Ny hoj, imponerande av bilprovningen

Gabor

Guest
Twosaint skrev:
jajemen, visst är den ful. jao den startar lite för lätt, typ 2:a eller 3:e kicket kall och när den är varm vilar man foten på kicken så startar den typ =)
Men nu börjar det likna något du känner till MM låter det som ? Du vet ingen annan som har det ? Förresten färgen heter Golden Brown jävlig läcker.

Tror att det står en brutal 970cc med kompressor i Hallstahammar långt in i ett garage bakom en kurbitsmålad jaguar xj12 a.......
MM var ett race kit för just cb 750, tror att dom gjorde några till kawa 900 or 73-74 också.
En del var lackade i amerikanska flaggans färger också....fanns med i deras reklamblad..... :kär
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
tassen skrev:
Tror att det står en brutal 970cc med kompressor i Hallstahammar långt in i ett garage bakom en kurbitsmålad jaguar xj12 a.......
MM var ett race kit för just cb 750, tror att dom gjorde några till kawa 900 or 73-74 också.
En del var lackade i amerikanska flaggans färger också....fanns med i deras reklamblad..... :kär

MM paketen är det fetaste som tillverkats i glasfiber i Sveriges Historia!
En äkta Fighter byggd med glädje och kärlek på 70-80 talet! :tummenupp
Tysken skulle älska det här... :kär
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
slit o slänghoj kan var skönt om man sen har en annan mer riktig som man kan finåka med.

Jag har haft en 750 four 71a, med dubbla skivor fram o cafélook.
En 180 gjorde den iaf, men då tog den i princip upp hela vägen som den vobblade (troligen pga extra uppsättningan bromsar fram).
Kickaxeln var avsågad på den så den fick man köra med starten jämt.
Exakt sånna fula 70-tals tillbehörsflänsar till motorkåporna hade jag med.

Så lättstartade som din brukar de ju inte vara, ja inet så att det räcker att vila foten på kicken, men fyra cyllar ger ju en enormt stor chans till start när man kickar.

Kittet med längre gaffel och 16" bak var vanligt på 70-talet, det rullar en hel del sånna ser man, din är dock annorlunda än de flesta eftersom det har bytts en hel del annat.

Och ja angående sporthoj, nu fanns väl inte uttrycket när cb750 kom 69, men jag har läst gamla tidningar där folk avböjde provkörning av rädla för kraften (67hk tror jag) :lol
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Silwer skrev:
Kittet med längre gaffel och 16" bak var vanligt på 70-talet, det rullar en hel del sånna ser man, din är dock annorlunda än de flesta eftersom det har bytts en hel del annat.

Och ja angående sporthoj, nu fanns väl inte uttrycket när cb750 kom 69, men jag har läst gamla tidningar där folk avböjde provkörning av rädla för kraften (67hk tror jag) :lol

Han jag köpte den av påstår att bakfälgen är från en HD, sedan har han förlängt gaffeln själv. Dock har jag lite problem med den, den vill inte gå rent vid belastning. Den varvar ur fint på 1:an och 2:an och oftast på 3:an men på fyran då det blir mer belastning börjar den blöddra och man får smeka gasen för att långsamt öka varven och 5:an går det sällan att köra på utan man måste växla ner igen.
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Twosaint skrev:
Han jag köpte den av påstår att bakfälgen är från en HD, sedan har han förlängt gaffeln själv. Dock har jag lite problem med den, den vill inte gå rent vid belastning. Den varvar ur fint på 1:an och 2:an och oftast på 3:an men på fyran då det blir mer belastning börjar den blöddra och man får smeka gasen för att långsamt öka varven och 5:an går det sällan att köra på utan man måste växla ner igen.

Frågat Frans Jäger och dom på Cave?
Dom är ju duktiga på köståm... :yoparty
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Twosaint skrev:
Han jag köpte den av påstår att bakfälgen är från en HD, sedan har han förlängt gaffeln själv. Dock har jag lite problem med den, den vill inte gå rent vid belastning. Den varvar ur fint på 1:an och 2:an och oftast på 3:an men på fyran då det blir mer belastning börjar den blöddra och man får smeka gasen för att långsamt öka varven och 5:an går det sällan att köra på utan man måste växla ner igen.
Det är vanliga trottelförgasare de är alltså tvångsstyrda, det går alltså inte att ge makaron utan då får den andnöd.
Du har även kn-filter vilket kanske inte är korekt inoljade osv.
Bakfälgen ser iaf ut som de jag tänker på i och med att centrumet är lika som på orginal.
Visst kan själva fälgbanan vara HD, men isf var de det de använde, jag var inte med på den tiden tyvärr, men jag har sett många såna cb750:lol
Den låter väldigt klen, du kanske borde kolla upp filterna och kanske lite mer, den ska orka utan tvekan på 5an, även om det inte är en raket direkt.
 
Last edited:

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Varberg (tvååker)
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Fet hoj! farsan har en gabbal cb750 -77:a den går ju som faen.. farsan har vart uppe i 190 me den på bana säger han.. Det är ju ändå fort för att vara en hoj från sent 70...
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Kay skrev:
Jävligt ball båge, ser ut som något taget ur "Mad Max"-filmerna :) Grymt ball!
-putsa inte upp den! Den ska vara så! Macho :fakta

kan inte göra annat än att instämma..

sy fast massa nitar/spikar på stället och odla fram en tuppkam så kommer du garanterat vinna ratbike nästa år! :tummenupp
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Silwer skrev:
Det är vanliga trottelförgasare de är alltså tvångsstyrda, det går alltså inte att ge makaron utan då får den andnöd.
Du har även kn-filter vilket kanske inte är korekt inoljade osv.
Bakfälgen ser iaf ut som de jag tänker på i och med att centrumet är lika som på orginal.
Visst kan själva fälgbanan vara HD, men isf var de det de använde, jag var inte med på den tiden tyvärr, men jag har sett många såna cb750:lol
Den låter väldigt klen, du kanske borde kolla upp filterna och kanske lite mer, den ska orka utan tvekan på 5an, även om det inte är en raket direkt.

Det är inte det att den inte orkar utan den börjar misstända och skjuta som fan när det blir belastning, rengjorde filtrena igår och första km gick den bra på 5:an sen började den igen, kanske skulle fixa lite filterolja tror du den skulle kunna ändra karaktär då ?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
sven666 skrev:
kan inte göra annat än att instämma..

sy fast massa nitar/spikar på stället och odla fram en tuppkam så kommer du garanterat vinna ratbike nästa år! :tummenupp

Får jag bara den att gå som den ska har jag sagt att jag ska åka till Sweden Stuntfestival den 28:e på den 50 mil enkel resa :kocko
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Blödrar och missar...

Jag har hållit på med CB750...sen -69 när dom kom.....
Tror att ditt problem ligger i bestyckningen.....Colaburken satt nog inte där
när man bestyckade den för 4-1 systemet....
Om jag minns rätt så krävdes det åtmindstone 3-4 storlekar större huvudmunstycke vid övergång till annat avgas..och nått till när man tog bort luftburken.

Men några 180-190km...med 750cc det gör dom inte...det är nog att härföra till "kärvande" hastighetsmätare, men 160km...det kunde de nog komma upp till en bra dag.

Den vanligaste modifieringen var annars att borra upp dom till 836cc, 853cc..eller fodra upp till drygt 900cc, men det sistnämnda var en chansning..oftast tryckte dom ut olja eftersom borrningen för fodret gick genom cylindern på vissa ställen.
Med 836cc som var vanligast, 4-1, öppna filter, då kunde dom nog göra 180-190.

Men började det svänga så bromsade man så mycket man orkade, ja bromsade...rostfria skivor ger ingen hissnande bromseffekt. Man kan ta i allt man orkar och ändå så behöver man en ansenlig sträcka att stanna på. Skulle tro att en modern sporthoj...stannar fortare med bara användandet av bakbromsen än CB750 gjorde med fram+bakbroms.

Men driftsäker var den, hade egentligen bara en svaghet, bakkedjan brukade gå av och slå hål på vevhuset när den vek sig dubbel över framdrevet.
Honda tog fram, och orginalmonterade ett plåtstyrning från och med...-72 tror jag...men många plockade faktiskt bort den.

Jag åkte själv CB750 tre säsonger, det var dyrt med nya hojar även på den tiden, en ny -69 kostade 8.495:- om jag minns helt rätt, men ändå hanns det med en resa till Italien och en till Skottland.
Hittade hojen för några år sen och en kompis köpte den, den hade då varit ute på långresor till både Tjeckien,Östtyskland, och andra länder nere i Europa, 7år på raken.

Eftersom jag skruvar mycke hoj så ser man en del roliga saker.
Tex. att CBR600/900 motor är uppbyggd på exact samma sätt som den gamla
CB750 spisen, bara detaljer skiljer, själva layouten är lika.
Åker lite sidvagnsracer på Mittbanan....det tar bara 10 sek extra med en sån här gammal spis i en 230kg hoj...att ta sig runt.
Och dom är i princip "bulletproof" om man inte pillar för mycket utan att veta vad man gör....vevstakarna tål inte allt för höga varv...men 8.500 klarar dom hur länge som helst.

KentW
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kent W skrev:
Colaburken satt nog inte där
när man bestyckade den för 4-1 systemet....

Den vanligaste modifieringen var annars att borra upp dom till 836cc, 853cc..

Eftersom jag skruvar mycke hoj så ser man en del roliga saker.
Tex. att CBR600/900 motor är uppbyggd på exact samma sätt som den gamla

KentW

Colaburken ? tänker du på ölburkarna så åkte dom av så fort jag kommit igenom sbp, förra ägaren tror att den kan vara borrad och enligt det du säger kan det kanske stämma för den gjorde 150 på 4:an tog dock en evighet att smeka gasen dit, och det var hojarna runtomkring som registrerade hastigheten jag hade fullt upp att hålla mig på vägen, nja riktigt så farligt var det inte men.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Den är inte frisk den där, kolla ändå upp filterna tycker jag, jag hade sånna och de bråkade som fan för mig.
Du kan rengöra dem i diesel eller liknade, jag vet inet hur fasen man får på ny olja vetigt, jag hade nån sprej på den tiden som jag spruta på, men det var inte direkt optimalt eftersom det då är meningen att man ska kunna krama ur allt överbliven olja, och det går ju inte på de där.
Visst kan den vara totalt felbestyckad, men har den verkligen alltid gått så där illa?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Ratbike

Det är väl ok med blåset men kjedjeskyddet borde du fästa lite bättre. Bilprovningen fyller en viktig funktion, många puckon skulle vara direkta livsfaror i trafiken om inte bilprovningen fanns.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top