Ny hoj.

Kenjiro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
00 Suzuki gsxr 750
Tjena alla. E en ny kille här som ska köpa hoj. Vill gärna veta vad det viktigaste man ska tänka på när man köper beg hoj är.
Tänkte köpa en gsxr 750 -00 och undrar vad man ska tänka på.
Tex är 3000 mil långt för en sådan. Och är det viktigt att servicebok finns.. Hur långt kör man ca i genomsnitt/år. Och vad med antalet ägare??
Är hojen en bra och slitstark hoj. Några barnsjukdommar kanske? Vad är det första man gör när man kommer i kontakt med hojen? Ska man kolla något speciellt lr? Hur vet man att man inte blir lurad?

Lite råd och tips när man ska köpa en sådan skulle uppskattas mycket.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Hejsan på dig...
Det viktigaste du ska tänka på är att du köper en hoj som passar dig.
3000 mil låter inte jättelångt för en sån hoj, servicebok är ju ett plus men inte ett absolut måste i mina ögon.

Hur långt man kör kan ingen annan svara på, du kanske kör 800 mil, kanske hinner du bara nmed 80?

om det varit uppåt 20 ägare på den ska du nog ta det lugnt...

Känner du nån som kan hojar, ta med dig honom/henne och åk runt och kolla!
Lycka till

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Tjena

var en tjomme å kollade på min hoj
han tyckte att 4000 mil va aldeles för mkt han hade aldrig hört talas om en 2001 som hade gått så långt

och så va det antal ägare har 6 st det tyckte han va skit många med

men fan hojjen e 7 år gammal man ska ju andvända hojjen och folk ställer hojen på sig själva å sen märker att det blir för dyrt inte konstigt att det blir så många ägare

//Bolle

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Ja innan du ens funderar på en gixxer 750 -00 bör du nog kolla försäkringspremier dom var då väldigt dyr när jag kollade på en sån för något år sen

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Hej!

Det bästa är om du kan ha med dig någon som kan, om du själv känner dig osäker. Går inte det så är det bara att köra på själv, nån gång ska man ju bli klar att köpa på egen hand!
Tänk igenom så mycket som möjligt innan du åker o kollar på hojen, skriv ner alla frågor, annars glömmer man lätt. Fråga så mycket som möjligt om allt möjligt så får du så mycket info som möjligt.
Jag brukar fråga:
-Varför ska hojen säljas?
-Hur länge har han/hon haft den?
-Hur många ägare?
-svensksåld/import?
-Är det fler som varit o provkört?
-Kolla på de besiktningsprotokoll som finns
-Finns servicebok? Om nej, har han/hon bytt olja etc/servat på egen hand? Hur ofta isåfall?
-Sen är det ju själva hojen som ska synas.. allmänt intryck, är den omkullagd, repad/skrapad, kolla styrändar & backspeglar efter repmärken. Kolla däckslitage, drivpaket, bromsar, & att all el funkar. Hjullager, sving, gaffelben(finns repor? eller gaffeloljeläckage?)
Kolla att hojen e kall när du ska starta den, så att han/hon ej varmkört den.
Lyssna! går motorn jämt osv. Testa fjädringen. Sen är det ju provkörning kvar.
testa bromsarna. Växla upp till högsta växel o se att hojen drar jämt.
Och framför allt gillar du att köra den?? Känns det bra?

Tja, det var nog det jag kom på just nu... Sen vad som är viktigt är ju vad du får för intryck av säljaren, verkar han/hon reko & seriös?
Om det inte är bråttom så är det ju alltid bra att åka hem o sova på saken innan man slår till efter ev. prut!
Lycka till :tummenupp

Kenjiro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
00 Suzuki gsxr 750
Tack ska ni ha. Det var ett par goda råd jag fick. hoppas jag kan komma till skott med all info i bagaget.

Mvh

Kenjiro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
00 Suzuki gsxr 750
Tack för alla svar. Jag undrar även hur det ligger till med importhojar, ska man vara extra careful el? När ska egentligen en ventiljustering göras?? har hört att det e vid 2500.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tack för alla svar. Jag undrar även hur det ligger till med importhojar, ska man vara extra careful el? När ska egentligen en ventiljustering göras?? har hört att det e vid 2500.

Import spelar ingen roll, allt handlar om hur cykeln blivit skött.
Ventiljustering beror på modell.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Gixx 750in är en mkt trevlig hoj, lite mer pulver än en 600cc men inte lika klumpig som en 1000cc.
3000 mil på en 00a är ingenting, kolla bara att servicar är utförda som de ska. Serviceboken finns nog tveksamt kvar på en sån gammal hoj, men om den gör det så är det ett plus. Annars kolla det allmänna skicket, verkar säljaren seriös? vet han vad han pratar om osv..?

Kenjiro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
00 Suzuki gsxr 750
Vad menar folk när dom skriver enkel och skjutkuts. Jag vet att dom lite äldre modellerna 98 99 har den pucklan där bak. d tycker jag e skitfult. Jag vill hellre ha den som e typ spetsig som dom lite nyare gsxrna har, den e mycket coolare. Har sett 02 med sittdyna bak. Kan man byta så man får till den spetsiga bakdelen eller hur fungerar det?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
De flesta modernare hojjarna (00 och frammåt?) säljs med utbytbar "cuts". Precis som ovanstående skrev så finns det en del med en passagerardyna och en "singel cuts" som bara är en plastbit man sätter över istället för dynan. Singel cutsen är grymt mkt snyggare än skjutssadeln :tummenupp

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...