Ny hoj som ersättning till VTR?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ny twin, med ABS, och ingen supersport. Svår kombination.

Om man är kär i en VTR så ersätter man den såklart med en annan VTR. En VTR1000SP1 (eller SP2, om man ens hittar ett exemplar). De stora sporttouring-twinnarnas tid är tyvärr förbi, någonstans måste du kompromissa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag borde nog varit tydligare med att jag avsåg sprillans ny 0 mil, när jag skrev ny. :glömdet

Har funderat på det. MEN... När jag provsatt en sån hos vår handlare så kändes den för mycket touring ocj för lite sport. Inte som VTRn. :( Dessutom verkar den inte finnas i årets modellprogram.

Borde läst noggrannare och mindre fördomsfullt. Att jag föreslog den lite gubbiga vfr-en berodde mest på att honda brukar passa lite längre personer bättre samt att v4-motorn kanske kunde tilltala.

Jag har nog inte något bra tips alls om du inte kan tänka dig att satsa på en HP2.:tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tja, HP2 föll ju också på att det skall vara nytt...

Awesome:

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_hp2_sport_46326412.htm?ca=21&w=3

Bara för sakens skull, det gör denna också. Förstår att du inte vill frångå dina kriterier men om det är något du borde kunna göra avkall på så är det väl ändå att det måste vara nytt. Du ämnar köra bana och då får man kanske räkna med vurpa förr eller senare. Varför är det viktigt att slå sönder något nytt?

Det här är ju kalas för nästan inga pengar:

http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_r1200s_46351284.htm?ca=21&w=3&last=1

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Kul att många avsäger sig radfyror för att dom inte liknar twins... Har ni aldrig provkört en R1a med crossplane motorn? Massor av vrid på låga varv vill jag lova =)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Köra bana är det då viktigt med en literklubba?
Kollat på en Triumph Daytona?
Grymt rolig på bana men extrem körställning.
Snygg? Ja det tycker då i alla falla jag.
Helkåpa? You got it.
Sittställningen är kanske det negativa för dig, dvs ganska extrem.
Man får vika benen en del på den men den är i alla fall hög.
ABS? Jo men visst på årets modell.

Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Men klassas inte 848, daytona och R1 som "rena supersporthojar", med dess extrema körställning, vilket det inte skulle vara?
Tror tyvärr också att du måste kompromissa, verkar inte finnas någon ny motorcykel som är bättre än firestormen :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Yamaha fz8-s påstår de har halvkåpa, men jag skulle kanna det kvartskåpa. :( Smaken är som... :D Mer Kåpa!

CBR600FA har jag funderat på, men den ger mig vibbar som en mindra vfr800. Har jag fel???

F800GT = touring

Aprilia, se ovan.

Visst är jag besvärlig? :7peta :krama Men val av hoj är stort beslut. Blir det inte rätt blir det inte många mil, och inte många dagar på bana. :(
Det är viktigt att hjärtat slår ett extra slag. Vilken klass hojen sedan hamnar i spelar öht ingen roll alls... Så det är väl lite meningen att du ska vara besvärlig. ;)
Testa CBRen, den är en kåpklädd hornet, så mycket mer bus än vfren skulle jag tro (aldrig testat viffern). Men som sagt, högvarvig. Och jag valde bort den pga att den inte passar någon i min storlek... Provsitt, och känns den bra, provkör.

Jag har som sagt sett fz8or med helkåpa, och har för mig att min kära sambo sagt att det går att beställa dem med helkåpset... Här är en bild på en fz8 från 2010 med helkåpa tex: http://www.themotorbikeshop.com/yamaha-locator.aspx?itemid=265642&savestate=no

Jaa, F800 var mest bara rent apropå...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Flong nytt eller nyare? ABS inte förhandlingsbart?

Äh jag tycker så här: kör man en Storm, gillar den och vill ha något som är modernare: VTR 1000 SP1/SP2 (den senare är marigt eftersom det bara rullar 10 ex i Sverige). Ganska hardcore/stum på gata men underbar på bana. Fantastiskt ljud och byggkvalitet som få moderna hojar man matcha. Körställningen kan vara ett problem: man sitter högt, lågt styre och vinklare ben....ja rejsigt.

Aprilia RSV Mille är en liknande körupplevelse. Smidigare, mer avslappnad körställning (funkar bättre på gata) rejsigare än Stormen. Riktigt bra banhoj. Motor och låda känns råare än SP1/2

Så inte nytt alls men nyare (pengarna du får över kan du lägga på gubben eller däck) och ABS...tja...nej.

Mina två cent:tummenupp

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
STORT TACK till alla er som svarat! :krama Tack för översikten av det här segmentet av marknaden. Guld värt! :tummenupp

Några av förslagen är jag verkligen sugen att titta närmare på, men att ersätta en VTR är inte lätt har jag förstått. :( Kommer att fundera både en och två gånger innan jag låter min -05 gå ifrån mig. :gnissla :4skrika

Jag_och_Babs.jpg

(långa ben = båda fötterna stadigt i backen och lätt böjda knän :tummenupp :rofl)

Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Säger KTM RC8 även om den inte har ABS, marknades snyggaste sporthoj tillsammans med RSV4 :banana

KTM-RC8R.jpg

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
SP1/2 är samma hoj som din vtr men med insprut. ;) Och helkåpa... Och bättre allt...

För att undvika missförstånd: VTR100F och VTR1000 SP1/2 har i princip ingenting gemensamt förutom namnet. Motormässigt delar de ventilshims och andra standarddetaljer. Chassimässigt säkert en skruv eller två, men i övrigt är de helt olika varandra. Olyckligt namnval av Honda! :brinnerup

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Aprilia RSV Mille är en liknande körupplevelse.
Om jag läser alla krav rätt, är det nästan bara den och RC8 som kommer nära, även om de saknar ABS. RSV1000 som den egentligen heter är ju INTE samma hoj som RSV4 utan föregångaren. Borde finnas nya eller nästan nya kvar hos handlare och både den och KTM passar långbenta förare bra.

Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Roligt med olika personliga perspektiv på storlek på hojar då somliga ;) uppfattar K1300S som ett "gigantiskt" sporttouring lok och man själv ser den som liten och nätt:D

Det hetaste tipset är nog att försöka provköra så många hojar som möjligt, även de som du kanske inte tror skall falla dig i smaken. Det händer ju inte sällan att hojar överraskar en.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Roligt med olika personliga perspektiv på storlek på hojar då somliga ;) uppfattar K1300S som ett "gigantiskt" sporttouring lok och man själv ser den som liten och nätt:D
Ställ den bredvid en Tuono V4 får du se... :cool:

Sorry, OT. Visst har du rätt i att man inte bara bör döma efter "vad man hört". Några utanför-lådan-tester bör man våga sig på.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
VFR800 Med ABS och Combo-brakes är ju rätt idiotsäkert. plus att de ser riktigt trevliga ut

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Skulle vilja slå ett slag för Buell 1125 r eller cr.
Rotax twin med bra drag. Kan nog fortfarande gå att hitta en som är ny eller väldigt nära ny.
Mycket rolig att köra!

Lycka till

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Man kan ju se det såhär också; för pengarna du lär få lägga emellan från en åtta år gammal VTR som inte går som den ska och en flång ny hoj som uppfyller alla dina krav så får du en ganska mycket felsökning på en seriös verkstad..

Kanske vore värt att kosta på eldstormen det om du nu gillar den så mycket? Och inget fel med det, har själv ägt och älskat en!

Annars säger jag som flera andra släpp ABS kravet och köp en RC8!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet jag ser med en RC8 är väl att det är en rätt oförlåtande hoj, den andas verkligen bana rakt igenom. VTRen är ju ganska mycket snällare.

Tror nog millen faktiskt passar riktigt bra...Ja förutom ABS

Annars är ju själva grejen med att hitta nästa kärlek (Och jag tror nog att det kommer finnas gott om hojar som du kan älska förutom VTRen) att provköra många hojar, leta inte efter en VTR1000F fast modernare. Leta efter nästa kärlek istället.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024