Ny köpa dator tråd.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Tänkte starta en ny köpa dator tråd.

Var iväg i veckan och kolla upp lite priser på en ny burk till mig. Kan inte ett skit om datorer vad som är bra dåligt mm så det får bli en komlett burk från affären. Har två alternativ jag hitta ett av dem är denna: http://shop.multitech.se/prodSearch.asp?IT=o624&urlAction=details

och den andra är denna: http://shop.multitech.se/prodSearch.asp?IT=o623&urlAction=details

Den första uppgraderar dom minnet till 1G och i med ett värre grafikkort, kommer inte ihåg vad det var för nått men det var nått värsting GeForce av senaste slag. Då skulle hela paketet landa på 12740:- men funderar på att skita i TFT skärmen för jag klarar mig bra med min 19" CRT skärm jag har nu.

Det andra paketet för 13990:- kollade jag aldrig upp priset på med det värre grafikkortet men vill ha en så bra dator som möjligt till bäst pris. Denna hade ju även lite bättre prosessor.

Använder mest datorn för spel och surfa, vill ha en bra dator för spel framförallt och max pris 15000:- för enbart burken i och med att jag har skärm mm. Kan jag komma billigare undan så gör det absolut inget. kan som sagt inte pilla ihop nått eget paket för jag vet ej vad som är bra/dåligt, sen är jag för bekväm av mig för att sitta och försöka läsa mig till vad man ska ha och inte ha.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Båda datorerna är rejält överpriserade. Men så är det alltid. Butiken bygger på de delar de har bäst förtjänst på.

Jag plockade ihop en dator åt en kille för nån månad sen som skulle springa i cirklar runt de där två. Den kostade 7600:- tror jag.
Men då skulle han iofs få bygga ihop den själv och det verkar du inte så intresserad av.

Men kan du bara få nån att plocka ihop delar åt dig från en av de större onlinebutikerna så brukar de ha en tjänst där de bygger ihop datorn åt dig. Tror polarn betalade 900:- för det när han handlade.
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jag funderar på att bestælla Dell:en som dom kør reklam på nu.
ca 4700, med skærm och mus och allt, verkar ju kalas tycker jag.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Lägg ut din budget här och vad du vill ha (eller så skriver du vad du har själv nu som du kan använda, tex floppy, ljudkort, cdrom/dvdrom)

Dett underlättar jätte mycket
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Det jag har nu är ju en komplet burk men cd/dvd läsare, cd brännare, floppy. Men plockar jag bort nått av dom grejerna kan jag ju inte använda den gamla burken om jag nu skulle vilja det. Det jag tänkt flytta över är en Seagate HD på 160G så det räcker med en HD på tex 200G.

Budget står i första inlägget men max 15000:- blir det billigare destå bättre. Användning: Spel/surfa och vanlig svensson använding. Är ingen rå gamer men vill att tex FarCry, HL2 mm ska funka bra utan prob.

Den spesen jag posta förut idag är det nått att ha? Bara bra om man får höra flera åsikter.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Paketet din kompis plockade ihop är helt ok. Dock kan du skippa ljudkortet, då ditt moderkort har ett inbyggt. Endast kräsna ljudbögar hör skillnad på ett integrerat och ett finare PCI-kort.

Skippa ljudkortet och köp 2 st Seagate Barracuda diskar, så landar slutsumman på runt 14000:-
Beställ dock allt från antingen datorbutiken eller komplett, annars blir det lite onödigt dyrt med frakt.

edit. Såg att du skulle flytta över en HD, men tänk på att du inte kan köra RAID på dem då, eftersom de är olika stora. Men utan raid går utmärkt...
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
McFille skrev:
edit. Såg att du skulle flytta över en HD, men tänk på att du inte kan köra RAID på dem då, eftersom de är olika stora. Men utan raid går utmärkt...

Det där förstod jag inte ett dugg av. Vad menas med raid? Jag har en 80G som satt i burken från början sen har jag köpt till denna på 160G i höstas och det funkar ju bra.

// N00b
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Man kan säg att du behöver

Chassi: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=309 1190kr
Moderkort: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=54_53&products_id=3142 2195kr
Prolle: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=29_30&products_id=2280 2690kr
Minne: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=38_39&products_id=2411 1470kr
Graffakort. Nvidia 6800GT/Ultra eller ATI850Pro/XT 3300kr/4000 kr (Detta och prollen "Intel/AMD" är en smak sak vad du vill ha)
Ljudkort: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=1857 949kr
DVD Brännare: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=47_124&products_id=2383 650kr
Hårddisk: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=21_151&products_id=1868 1120kr
Floppy: 150kr

Totalsumma 13714kr, men då kan du dra av ungefär 200 kr från varje komponent ifall du köper på en renodlad nätbutik, då hamnar summan på 12400 ungefär.

Chassit har ett potent nätagg, följer med en 120mm fläkt + att det finns en 120 mm fläktplats ledig ifall man vill ha.

Kylning som följer med till både AMD och Intel prollen är väldigt potenta nu, så nån annan behöver du inte.

Kylpasta följer med, samt sata kablar.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Hmmm nu fick man mer att fundera på. Ska höra med en kompis så fort han kommer hem från norge, så får jag se vad han har att säga oxå.

Vad mena McFille med raid pratet?
 

Rune-Blikø

Gasa bara, gasa!
Gick med
22 Feb 2004
Ort
Norge
Hoj
Husaberg 650 02 1/2 och en 2000/2001 Huszuki 750 hillclimber
Johnsen skrev:
Jag funderar på att bestælla Dell:en som dom kør reklam på nu.
ca 4700, med skærm och mus och allt, verkar ju kalas tycker jag.

Jag skickade iväg mitt order just nu! Inte besta datorn men Billig :tummenupp
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Evil M skrev:
Det där förstod jag inte ett dugg av. Vad menas med raid? Jag har en 80G som satt i burken från början sen har jag köpt till denna på 160G i höstas och det funkar ju bra.

// N00b

RAID är en funktion man kan använda när man har två lika stora hårddiskar, för att förbättra prestanda och/eller säkerheten hos diskarna.
Enkelt beskrivet så kan man välja om man vill köra diskarna som en disk, med den ena disken som back-up disk, för ökad säkerhet.
Eller så kan man som de flesta hemanvändare gör kör diskarna parallellt för att öka prestandan genom att dela upp alla filer över båda diskarna vilket gör att båda diskarna arbetar tillsammans för högre läs och skrivhastighet...

Dock är detta inget absolut nödvändigt och ger inga dramatiska prestandaökningar, så du kan köra på med två olika diskar... :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle passa mig för Corsair-minnet, de har inte 100% tillförlitlighet. Skulle köpa Kingston istället eller nåt annat kvalititetsminne.

Moderkortet verkar onödigt dyrt. Jag betalade 1400 för ett likvärdigt på webhallen. Tycker förresten att hela paketet verkar onödigt dyrt.

Jag köpte moderkort, grafikkort, processor, DVD-brännare och 512MB minne för 7500.- Resten av grejjerna hade jag själv.

SATA-kablar och sånt där annat småjox brukar följa med
moderkortet/diskar f.ö.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
didjik skrev:
Skulle inte rekomendera Antecet för det finns för dåligt med fläkt platser och kylning för hårddiskarna.

Jag skulle där imot rekomendera ett chieftec t.ex http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076990 lite dyrare men det är det värt för du får ett snyggt chassi med bra kvalite och bra kylmöjligheter.
Smaken är som baken om chassi, själv tycker jag att ANTEC Sonata chassit har mkt brakylning, det sitter 1st 120mm fläktplats framför hårddiskarna, så kylningen på dom kan inte vara dålig (nu rör det sig om max 2HD för han)

Har man 2 x120mm fläkt platser i ett chassi så räcker det mer än väl
 

didjik

Guest
R1 Uffe skrev:
Smaken är som baken om chassi, själv tycker jag att ANTEC Sonata chassit har mkt brakylning, det sitter 1st 120mm fläktplats framför hårddiskarna, så kylningen på dom kan inte vara dålig (nu rör det sig om max 2HD för han)

Har man 2 x120mm fläkt platser i ett chassi så räcker det mer än väl

Det är sant att smaken är som backen :)
Kanske ett annart antec jag hade testat då som såg lika dant ut. I den så va det dåligt kylning iallafall diskarna låg på ca 35 C.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Jag vet ju som sagt inte vad för grejer man ska ha, visst går det att hitta billigare prylar men hur är det med kvaliten/funktion med dem då?

Vill ha en pålitlig dator helt enkelt, och som finns utbygnads möjligheter med mer minne kanske någon mer HD mm.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Evil M skrev:
Jag vet ju som sagt inte vad för grejer man ska ha, visst går det att hitta billigare prylar men hur är det med kvaliten/funktion med dem då?

Vill ha en pålitlig dator helt enkelt, och som finns utbygnads möjligheter med mer minne kanske någon mer HD mm.
Det är svårt att välja om du inte vet nå själv. Själv tycker jag min konfiguration är KANON (med en budget på ca:15000, och det gjorde inte något om det blev billigare), men det kanske inte nån annan tycker. Men moderkortet jag rekomenderade, har dom nya sakerna som SLI mm.

Läs på dessa sidor själv och skapa dig en uppfattning. KLicka på recensioner/produkttester

www.64bits.se
www.sweclockers.se
www.nordichardware.se
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Tack för all hjälp jag fått men vet fortfarande inte riktigt vad jag ska välja för grejer.

Nu har ett nytt data köp blivit ännu mer aktuellt efter att mitt nätt agregat brann upp i går kväll :( hade haft burken hos en kompis där vi tog ur den ena hårddisken för när jag skulle starta datorn så kom det bara upp en ruta att explorer.exe hade stött på problem och var tvungen att avslutas och klicka man ner den rutan så frös hela datorn fast, gick inte att göra nånting överhuvudtaget. Gick inte att starta i felsäkertläge, funka inte att göra en systemåterställing så innan jag skulle göra en format C så tog vi ur Hd´n som windows var installerad på och stoppa i den i hans burk och förde över det jag ville spara som digitalbilder mm. Sen i med HD i min dator igen och for hem satte dit alla kablar och det sista jag gjorde var att slå på strömbrytaren på nätagget då blixtra/skrapa det till i nätagget sen lukta det bränt. Hoppas verkligen inte att det paja mer i datorn nu mer än att nätagregatet brann.

Vet inte vad som kan ha hänt, allt sitter som det gjorde innan vi tog ur HD´n mm.

Så nu som sagt så lutar det väldigt mycke mot ett nytt dator köp för att sitta med morsans gamla sega 450mhz med windows 98 på är inte såååå skoj :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top