Blödrar och missar...
Jag har hållit på med CB750...sen -69 när dom kom.....
Tror att ditt problem ligger i bestyckningen.....Colaburken satt nog inte där
när man bestyckade den för 4-1 systemet....
Om jag minns rätt så krävdes det åtmindstone 3-4 storlekar större huvudmunstycke vid övergång till annat avgas..och nått till när man tog bort luftburken.
Men några 180-190km...med 750cc det gör dom inte...det är nog att härföra till "kärvande" hastighetsmätare, men 160km...det kunde de nog komma upp till en bra dag.
Den vanligaste modifieringen var annars att borra upp dom till 836cc, 853cc..eller fodra upp till drygt 900cc, men det sistnämnda var en chansning..oftast tryckte dom ut olja eftersom borrningen för fodret gick genom cylindern på vissa ställen.
Med 836cc som var vanligast, 4-1, öppna filter, då kunde dom nog göra 180-190.
Men började det svänga så bromsade man så mycket man orkade, ja bromsade...rostfria skivor ger ingen hissnande bromseffekt. Man kan ta i allt man orkar och ändå så behöver man en ansenlig sträcka att stanna på. Skulle tro att en modern sporthoj...stannar fortare med bara användandet av bakbromsen än CB750 gjorde med fram+bakbroms.
Men driftsäker var den, hade egentligen bara en svaghet, bakkedjan brukade gå av och slå hål på vevhuset när den vek sig dubbel över framdrevet.
Honda tog fram, och orginalmonterade ett plåtstyrning från och med...-72 tror jag...men många plockade faktiskt bort den.
Jag åkte själv CB750 tre säsonger, det var dyrt med nya hojar även på den tiden, en ny -69 kostade 8.495:- om jag minns helt rätt, men ändå hanns det med en resa till Italien och en till Skottland.
Hittade hojen för några år sen och en kompis köpte den, den hade då varit ute på långresor till både Tjeckien,Östtyskland, och andra länder nere i Europa, 7år på raken.
Eftersom jag skruvar mycke hoj så ser man en del roliga saker.
Tex. att CBR600/900 motor är uppbyggd på exact samma sätt som den gamla
CB750 spisen, bara detaljer skiljer, själva layouten är lika.
Åker lite sidvagnsracer på Mittbanan....det tar bara 10 sek extra med en sån här gammal spis i en 230kg hoj...att ta sig runt.
Och dom är i princip "bulletproof" om man inte pillar för mycket utan att veta vad man gör....vevstakarna tål inte allt för höga varv...men 8.500 klarar dom hur länge som helst.
KentW