De flesta hojar jag tvingas rata når jag inte ner på eller så har de pinnarna för långt fram. Testa olika men du behöver inte köpa något tråkigt.

Triumph legend? ZZZZZZZ

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Min sambo är kortare än dig och kör en kawa z1000 som är sänkt mha längre hundben (ca 200kr). Den tycker jag att man sitter riktigt komfortabelt på, även vid längre turer.

Sen så behöver man ju faktisk inte nå ner med båda fötterna i backen, och sänkningssatser finns till de flesta hojar.

faranosd

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2012
Hoj
Suzuki gsx-r 750 -08
Dito, dvs skadat knä och kort.

Det är inte så att du kan avlasta benvinkeln på befintlig hoj? Tänker på högre styrhalvor, (endurancetyp), tror en del stuntare kör med dem. Justerbara fotpinnar så du kan sänka ett par cm gör underverk. Jag upplever att Honda ofta har en ergonomi som passar lite längre människor bättre. Hur långt fram fotpinnarna sitter är också avgörande om man är kort, längre fram (som t ex Yamaha eller sporttourers som blackbird och ZX12R ofta har) och man blir som en fällkniv.

Hur många grader kan du böja? Har du de ca 100 som krävs för att kunna cykla vettigt med neutral körställning?

Är inte så hemma på nyare sporthojar då de inte passar mitt användande, min kroppskonstitution eller går att motivera ur ett kostnadsperspektiv.

Det går att fixa med körställningen på din befintliga hoj om det är så att du vill behålla den.

Kolla på ZRX kanske? Stor hoj men lätt att nå ner på och den svänger lätt med sin branta gaffelvinkel. För tung på bana, fjädringen ger upp och packar ihop sig, markfrigången räcker inte så långt. VFR har en väldigt "generös" körställning och är mysig men inte så upphetsande. De flesta hojar jag tvingas rata når jag inte ner på eller så har de pinnarna för långt fram. Testa olika men du behöver inte köpa något tråkigt.

Triumph legend? ZZZZZZZ
Nä jag tror det blir svårt att ändra sittställningen på hojen jag har. Fotpinnarna är redan i det minst belastande läget.
Jag skulle inte gärna sitta med benet böjt i mer än 90 grader under en längre tid.
Tack för tipsen, men de hojarna var inget som gjorde mig speciellt upphetsad. :)

Min sambo är kortare än dig och kör en kawa z1000 som är sänkt mha längre hundben (ca 200kr). Den tycker jag att man sitter riktigt komfortabelt på, även vid längre turer.

Sen så behöver man ju faktisk inte nå ner med båda fötterna i backen, och sänkningssatser finns till de flesta hojar.
Jag har faktiskt funderat på en z750, men jag måste provsitta den först. Annars verkar det vara en fin hoj.
Nä jag når inte ner med båda hälarna som det är nu. Det fattas några cm för det, men det är inget som har stört mig.
Är det ett handikapp att vara 1,66 lång. :va Sambon är 1,59 och hennes längd har jag inte ens funderat över.
Ja visste du inte det? Man får stå på handikappsparkeringar och sitta på platserna längst fram i bussen om man är 166cm eller kortare och besitter en penis. :rolleyes:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Ducati Monster är ju liten och har pulver.

faranosd

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2012
Hoj
Suzuki gsx-r 750 -08
Ducati Monster är ju liten och har pulver.
Jag har faktiskt tänkt lite på en sån också. Provsatt till och med en och den verkade ha helt ok körställning.
Kör du Gixxer 750 nu så kika på Hayabusan. Låg och inte lika sportig
Den är lite för stor och klumpig. Vill gärna ha något som är lite skönare att köra.
Superduke då?!
Det är svårt att få ett bra exemplar för de pengarna jag tänkt lägga ut. Annars vore det intressant.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nä jag tror det blir svårt att ändra sittställningen på hojen jag har. Fotpinnarna är redan i det minst belastande läget.
Jag skulle inte gärna sitta med benet böjt i mer än 90 grader under en längre tid.
Tack för tipsen, men de hojarna var inget som gjorde mig speciellt upphetsad. :)

Jag har faktiskt funderat på en z750, men jag måste provsitta den först. Annars verkar det vara en fin hoj.
Nä jag når inte ner med båda hälarna som det är nu. Det fattas några cm för det, men det är inget som har stört mig.

Betraktar du legend och sömnpillret z750 som upphetsande har jag nog inte så mycket att komma med, stämmer. Jag hade anpassat den du har om du gillar den men inte med originalprylar.

Önskar lycka till.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag är 1,58 kör en honda cbr600rr 08. satt en sänkningssats pån och det funkar bra.. med en sänkningssats o du e 1,66 så skulle du nog sitta väldigt skönt pån. lätt hoj inta alls tung o bra körställning.

rövbur

jobba, sova, äta, dö..
Gick med
7 Jul 2011
Hoj
98, suzuki tl1000s
Funkar superduke för semi dvärgar? Jag är endast 1,68... och sjukt sugen på en superduke!:yoparty

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Funkar superduke för semi dvärgar? Jag är endast 1,68... och sjukt sugen på en superduke!:yoparty

semi dvärgar:p du e ju 1,68:p 10 cm längre än mig... va e jag då:p nä men skämt o sido 1,68 e väl inte super kort direkt.. tycker det e rätt normal storlek eller?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Farsan har en Yamaha V-max . Väldigt låg med galet mycket pulver. Iofs ingen kurvracer, men funkar.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...