Ny hoj många problem (honda cbx 600e)

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
CBX 600 E
Ny hoj många problem (honda cbx 600e) + bilder

Hejsan, jag har precis varit och köpt min första mc och jag tänkte jag skulle ha en riktigt billig en så jag köpte vad som såldes som en reservdelsmc. Börjar redan nu kännas som ett misstag då jag sökt hela gårdagen och morgonen efter servicemanualer till denna Honda CBX 600 -83, har även sökt till CBX 650 som jag läst ska vara i princip likadan. Kammat noll.

Det här skulle jag egentligen sökt efter innan jag köpte hojen men då visste jag inte att det kunde vara så svårt att hitta servicemanualer. Även när jag kollar igenom Castrol's oljerekommendationer går det inte att välja cbx 600, då finns bara cbx1000 som jag antar är den mest kända cbx:en. Jag har alltså inte någon användarmanual att gå efter :) Dock har jag laddat hem cmx250,cb400, cbr250 osv

Är det någon som vet en modell som har samma framgaffel? och gärna samma bromssystem osv?

Det viktiga som måste åtgärdas nu är:
-framgaffeln som är tom på olja
-frambromsen som inte åker tillbaka när man bromsat
-byta motorolja
-hitta blinkers som matchar gamla

Här finns bilderna som visar vad det är för nå prylar
http://picasaweb.google.com/amfit8/Cbx600E?feat=directlink

Framgaffeln(stora felet)

Jag antar att jag måste byta packboxar, går det att veta vilken sort jag ska?
På gaffelbenet står det: ME-5003 eller om det var MB-5003. Måste jag bygga ett specialverktyg för att öppna upp den här gaffeln eller räcker det med att skruva loss bult uppe och insex nere och sen komma ihåg hur allt satt när jag plockar ut? (var fyller jag på oljan? (och nu vill jag höra: från toppen utan att behöva lossa på något ;)))

Blinkers

Någon som har en annan modell men samma blinkers? (ganska oviktigt problem iofs)

Frambromsen

Annan modell med likadan broms? Ser inte att det står någon annan text än honda på den.

ska tömma den på bromsvätska så jag kan plocka isär och se till att de är rena och hela. (dock har jag aldrig förstått vad det är som gör att bromsskivorna åker tillbaka, en fjäder? Förra ägaren sa att det sa "klick" en gång när han klämde åt och det låter ju som att det är något fjädrande som gått av så jag får ringa lelles mc på måndag.

Motoroljan

visst ska oljenivån ligga ganska mitt på den taggiga linjen på oljestickan när mc:n står rakt?

Känner mig dum som frågar men vill vara säker, visst bör bulten rakt under mc:n vara där man tappar ut motoroljan? Och motorn ska gå ett tag så oljan blir varm innan man tömmer den?

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vilken årsmodell är det på din hoj....?

Jag håller på att renovera en -83 USA-modell med 650motorn.

KentW

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
CBX 600 E
Vilken årsmodell är det på din hoj....?

Jag håller på att renovera en -83 USA-modell med 650motorn.

KentW

Tja, Jag har också en 83a så det borde vara ganska så samma. Hur långt har du kommit på din renovering?

Några tips på vad som är värt att göra på en sån här som stått avställd i 20år? ifall du har serviceboken kvar vore det jättesnällt om jag kunde få veta vilken service som ska göras regelbundet och hur mycket gaffelolja det ska vara i.

//Tony

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tja, Jag har också en 83a så det borde vara ganska så samma. Hur långt har du kommit på din renovering?

Några tips på vad som är värt att göra på en sån här som stått avställd i 20år? ifall du har serviceboken kvar vore det jättesnällt om jag kunde få veta vilken service som ska göras regelbundet och hur mycket gaffelolja det ska vara i.

//Tony

Här har du en länk till en sida som har reservdelslistor till de flesta mc,
länken pekar på min modell men de flesta delar är lika:

http://www.cmsnl.com/honda-cb650sc-83-nighthawk-650-us_model476/partslist/

Min var lite skadad efter en vurpa, importerad som reservdelshoj men jag bytte åt mig den och tyckte att den var värd ett bättre öde.

Jag har gått igenom:
- Framgaffel, rengjort och bytt p-boxar, avskrapare och olja.
- Frambromsar, rengjort och bytt samtliga tätningar i okena.
- Rengjort och bytt tätningar i handbromspumpen + ny olja.
- Rengjort och bytt tätningar + olja i kopplingspump och kopplingscylinder+ olja.
- Riktat och fixat en hel del småskador och bytt en del grejor, finns enormt
mycket att hitta på eBay.
- Lackat både ram, tank+plastdelarna.
- Ny däck fram och bak.

Jag har prioriterat att lägga mina pengar på de som har med säkerhet att göra, tex. bromsar och fjädring(framgaffel).
Du är ju också inne på det, och grejor är inget svårt alls att få fram.

P.S Har en komplett repsats till frambromsoken om du behöver.

Ring gärna om du vill prata om renoveringen.

KentW

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
CBX 600 E
Tack så otroligt mycket Kent!

Nu när jag vet att CB650 SC är "tvilling" till CBXen så blir det otroligt mycket lättare att hitta reservdelar och framförallt information.

Min hade också råkat ut för en vurpa, på min hoj brast aluminiumbalken som sitter precis ovanför hjulet som håller ihop gafflarna då gafflarna hade vridit sig men det fixade förra ägaren. I samband med det försvann framkåpan o blinkersen också.

Den där repsatsen lät mycket intressant, jag ska gå igenom i förstahand gaffeln till veckan och se hur den mår o sen plocka isär bromsen o få lite mer kött på benen och sen lär du ju definitivt höra mer från mig.

//Mvh Tony

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag har jagat mek-manual till min CBX i två år. Den enda leverntör jag har hittat är bikebandit.com, som för övrigt har massor av bitar till din hoj (CB 650 SC Nighthawk). Jag har beställt en del därifrån och leveranserna är hyggligt kvicka (de håller till i San Diego, CA). Tull, skatt och frakt tillsammans med en pissig dollarkurs gör det dessväre rätt dyrt.

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Jag har jagat mek-manual till min CBX i två år.

Haynes har en reparationshandbok som är rätt bra. Du får leta efter manualen för CB 650 CS Nighthawk, som hojen heter i USA. Det är samma maskin fast med något annat utseende på tank och ljuddämpare.

swedebiker

Hojåkare!!
Gick med
3 May 2009
Hoj
honda cbr1000f -88
vad jag har läst mig till så är det en cbx550 men som på den svenska marknaden under 2 år hette cbx600 så dom delarna bör passa!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO