Ny kawasaki zzr 1300-1400 cc

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
hojbrud skrev:
hehe ja det va sött:)
men nää ingen hoj som föll i min smak..
aldeles för klumpig, påminner dessutom om hayabusan, alltså i kåpform och storlek..
kan de inte komma med en stor motor i slim fit variant?

En sån skulle jag aldrig köpa (hellre då en riktig sporthoj med mindre motor = mindre svängmassa = smidigare än nån liten lätt sak med en 1,4 liters motor), den här däremot verkar perfekt att köra snabbt på Autobahn med. :hihi

Nu verkar K1200s få en spännande konkurrent hur som haver...

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Syss skrev:
Spejsad! Hade de överskott på lyktor i fabriken eller? :hihi
Men jävligt läcker, lär ju synas!
Klockren :D
En annan väntar på hondas drag.. det är 10 år sedan cbr1100xx lanserades...och den står sig än, men det skulle sitta fint med en ny"måttstock" i mc-världen :tummenupp

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
svinkallt skrev:
Klockren :D
En annan väntar på hondas drag.. det är 10 år sedan cbr1100xx lanserades...och den står sig än, men det skulle sitta fint med en ny"måttstock" i mc-världen :tummenupp

Är Blackbird en måttstock? Det är väl hayabusan som är den hoj som regerar?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Skall tydligen vara 1a officiella bilden:

Bifogat

• zzr1400.jpeg
    zzr1400.jpeg
    40.4 KB · Visningar: 180
Last edited:

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
ah17 skrev:
Är Blackbird en måttstock? Det är väl hayabusan som är den hoj som regerar?
Håller me dig... suzuki svarde med att trycka dit mer cc som resulterade mer hk på bakslangen och fick en imponerande toppfart pga sin extrema utformning.
Men resten då... vilken av dessa maskiner gör sig bäst som sporttourer vilket båda är byggda för.. man ligger ju inte på full gas överallt:tummenupp
Psst... så vill jag minnas att BIKE hade en test med bla dessa 2 hojar långtouring utmed autobahn dom sista etapperna slogs dom om vem som skulle köra blackbirden :fatta! :hihi Pricken över i:et så spöar blackbirden alla sporttourer i samma test 0 till 120km/t :fyllisar

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Hayabusa-03
Redlightkokare

svinkallt skrev:
Pricken över i:et så spöar blackbirden alla sporttourer i samma test 0 till 120km/t :fyllisar

Skitsnack! :fatta!

Busen :yoparty , ZX12:an :arsele och t.o.m nya BMW K1200S :tuttar hänger av Blackbirden. Samtliga tidningar jag läst sedan 99 säger samma sak. Senast i engelska Superbike (Septembernumret -05)

Skall bli kul med lite effekt och Nm uppgifter på nya kawwan. :) :Bugar

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Heppe skrev:
Skitsnack! :fatta!

Busen :yoparty , ZX12:an :arsele och t.o.m nya BMW K1200S :tuttar hänger av Blackbirden. Samtliga tidningar jag läst sedan 99 säger samma sak. Senast i engelska Superbike (Septembernumret -05)

Skall bli kul med lite effekt och Nm uppgifter på nya kawwan. :) :Bugar
Ser verkligen oxå fram med data på nya kawwan :tummenupp
Glöm inte att blackbirden är 10 år gammal och dom t o m sänkt effekten med åren. Släpper inte honda en ny XX snart så kanske man överger till förmån för ev kawwa :yoparty Ser fram mot parismässan i början av okt.. :banana

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Hayabusa-03
svinkallt skrev:
Ser verkligen oxå fram med data på nya kawwan :tummenupp
Glöm inte att blackbirden är 10 år gammal och dom t o m sänkt effekten med åren. Släpper inte honda en ny XX snart så kanske man överger till förmån för ev kawwa :yoparty Ser fram mot parismässan i början av okt.. :banana

Inte riktigt sant det heller. När Bladen och xx:en kom så var Honda lite effektoptimistiska i sina datablad. Uppmärksammades bl.a av svenska bike när de testade dessa. Några år senare skrev Honda ner effekten i sina datablad på bl.a xx och fireblade för att få mer sanningsenliga uppgifter.

Så xx:en har aldrig fått sänkt effekt....

/ Ha det gott medans vi väntar på 1400XX -06 och Hayabusa 1500 till 2007 :)

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
mm, mellan 12:a & Busa handlar nog mest om vem som kör den, xx:en är tyvärr liiite långsammare.

Heppe skrev:
Inte riktigt sant det heller. När Bladen och xx:en kom så var Honda lite effektoptimistiska i sina datablad. Uppmärksammades bl.a av svenska bike när de testade dessa. Några år senare skrev Honda ner effekten i sina datablad på bl.a xx och fireblade för att få mer sanningsenliga uppgifter.

Så xx:en har aldrig fått sänkt effekt....

/ Ha det gott medans vi väntar på 1400XX -06 och Hayabusa 1500 till 2007 :)

Snigeln_GBG

Gasa te de rasar
Gick med
2 May 2005
Hoj
MT-10 SP 2017
TOJ skrev:
Ganska brutal iallafall.

2006ZZR.jpg

Fet framifrån iaf :rofl

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Funatic skrev:
mm, mellan 12:a & Busa handlar nog mest om vem som kör den, xx:en är tyvärr liiite långsammare.
Men inte mellan 0 - 120..Det är ju det man behöver för säkra omkörningsegenskaper :D gäller även för komma förbi kawwa å å busa :hihi *retas* :tungan
Nu när kawwa mfl skramlat med vapenarsenalen så man får se om Honda svarar med en killer att släppa sin beryktade V5 :tummenupp

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
svinkallt skrev:
Håller me dig... suzuki svarde med att trycka dit mer cc som resulterade mer hk på bakslangen och fick en imponerande toppfart pga sin extrema utformning.
Men resten då... vilken av dessa maskiner gör sig bäst som sporttourer vilket båda är byggda för.. man ligger ju inte på full gas överallt:tummenupp
Psst... så vill jag minnas att BIKE hade en test med bla dessa 2 hojar långtouring utmed autobahn dom sista etapperna slogs dom om vem som skulle köra blackbirden :fatta! :hihi Pricken över i:et så spöar blackbirden alla sporttourer i samma test 0 till 120km/t :fyllisar

Varför är Blackbirden bättre än haybusan som tourer?

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ah17 skrev:
Varför är Blackbirden bättre än haybusan som tourer?

Jag har kört båda och körställningen är grymt mycket bättre på Blackbirden. Hayabusan är grym, men körställningen/kåpan är inte särskilt rolig i jämförelse med Hondan.

Sen har ju Hondan något mindre effekt, men det räcker ju till och blir över ändå för de flesta.

[Edit staflvel]

Last edited:

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Åberg skrev:
Nyfiken på lite tekniska data jag :)

Kawasaki has claimed that the new ZZR1400 is the most powerful Kawasaki ever and also the most powerful road bike ever. They have done so without providing us with the full specs, but with the ZX12R in mind we believe Kawasaki speaks the truth. The ZX12R has got 185bhp and the rumours from earlier this year spoke of 192bhp for the new ZZR. Expect monster torque from the new 1.352cc motor. It develops 10kgm of torque already at 2.000rpm and just continues through a wide rev-range. According to Kawasaki there is a delightful kick after 6 (000rpm) as well. The speedo is graded to 190mph. Bore x stroke is: 84x61mm. Kawasaki states that the ZZR1400 marks the start of a new engine generation...
Kawasaki's new flagship (spaceship) model features an evolved aluminium monocoque frame from the ZX12R. Even though the new hyper-tourer looks rounded and bulky Kawasaki claim it is almost as narrow as the 12R. Engineers have made sure there is a good balance between sports riding and high speed motorway work. The air box is located in the frame (as on the 12R) and the fuel is stored in the rear of the fuel tank that continues under the seat (between your legs basically) We have not been told what capacity the fuel tank is yet, but Kawasaki has mentioned a large volume fuel tank in their press release.
The wheelbase on the new ZZR1400 is shorter than ZZR1200 but longer than ZX12R.
V-tail light is distinctive.
Direct activated shift lever rather than linked for more direct feel.
You only get the under cowl in front of the rear wheel if you opt out of having a centre stand. ZZR1400 is long and low with minimal drag. ZZR1400 has new wheels with centre ribs which are slightly offset so that tyre balance weights can be located at the wheels centreline. This is important for stability at extreme speeds.

Other details:

-ABS will be available.

-310mm petal brake discs with radial 4 pot calliper front and 250mm 2-pot rear brake. They are Nissin's which is a bit of a surprise (Kawasaki tend to use Tokico) It will be the very first bike with radial Nissin ABS brakes. That should stop the beast.

-Hydraulic clutch.

-Tyres: 120/70-ZR17 front and 190/50-ZR17 rear.

-Pillion seat cover available as shown further above on the red bike. :tummenupp

Bifogat

• zzr14aspeedo_edited.jpg
    zzr14aspeedo_edited.jpg
    17.9 KB · Visningar: 153
  • ZZR14002_web.jpg
    ZZR14002_web.jpg
    40 KB · Visningar: 97
  • zzr14above_e.jpg
    zzr14above_e.jpg
    11.8 KB · Visningar: 119

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
svinkallt skrev:
Ju mer man tittar på den.. dessto grymmare blir den :Bugar

Faktiskt. I svart var den ju hur läcker som helst. Fan, man kan ju tom få den med ABS. Jag som tänkte skaffa en K1200s. Nu blir det ju svårt. :brinnerup

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Funker Vogt skrev:
Faktiskt. I svart var den ju hur läcker som helst. Fan, man kan ju tom få den med ABS. Jag som tänkte skaffa en K1200s. Nu blir det ju svårt. :brinnerup
Det är nästan man kan överge birden mot zx14 :va Har koll på blackbird- forum runt om i världen och många är beredd av överge sin bird för en zx14 om inte honda lanserar sin dräpare :kulspruta :D

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
svinkallt skrev:
Det är nästan man kan överge birden mot zx14 :va Har koll på blackbird- forum runt om i världen och många är beredd av överge sin bird för en zx14 om inte honda lanserar sin dräpare :kulspruta :D

Den borde komma iår med tanke på hur länge xx:an har funnits. Sen tror jag oxo att nya busan kommer. Men visst ser ZX14 fin ut. :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC