Ny kolv skuren

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Rs typen skrev:
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.

Kan vara både firmans (tänker främst på att dom isf. monterade kolv med fel storlek) och andra orsaker (kasst luftfilter och fått in skit i motorn, skuren olje- eller vattenpump osv osv)

Demontera kolv & cylinder, knalla över med det till firman och förklara det hela; Be dom mäta kolvspelet, anteckna värdet och gör en tråd här alt. kolla i verkstadshandboken om du har någon, vad spelet ska vara.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Vad satt det för storlek på munstycke?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Rs typen skrev:

Hade den skurit innan, om, varför?
Kolla så att den inte gick snålt ( vitt tändstift) eller att oljepumpen har stannat. Med hjälp av den här http://www.ericgorr.com/techarticles/pistondiaguide_ta.html kan du nog få hjälp att lista ut vad som hänt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...