ny i hojvärlden, lite nybörjar frågor!

daniel_sthlm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2007
Ort
sthlm
Hoj
skolans
hej allihopa!

är helt ny inom mc världen och har precis börjat läsa för teorin och skall snart ta lite lektioner på trafikskola. har lite frågor som kanske anses dumma men frågar man inget får man inget veta.

1.kan man gå högre på varvtalen med en hoj jämfört med bil,tex kan jag ligga å köra å gasa på på ettans växel å inte växla förräns jag kommer till varvräknarens röda område?

2. hur ofta använder ni bakbromsen och i vilka situationer?som jag förstått det så skall den nästan bara användas då man krypkör och svänger samtidigt och vid hårdinbromsning i början för att minska belastning på framhjulet.

3. kan man lägga en (sport)hoj ganska långt ner i kurvorna?beror på däckens skick?

mvh
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR

1.kan man gå högre på varvtalen med en hoj jämfört med bil,tex kan jag ligga å köra å gasa på på ettans växel å inte växla förräns jag kommer till varvräknarens röda område?

2. hur ofta använder ni bakbromsen och i vilka situationer?som jag förstått det så skall den nästan bara användas då man krypkör och svänger samtidigt och vid hårdinbromsning i början för att minska belastning på framhjulet.

3. kan man lägga en (sport)hoj ganska långt ner i kurvorna?beror på däckens skick?
mvh

1. ALLA fordon kan köras till varvstoppet, även en bil :rolleyes:
Men det lär inte gillas på körskolan då du ska köra ansvarsfullt och ekonomiskt.

2. Alltid, Frambroms + Bakbroms, lär dom säga åt dig på körskolan.

3. Hur långt är ett snöre?
 

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Norrköping
Hoj
CB1000R -14
2. 70% fram och 30% bak i alla lägen brukar man väl säga? OM det nu inte är rullgrus man kör på förstås.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
2. 70% fram och 30% bak i alla lägen brukar man väl säga? OM det nu inte är rullgrus man kör på förstås.

Ja jo, men jag tror det är fel att pränta in något sånt i huvet på någon
som precis ska lära sig köra, det är nog bättre att låte dom känna sig fram,
För ingen tänker på 70/30 när dom kör.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
2. 70% fram och 30% bak i alla lägen brukar man väl säga? OM det nu inte är rullgrus man kör på förstås.

Undrar vem som sagt det?? 30% på bakhjulet lär innebära låsning. 10% möjligen...

Oavsett vad, så är det som oddjob redan påpekat ganska dumt att nöta in siffror. För svaret när det gäller bakbromsen är "så hårt du kan utan risk för låsning"... vilket kräver känsla, vilket i sin tur kräver övning, övning, övning...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Använd aldrig bakbromsen.

du kommer inte behöva fundera på hur långt du kan lägga ner. Knäna tar i innan det släpper.
 
Last edited:

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
Bakbromsen? Var sitter den....
Ja just det... nu kommer jag ihåg att man va tvungen att använda den där pedalen vid högerfotpinne när man gjorde bromsprovet.
Sen dess har jag inte använt den.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag tyckte det gav effektivare bromsningar om man även använde bakbromsen lite. Sen började jag köra bana med en hoj där bakbromsen var urkopplad. Nu bromsar jag aldrig med bakbromsen.:rolleyes:

Körskolan kommer dock att säga till dig att använda bägge bromsarna men ajabaja om du laser bak....

Har för mig att dom pratar om lutningsvinklar pa ca 50 grader för MotoGP-hojar. Har daligt minne sa det kan vara fel. Hursomhelst sa är det inte lika mycket pa en gathoj men det som begränsar din lutningsvinkel mest är din egen hjärna. Det är lite obehagligt att komma över tröskeln för att lägga ner mycket.

Ta det lugnt i början dock, allt kommer med övning och vana.
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
hej allihopa!

är helt ny inom mc världen och har precis börjat läsa för teorin och skall snart ta lite lektioner på trafikskola. har lite frågor som kanske anses dumma men frågar man inget får man inget veta.

1.kan man gå högre på varvtalen med en hoj jämfört med bil,tex kan jag ligga å köra å gasa på på ettans växel å inte växla förräns jag kommer till varvräknarens röda område?

2. hur ofta använder ni bakbromsen och i vilka situationer?som jag förstått det så skall den nästan bara användas då man krypkör och svänger samtidigt och vid hårdinbromsning i början för att minska belastning på framhjulet.

3. kan man lägga en (sport)hoj ganska långt ner i kurvorna?beror på däckens skick?

mvh


1. Generellt kör man på höre varvtal med en MC än en bil p.g.a. den höre trimningsgraden. Om du har en bil med sugmotor och hög trimningsgrad (t.ex. Honda S2000) så behöver du också komma upp på högre varvtal för att få ut effekten ur motorn.
Men oavsett om det är en bil eller MC (med sugmotor, alltså ej turbo etc.) så skall man i allmänhet varva till rödmarkeringen eller strax under för att accelerera fullt.

2. Det brukar räcka med att lägga foten lite på bakbromsen om väglaget är bra. (90-10%?)
Vikten förskjuts ju framåt vid en inbromsning, så det är där greppet finns.
Om du däremot kör på halt väglag, grus etc. så är det ju inte så bra om framhjulet låser sig med ev. marksyning som följd. Då kan det vara bra att använda lite mer bakbroms. Vid försiktiga inbromsningar på dåligt väglag sammanfattningsvis.

3. Ja, det går att lägga ned en sporthoj med bra däck mer än man i allmänhet vågar de första åren man kör. Hur mycket beror inte bara på däckens skick, utan även på vilka däck det är och vilken hoj det är. Och väglaget förstås.

Mvh/ C
 

HIPS

Oooops!
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Speed Triple-05
2. Det brukar räcka med att lägga foten lite på bakbromsen om väglaget är bra. (90-10%?)
Vikten förskjuts ju framåt vid en inbromsning, så det är där greppet finns.
Om du däremot kör på halt väglag, grus etc. så är det ju inte så bra om framhjulet låser sig med ev. marksyning som följd. Då kan det vara bra att använda lite mer bakbroms. Vid försiktiga inbromsningar på dåligt väglag sammanfattningsvis.Mvh/ C

Mycket bra råd som brukar funka även för nybörjare. Lägger du bara foten på bromspedalen kommer du automatiskt att trycka ner den lite när du börjar aktivera frambromsen och får för normalt väglag en rätt lagom fördelning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
hej allihopa!

är helt ny inom mc världen och har precis börjat läsa för teorin och skall snart ta lite lektioner på trafikskola. har lite frågor som kanske anses dumma men frågar man inget får man inget veta.

1.

2.

3.

mvh
1. Nej, egentligen inte. Det blir ryckig och knepig körning som varken du eller körskolan lär gilla. Men visst går det, det gör det i en bil också... Fast såklart har en hoj i allmänhet mer varvtal tillgängligt än en bil, men det är en annan fråga.

2. Vid låg fart, du kommer att få lära dig använda båda. Ju högre farten är desto mindre roll spelar bakbromsen på en sporthoj. Å andra sidan spelar den ganska stor roll på en customhoj med bara en skiva fram.... samtidigt ska du inte alls använda frambromsen vid t ex garagevändning eller liknande manöver om du vill slippa att ramla.
För att använda bakbromsen till att minska belastningen på bakhjulet krävs att man har tid på sig, och varför skulle man egentligen vilja det? Så fort du börjar använda frambromsen har du förlorat det liksom den tid du hade på dig att istället påbörja en effektiv inbromsning från början.

3. Ja. Med normalt fäste och däck som inte är helt bedagade tills nåt på hojen tar i. När det gäller moderna sporthojar är det dock ytterst sällan man kommer så långt vid normal och hyfsat laglig körning på landsväg. Pratar vi rena siffror handlar det om ca 50% lutning för gatdäck och 55% eller mer för bandäck. Men då är vi på bana under kontrollerade förhållanden.
Under alla förhållanden oftast mer än man tror...
 

SciFi

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
R6 -99
Från en amatör till en amatör

Jag tycker inte du ska skita i att bromsa med bakbromsen, iallafall låtsas trycka ner den under provsprovet :tummenupp

Jag tycker själv att man ska bromsa med både fram ock bak för att kunna optimera bromsträckan samt få större känsla över hojjen. Själv använder jag bakbromsen i nästan varje inbromsning samt att jag tycker den är bra när man vill stabilisera hojen i låga farter.

det där med 70% fram 30% bak. blir det inte det automatiskt för att du har säkerligen fetare skivor samt ok fram kontra bak?
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
det där med 70% fram 30% bak. blir det inte det automatiskt för att du har säkerligen fetare skivor samt ok fram kontra bak?

Släpp det där med 70/30, det funkar kanske på blöt asfalt men om du vill stanna så snabbt som möjligt i torrt väglag skall du fokusera på frambromsen. Bromsar man tillräckligt hårt lyfter dessutom bakdäcket från marken på en sporthoj och då kan man fråga sig vad de 30%:en bak gör för nytta..

Som jag sa tidigare, lägg foten på bakbromsen = tryck ned den lite, det räcker!

/C
 

Smagatusk

Guest
Vid en stenhård inbromsning (ingen stoppie), behöver man ju knappt ens nudda bakbromsen förrän bakhjulet låser sig. Jag fick göra om inbromsningen från 90 km/h på uppkörningen p.g.a. att inspektören tyckte den var okontrollerad. Det var den också kanske med tanke på att bakhjulet lyfte. Men tänk om man MÅSTE bromsa så hårt? Dumjävel till inspektör...
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Jag använder sällan bakbromsen, mest bara i krypkörning och långsamma hastigheter. Kan hända ibland i högre hastigheter när jag vill tända bromsljusen pga kö-bildnig framför, men det är nästintill ingen bromsverkan då.

Och som tidigare sagt, vid hård inbromsning så blir det lätt ett låst bakhjul.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Vid en stenhård inbromsning (ingen stoppie), behöver man ju knappt ens nudda bakbromsen förrän bakhjulet låser sig. Jag fick göra om inbromsningen från 90 km/h på uppkörningen p.g.a. att inspektören tyckte den var okontrollerad. Det var den också kanske med tanke på att bakhjulet lyfte. Men tänk om man MÅSTE bromsa så hårt? Dumjävel till inspektör...

En kontrollerad bromsning görs med båda hjulen i marken.
Så att kalla instruktören dum tyder mer på din egen brist av omdöme. Han imponeras icke av såna manövrar, för de är ju ej av trafiksäkert slag.
Omvandla situationen till verklighet, att tex behöver väja när du väl fått ner farten. Kan bli knepigt me bakhjulet i luften...
 

Smagatusk

Guest
En kontrollerad bromsning görs med båda hjulen i marken.
Så att kalla instruktören dum tyder mer på din egen brist av omdöme. Han imponeras icke av såna manövrar, för de är ju ej av trafiksäkert slag.
Omvandla situationen till verklighet, att tex behöver väja när du väl fått ner farten. Kan bli knepigt me bakhjulet i luften...
Spelar väl knappt nån roll om du gör en inbromsning så att bakhjulet lyfter eller om det är så att det PRECIS lyfter, du kan inte väja ändå, förrän du fått ner farten. Och hur kommer det sig att när alla testförare gör bromstest med nya hojar så bromsar de så hårt så de har röven i omloppsbana runt jupiter? Och vid uppkörningen räknas endast bromssträckan i det testet, undanmanöverprovet är en annan del av provet. Men tack för ditt pragmatiska framförande av saken ifråga, om att jag inte har något omdöme.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Spelar väl knappt nån roll om du gör en inbromsning så att bakhjulet lyfter eller om det är så att det PRECIS lyfter, du kan inte väja ändå, förrän du fått ner farten. Lek lite me tanken, lyfter bakhjulet i luften så tar det ju nån halvsekund extra innan du fått de i backen när du släppt bromsen o kan svänga. De kan bli nåra meter..
Och hur kommer det sig att när alla testförare gör bromstest med nya hojar så bromsar de så hårt så de har röven i omloppsbana runt jupiter? Därför att de ska se ballt ut på bild i tidningen...!?
Och vid uppkörningen räknas endast bromssträckan i det testet, Sant, men i inspektörens ögon ska det ändå se trafiksäkert ut, så äre..
undanmanöverprovet är en annan del av provet. Men tack för ditt pragmatiska framförande av saken ifråga, om att jag inte har något omdöme. Vassego! :) Men att kalla inspektören dum när du själv gjort fel e ju bara omoget.

Bli inte uprörd nu..:tungan
 

Smagatusk

Guest
Bli inte uprörd nu..:tungan
Att vara en inspektör handlar nog mycket om bedömning också... Och att se mellan fingrarna. Och till saken hör att när säger "bromsa till stillastående så snabbt ni kan"... Våga inte säga annat än att en "stoppie" är den effektivaste inbromsningen rakt fram, förutsatt att man inte kommer för högt med arslet. Vidare kan man säga att det är inte ofta man får se bromstestet i bild i tidningen, men i vissa reportage så framgår det att de sista metrarna så är det framhjulskörning som gäller.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top