Ny kedja

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag har köpt en ny kedja med nedanstående kedjelås. Är det bara att trycka ihop med med en polygrip eller liknande eller behöver man göra något mer?

Finns det inte risk för att den kan åka ut igen för det ser inte ut som att "pinnarna" expanderar när man kört igenom dem.

pu_ConnectingLinks.jpg

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Det där ser ut som ett nitlås, om så är fallet måste du vidga nitskallarna. Ta hela rasket till en verkstad om du är osäker.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Ja, det är ett nitlås. Du måste alltså ha ett verktyg för att kunna nita det.
Finns på biltema, eller så åker du till en verkstad.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skall nitas eller vad det heter på fackspråk,funkar med kulhammare och städ eller annan massiv järnklump som anhåll och skjutmått om ögonmåttet är feljusterat.

Vid minsta osäkerhet besök en mcverkstad och be dom fixa det,betydligt mindre bekymmer än ett felaktigt hopsatt lås.

Henrik

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Kostar 699:- på biltema, och fungerar utmärkt. Både för kapning och nitning.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Om jag vore dig skulle jag låta en fackman göra jobbet. Låter inte som detta ligger på "2 shiftnycklar" i haynes...

He rik gav en bra variant om man är duktig, men du måste få till en bra nitning.

På en Daytona 675 så har du tillräckligt mycket kraft att du lätt slår sönder grejer för femsiffriga belopp om låset brister för dig. För att inte snacka om vilka personskador du riskerar.

Verktyget på bilden ser ut som en enkel brytare, den kan du inte nita med.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Instämmer. Är du inte helt 100 på vad du sysslar med, så åk till en mc-verkstad. Du kan bli av med ena benet, eller förstöra motorn, som exempel, om låset skulle gå upp.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ahhhh... dåliga minnen. Tog hårt på tålamodet sist jag bytte kedja. Alltså riktiga verktyg är halva jobbet. Två polygriper kräver sitt tålamod innan man lyckas. :huvet :gnissla

Men tryck dit blecket mät med andra länkar så du inte klämmer ihop det för mkt eller för lite. Sedan är det bara att ha ett rejält mothåll på baksidan och klabba till med en dorn+hammare för att stuka pinnarna på utsidan av blecket. Två bestämda låsningar på varje pinne blir bra.

Som andra skiver.. är du osäker så dra till en verkstad, dem tar inte många spänn för att nita kedjan åt dig. Följdskadorna "kan" blir stora om du gör tokigt, men samtidigt är det knappast någon NASA-teknik!

Lycka till!
//KaliZ

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Du kan ju köpa ett kedjelås av clipstyp så slipper du nitproblemet helt.

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
nej
har du redan tagit bort gamla paketet på hojjen ?om inte så kan jag hjälpa dig om du kan köra hojjen till västertorp C ,du blir skyldig en kaffe o en cigg :)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag lyckades göra det med exakt det verktyget som är på bilden ovan, fick klura ganska länge innan jag kom på hur man skulle gå tillväga. Tips är att ha någon form av distans när man pressar på bläcket så man inte kan låsa länken så att säga. Efter det så vidgar man bara skallarna mha. verktyget..

EDIT: har inte mycket erfarenhet av att meka men hade kompisar med mig som hjälpa mig tänka :) Den kedjan jag nitade var en 520 kedja om det nu spelar någon roll..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA