+ Mycket lätt och välbalanserad. Jag förväntade mig det, men blev ändå överraskad. Det känns som en 450 enduro och det är onekligen en 450 enduro med kåpor.
+ Fjädringen från Marzocchi. Min testhoj råkade vara väl optimerad för min vikt och imponerade. Dundrade obehindrat över alla potthål och stenar till den omfattning att jag nästan förväntade mig en punktering.
+ Lättjobbad låda. Flera upplevde växelföraren som kort samt hög, men inget jag kan hålla med om. 5:e växeln väldigt hög och transporterna på landsväg var behagliga. Trodde rentav att lådan var 6-växlad tills jag kollade på specifikationen... Inga problem med landsvägskörning, även om behagligt marschtempo verkade ligga runt ~95 km/h.
+ Cykeln kommer verkligen till sin rätt ju sämre underlaget blir. Testhojarna hade halkiga Dunlop Trailmax, grövre däck hade varit att föredra.
+ Ramverket är en udda och intressant lösning. Bättre hållfasthet än svetsade dito, samt att CCM utvecklat och tävlat fram konceptet under flera år gjorde att intrycket gick från "huh?" till "oooh!".
+ Effekten. Den räcker för det primära användningsområdet, dvs utanför asfalten. Man känns onekligen snabbare när man kan pressa på, istället för att ligga och fis-köra på låga varv. Drar jämnt och fint även på låga varv och hanterade situationer med för hög växel utan att orsaka obehagliga överraskningar.
+ Motorn från G450X är beprövad, men knappast problemfri, i originalutförande. Hela hojen ger intryck att vara ganska lättskruvad, lätt att komma åt för täta olje/luftfilterbytenbyten. Gillar konceptet med en nedtrimmad samt beprövad motorkonstruktion, likt hur Rally Raid också utvecklat en nedtrimmad 450-version av 690 LC4. Begränsningen sitter helt i ECUn och ger annan tändkurva, lägre varvstopp mm.
+ Originaltillbehör och lätt att få låg. Taxben-kompatibel med sänkt fjädring och låg sadel, om det är det man vill ha.
- Effekten. Bus-faktorn blir aningen låg. På sikt kommer den kännas trött tror jag. Lyfter inte på gaspådrag, behövs lite koppling eller trixande. Öppnare avgassystem och bort med katalysatorn ska tydligen ge bättre bottendrag. Är du stor och tung är detta inte hojen för dig.
- Vibrationerna. De är påtagliga, men inte på en "gammel-LC4-parkinsson-nivå". Vid långa dagsetapper så märker man garanterat av dem i händerna. Dock inget jag upplevde som störande.
- En del detaljer på hojen känns aningen prispressade, men å andra sidan funktionella. Främst främre kåpor samt handtag.
- Priset. Det är en dyr hoj. Men sett till vad man får så är den inte oförskämt dyr. Det är överlag påkostade komponenter från framstående tillverkare. Några få skyddsdetaljer från tillbehörskatalogen, sedan är man fit-for-fight att köra långt och överallt.
- Den mekaniska pålitligheten är ett frågetecken. CCM talar gott om den. Inga direkt utropstecken finns att hitta bland de ytterst sällsynta ägarna på Advrider. Men det är de facto en nedtrimmad tävlingsmotor med låg oljevolym. Jag skulle då inte köra 800 mil på ett oljebyte, men det gäller för allt jag kör. Testhojarna hade alla gått +2000 mil och ventilerna ska tydligen inte ens ha rört sig. Hur den mår efter ~4000 mil är dock ett frågetecken. Som jag förstod finns inga intervaller för kolv, kamkedja, ramlager mm.
- Större service behöver ske hos auktoriserad verkstad, varav det finns endast en av. Dvs var 800:e mil behöver hojen åka till Hälsingland. NCCR ger viss flexibilitet och oljebyten kan man fixa själv.
Jag var betydligt mer positivt inställd till hojen efter än jag var innan. Den är verkligen vad den anspelar på att vara, en mycket mångsidig samt lätt äventyrshoj. Skulle se den som ett marknadsmässigt mellanting mellan en WR250R och en 690 Enduro, samt mycket mer attraktiv än en pimpad DRZ. Riktiga endurohojar lirar såklart i en annan klass. Det är ett entusiastbygge både på gott och på ont, men CCMs lilla organisation levererar en intressant produkt de helhjärtat står bakom. Skulle jag köpa? Ja, mycket möjligt om jag hade siktet inställt på en ny hoj. Nu är siktet primärt på en begagnad 690 nästa år, för att ha den motard-kittad vid behov. Men att köra en har onekligen rört om en del i framtidstankarna.