Ny hoj som ersättning till VTR?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är dags att byta hoj. :banana

men till vad? :va :rolleyes: :va

Min erfarenhet är begränsad. Jag älskar hojen jag kör nu, en VTR 1000F. MEN, den har inte ABS och den har förgasarmotor, som strular. Så maken tycker att jag borde ha en ny hoj.

Jag kan vara inte hitta något som likar min älskade VTR. :(

Antingen är det extrema supersporthojar, eller så är det stora sporttouringlok. Jag gillar stillställningen hos VTRn. Jag vill absolut INTE ha en mer upprätt ställning, snarare åt andra hållet. Men jag har låååånga ben, så sadeln får inte vara för låg, eller fotpinnar alltför högt upp. Jag gillar ljudet hos VTRen. :kär Inget ilsket ylande.

Kan någon tipsa om en ny hoj som, framför allt ergonomiskt, liknar min VTR?
Helst med helkåpa. :)
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
VTR e ju 100% bus, så prova en cb1000ra som är 110% bus fast med abs ;)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
VTR e ju 100% bus, så prova en cb1000ra som är 110% bus fast med abs ;)

Nej. Den saknar kåpa. Minst halvkåpa helst helkåpa är krav. Ska jag ut med stora pengar på ny hoj, så ska den vara snygg, inte bara kul.

Fler förslag????
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Finns inte det någon z1000 fast med kåpor? Kanske kan vara något?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ducati 1000ds, inte så ergonomisk kanske, men det glömmer man bort när man kör den.

Edit: gamla aprilia rsv är rätt sköna att sitta på, du kan ju testa en sån iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aprilia mille
Aprilia futura
Aprilia falco
Honda VTR1000 SP1/2
Honda Blackbird
Suzuki Hayabusa
Kawasaki Z1000SX (abs)
Suzuki GSX1250FA (abs)
Honda VFR800 (abs)
Triumph sprint ST (abs)
Ducati ST3 (abs)

En liten lista på sporttouriga hojar... Annars finns ju alla mer renodlade sporthojar. :D (Mille eller SP1/2 är iofs ingen sporttourers...)
Aporna har Vtwin, så de kan ju vara av intresse pga motorgången, Ducatin har också vtwin (inte helt överraskande)
SP1/2 är samma hoj som din vtr men med insprut. ;) Och helkåpa... Och bättre allt...
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad en massa ovärdiga förslag det dyker upp! Radfyror??? :gnissla Gillar du twin-motorn kommer det bara att bli tråkigt om du går ifrån det. :fakta
Kåpan på vtr:en gör inte så stor nytta som man kan tro, om man inte db-glas.
Älskar också min vtr, och skulle jag någon gång byta ut den till något modernare har jag bara hittat två stycken med ABS som skulle kunna ersätta den: Ducati Monster 1100 eller BMW R1200S.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Finns inte det någon z1000 fast med kåpor? Kanske kan vara något?

Z1000sx, helt korrekt broder. :yoparty


Tja, kanske. :rolleyes: Den verkar lite stor och tung, men det är möjligt att man inte märker det då man kör. :) Synd att nya bara finns i svart eller svart/grönt. :gnissla Bara grönt hade varit ok, men de nya är inte vackra. Men kanske något att kolla upp. :tummenupp

Ducati 1000ds, inte så ergonomisk kanske, men det glömmer man bort när man kör den.

Edit: gamla aprilia rsv är rätt sköna att sitta på, du kan ju testa en sån iaf.

Aprilia futura
Honda VTR1000 SP1/2

Jag borde nog varit tydligare med att jag avsåg sprillans ny 0 mil, när jag skrev ny. :glömdet

BMW K1300S är ju hyfsat rymlig, kanske är värd en provtur?

K1300S är inte ett stort sporttouringlok, det är ett gigantiskt sporttouringlok. Jag vet. :) Det tår en i garaget som jag brukar vara passagerare på ibland. :) Skulle inte ens drömma om att köra den. På tok för stor för mig. :(



Har funderat på det. MEN... När jag provsatt en sån hos vår handlare så kändes den för mycket touring ocj för lite sport. Inte som VTRn. :( Dessutom verkar den inte finnas i årets modellprogram.

Aprilia mille
Suzuki GSX1250FA

Aprilia RSV4 R är fin. :) Frågan är om den är för mycket supersporthoj eller inte? :va Undrar om det går att hitta en handlare i mellansverige som har en sån ståendes hemma som mna kan kolla? :va Undrar var man servar en sån, när man som jag bor i 'långt-bort-i-skogen'? :va

Suzukin är för stor och tung. För mycket stort sporttouringlok. :) Jag kör inte touringsemester. Jag kör bana, så jag vill ha något mindre och smidigare är de stora sporttourerna. T.o.m. min gamla R1100S var för stor för att vara kul på bana. :(

Fler förslag? Snälla! :Bugar :Bugar
För det finns väl något nytt som liknar en VTR i vikt och sportighet???? :brinnerup
Börjar bli lite orolig att den optimala hojen inte längre tillverkas... :huvet
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Maken tycker? Men vad tycker du själv!? Är det inte bättre att fixa den strulande förknasarmotorn istället? Eldstormen är juh ändå lite egen i segmentet, någon eldstorms substitut med ABS lär du inte hitta utan att tumma på helhetsupplevelsen.

Ja, jag är väldigt kär i min VTR och kommer nog inte byta ut den på ett bra tag :rolleyes:

Mer konstruktivt:
Ducati Monster 795 finns med ABS, borde inte vara omöjligt att modda dit en helkåpa från någon kåpförsedd Ducce? :tungan
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vad en massa ovärdiga förslag det dyker upp! Radfyror??? :gnissla Gillar du twin-motorn kommer det bara att bli tråkigt om du går ifrån det. :fakta
Kåpan på vtr:en gör inte så stor nytta som man kan tro, om man inte db-glas.
Älskar också min vtr, och skulle jag någon gång byta ut den till något modernare har jag bara hittat två stycken med ABS som skulle kunna ersätta den: Ducati Monster 1100 eller BMW R1200S.

R1200S finns inte längre. Dessutom för stor och tung.

Ducati Monster 1100 har inte kåpa! Kåpan är inte förhandlingsbar! :fakta Utan den 'blåser-man-bort' när man gasar. Dessutom är jag lite svag för det estetiska. :rodnar
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Maken tycker? Men vad tycker du själv!? Är det inte bättre att fixa den strulande förknasarmotorn istället? Eldstormen är juh ändå lite egen i segmentet, någon eldstorms substitut med ABS lär du inte hitta utan att tumma på helhetsupplevelsen.

Ja, jag är väldigt kär i min VTR och kommer nog inte byta ut den på ett bra tag :rolleyes:

Mer konstruktivt:
Ducati Monster 795 finns med ABS, borde inte vara omöjligt att modda dit en helkåpa från någon kåpförsedd Ducce? :tungan

Jag älskar VTRn! :kär
Men det är min man, och inte jag, står för mekandet. Han har rivit den en gång, utan att hitta något riktigt fel. Den har varit på märkesverkstad en vända, utan att de hittat något större fel. Så gick den hyfsat ett tag. Men stular igen. Hur mycket mekande kan man begära av sin älskade? :rodnar
Dessutom är det svåååårt att säga nej till en ny hoj. :banana

Ducati Monster 795 körde jag på Risk2an. :rolleyes: Men: se ovan, 'hur mycket mekande...' osv.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
VTR:en är också tung och klumpig på banan :fakta
Har du möjlighet tycker jag du ändå ska ge monstret en chans, trots avsaknaden av kåpan. Grymt rolig hoj! Hur den ser ut syns ju ändå inte därifrån du sitter. Och dom nya monsterna går inte att jämföra med gamla 795, och mer mekande är där inte på ducait än någon annan hoj.
Hade det inte varit för ABS-kravet hade där ju också varit KTM rc8. Inte själv testat den än, men provsuttit, och körställningen är väldigt lik vtr:ens.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja, kanske. :rolleyes: Den verkar lite stor och tung, men det är möjligt att man inte märker det då man kör. :) Synd att nya bara finns i svart eller svart/grönt. :gnissla Bara grönt hade varit ok, men de nya är inte vackra. Men kanske något att kolla upp. :tummenupp

Den är rätt smidig, tycker iaf jag. Den kändes jävligt bångstyrig i jämförelse med min 250, men sedan jag styvade upp bakfjädern så blev den riktigt lätt att skyffla runt. Men visst, den lär vara ett jävla as att resa upp när man lagt den på sidan... Provsitt och eventuellt provkör en.

Aprilia RSV4 R är fin. :) Frågan är om den är för mycket supersporthoj eller inte? :va Undrar om det går att hitta en handlare i mellansverige som har en sån ståendes hemma som mna kan kolla? :va Undrar var man servar en sån, när man som jag bor i 'långt-bort-i-skogen'? :va

HAr inte testat en själv, men den ska vara byggd för kortare än mig enligt clownen som är av samma storlek som mig...

Suzukin är för stor och tung. För mycket stort sporttouringlok. :) Jag kör inte touringsemester. Jag kör bana, så jag vill ha något mindre och smidigare är de stora sporttourerna. T.o.m. min gamla R1100S var för stor för att vara kul på bana. :(

Hehe, finns ju som 650 med. ;) Men hojen ska väljas med hjärtat, och tycker hjärtat att den är för stor ch touringig så är den ju det.

Fler förslag? Snälla! :Bugar :Bugar
För det finns väl något nytt som liknar en VTR i vikt och sportighet???? :brinnerup
Börjar bli lite orolig att den optimala hojen inte längre tillverkas... :huvet

Yamaha fz8-s kanske? Rätt säker på att jag sett helkåpade sådana...
CBR600FA, som Z1000SX men mycket mindre (och högvarvigare).
BMW F800GT
Aprilia Tuono V4R
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Om du gillar karaktären på VTR:n kan du genast sluta snegla på radfyror. Jag har haft en rad olika hojar (Monster, VTR, motarder, KTM 950, Hornet mfl) och har man väl blivit biten av twin-karaktären finns det ingen återvändo. En twin eller möjligtvis trecylindrig hoj är det du ska ha.

Personligen skulle jag inte lägga allt för mycket vikt på kåpor. Så länge du inte ligger och tourar i 150+ klarar man sig rätt långt på en naken hoj. En liten toppkåpa gör faktiskt större skillnad än vad man kan tro.

En Ducati Streetfighter kanske skulle kunna vara något? En v-twin och massor av attityd, men mer rimliga försäkringspremier än en "riktig" sporthoj.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
VTR:en är också tung och klumpig på banan :fakta
Har du möjlighet tycker jag du ändå ska ge monstret en chans, trots avsaknaden av kåpan. Grymt rolig hoj! Hur den ser ut syns ju ändå inte därifrån du sitter. Och dom nya monsterna går inte att jämföra med gamla 795, och mer mekande är där inte på ducait än någon annan hoj.
Hade det inte varit för ABS-kravet hade där ju också varit KTM rc8. Inte själv testat den än, men provsuttit, och körställningen är väldigt lik vtr:ens.

KTM rc8 låter intressant. Synd på ABS. Ska nog kolla... :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om du gillar karaktären på VTR:n kan du genast sluta snegla på radfyror. Jag har haft en rad olika hojar (Monster, VTR, motarder, KTM 950, Hornet mfl) och har man väl blivit biten av twin-karaktären finns det ingen återvändo. En twin eller möjligtvis trecylindrig hoj är det du ska ha.

Personligen skulle jag inte lägga allt för mycket vikt på kåpor. Så länge du inte ligger och tourar i 150+ klarar man sig rätt långt på en naken hoj. En liten toppkåpa gör faktiskt större skillnad än vad man kan tro.

En Ducati Streetfighter kanske skulle kunna vara något? En v-twin och massor av attityd, men mer rimliga försäkringspremier än en "riktig" sporthoj.

Min hastighet diskuterar jag inte offentligt! :rofl Den anpassar jag efter omständigheterna! :tummenupp

Kravet på kåpa är av estetiska skäl. Jan tycker helt enkelt att det är snyggare. :rodnar

Så någon streetfighter blir det inte. 848? Kan det vara något för mig?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Yamaha fz8-s kanske? Rätt säker på att jag sett helkåpade sådana...
CBR600FA, som Z1000SX men mycket mindre (och högvarvigare).
BMW F800GT
Aprilia Tuono V4R

Yamaha fz8-s påstår de har halvkåpa, men jag skulle kanna det kvartskåpa. :( Smaken är som... :D Mer Kåpa!

CBR600FA har jag funderat på, men den ger mig vibbar som en mindra vfr800. Har jag fel???

F800GT = touring

Aprilia, se ovan.

Visst är jag besvärlig? :7peta :krama Men val av hoj är stort beslut. Blir det inte rätt blir det inte många mil, och inte många dagar på bana. :(
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top