Ny hojaffär norra sthlm intressant?

sandstream

Guest
fazerfun skrev:
Gör också :tummenupp för MC-bolaget i Veddesta. Helt klart killar som är intresserade av att kunderna kommer tillbaka. :)
Synd att de bara är auktoriserade av Kawasaki, hade de även varit det för Suzuki hade det varit närmsta verkstaden för mig.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
the lone rider skrev:
Garanti 3mån ingår från våran sida.

KKL går inte att avtala bort och gäller även begagnade varor, så räkna med längre garantiperioder om ni skall sälja fräscha hojar = hojar som förväntas klara en tids bruk utan att gå sönder.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
sandstream skrev:
Synd att de bara är auktoriserade av Kawasaki, hade de även varit det för Suzuki hade det varit närmsta verkstaden för mig.

Det är sant. Fan, måste vara jobbigt att åka flong nytt.... :hihi :rolleyes:

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
sandstream skrev:

rätta mig om jag har fel. men kan en tillverkare kräva att du har servat cykeln på en av dom auktoriserad verkstad? tror inte att de kan det längre, däremot så måste du ha servat inom rätt intervaller för att garantin ska gälla.
Ågga

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Ågga skrev:
rätta mig om jag har fel. men kan en tillverkare kräva att du har servat cykeln på en av dom auktoriserad verkstad? tror inte att de kan det längre, däremot så måste du ha servat inom rätt intervaller för att garantin ska gälla.
Ågga

Det är nog som med bilar; det kan de inte. Men de kan jävlas bra länge innan man får som man vill.

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
sweborn skrev:
Det är nog som med bilar; det kan de inte. Men de kan jävlas bra länge innan man får som man vill.

passar på att slänga in en heads-up. tänk på att det kan vara 1500 mil el. 1 år. missar man det kan man bli utan ersättning. detta gäller även vagnskadeförs.
Ågga

Gabor

Guest
Ågga skrev:
Ågga

Läs innantill i din garantibok du fick med när du köpte en hoj. det står klart och tydligt, i alla fall Kawasakins, sevice skall ske av auktoriserad service verkstad för att garantin skall gälla, det för de första 12 månaderna från inköpsdatum. Så även med reservdelar och utrustning. Annars gäller inte garantin mot fabrikations fel. Så, en ny hoj, på med ett V&H racesystem, din hoj börjar gå dåligt. Tji garanti.....

sandstream

Guest
Ågga skrev:
Ågga
För ett par år sedan tog EU bort kravet på att man ska serva sitt fordon hos en av tillverkaren anvisad verkstad för att garantin ska gälla.
Mao går det bra att serva sin nyinköpta hoj vart som helst under garantitiden och garantin ska ändå gälla.

I Suzukis fall rör det sig dock inte om någon 5 årig garanti utan om en förlängd 5 årig reklamationsrätt och i serviceboken står det att man måste serva hojen hos en av Suzuki auktoriserad verkstad för att kunna åberopa denna reklamationsrätt.

Det står dessutom fel i Suzukis servicebok då reklamationsrätten för alla produkter man köper i Sverige är 36 månader (3 år) och inte 24 månader som det var förr.
Påtalade detta för KGK men fick aldrig något svar.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag håller med Nogger om att du har stor chans att lyckas, om du kan ha en bra kundvård. Dock kan det vara svårt att kunna allt om alla hojjar. Och därför vara svårt att ha bra svar. Men man kan alltid vara trevlig. Och det kommer man långt med.

Anekdot:
Gixxern (1000 -01) krånglade på tomgång. Verkade som att insprutningen fick fnatt efter kaspådrag.
Ringde "Din mc" och pratade med (Han som kunde allt på verkstan) beskrev noga felet och frågade om dom kunde fixa det.
Svar: Vi har inte tid förens om många veckor.
Jag frågar: Har nu någon aning om vad det kan vara, som jag kan testa. Jag har brådis, ska på bankörning och det är panik.
Svar: Nej, har ingen aning. Och det finns inga typiska standardfel på den modellen heller.
Jag svarar: Ok. Hej då.

Jag lägger ut en kort beskrivning av felet på sporthoj och får genast flera svar att det här är typiskt ett standardfel på alla gsxr 1000 -01. Och jag fixade TPS´n som det hade kommit smuts i. :)
se inlägg: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=92595

Nu går hojjen som en blixt igen.

Kan dom inte en så här enkel sak. Så vet jag inte om jag vill lämna in hojjen där vid svårare problem heller.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
the lone rider skrev:
Har en under en längre tid funderat på starta en hojaffär typ i täby, åkersberga eller vallentuna.. Tanken är att sälja frächare beg. cyklar. Vi köper inte in hojar utan säljaren får ställa cykeln i butiken så står vi för ev finansiering mm. På så sätt får man ett lägre pris till köparen, och säljaren får så att han/hon blir nöjd. Finns det något intresse för detta? :confused:

Det skulle äga med en affär i berga, eller i täby. Antar att det skulle vara mer lämpligt i täby men ett väldigt + för åkersberga:) Men som många andra säger tror jag mer en affär motsvarande lelles skulle löna sig mera.

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Finns visst en del MC butiker på norra sidan.

M C Shopen, sollentuna
Forsell Motor AB, Sollentuna (Mycket cross prylar)
Roslagens MC, Åkersberga

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ang. Schneiders och Din Mc har jag upplevt det tvärt om... fått väldigt bra service hos Din Mc men ganska usel service hos schneiders! Även Mc varuhuset är duktiga men då är vi inne i stan...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
sandstream skrev:

"Vi är en auktoriserad Kawasakiverkstad, men jobbar även med Honda, Suzuki och Yamaha."

Jag lämnade in min Suzuki där :)

sandstream

Guest
Bikerbitch skrev:
"Vi är en auktoriserad Kawasakiverkstad, men jobbar även med Honda, Suzuki och Yamaha."

Jag lämnade in min Suzuki där :)
Se mitt tidigare inlägg en bit upp:
sandstream skrev:
I Suzukis fall rör det sig dock inte om någon 5 årig garanti utan om en förlängd 5 årig reklamationsrätt och i serviceboken står det att man måste serva hojen hos en av Suzuki auktoriserad verkstad för att kunna åberopa denna reklamationsrätt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati