(Ny) MC priser i Norge, Sverige och europa

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har egentligen aldrig jämfört priser på nya hojar i norden vs eu eftersom jag flyttade till italien före jag fylde mc ålder, anyways...

Har lust att kjöpa hoj till farsan en gång i framtiden (2-3 år kanskje), som en gåva/överrasking. Så jag kollade hur mycket en 06 VFR 800 kostade på hondas norska, svenska och italienska hemsida.

Sverige: 119,903.00 SEK
Italien: 11,500 Euro = 107,578.38 SEK
Norge: 159,900.00 NOK = 188,154.23 SEK :skrämd

blir nog ingen *ny* hoj på farsan... :död

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Avanti skrev:
Jag har egentligen aldrig jämfört priser på nya hojar i norden vs eu eftersom jag flyttade till italien före jag fylde mc ålder, anyways...

Har lust att kjöpa hoj till farsan en gång i framtiden (2-3 år kanskje), som en gåva/överrasking. Så jag kollade hur mycket en 06 VFR 800 kostade på hondas norska, svenska och italienska hemsida.

Sverige: 119,903.00 SEK
Italien: 11,500 Euro = 107,578.38 SEK
Norge: 159,900.00 NOK = 188,154.23 SEK :skrämd

blir nog ingen *ny* hoj på farsan... :död
Glöm Norge. Groteska skatter och utanför EU.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Man undrar ibland om EU´s inre marknad fungerar i huvudtaget förutom att företagen kan mjölka maximalt ur varje EU-medborgare, ta bara motorcyklar som alltid är dyrare i EU än USA. Till och med i England som ändå har en stor sporthojsmarknad är motorcykeln dyr.

Tittar på en CBR1000RR -06 till exempel

I Sverige med moms(25%) listpris 129.901 ex moms ca 103.00kr

I Storbritanien med moms(17,5%) omräknat i SEK från hondas hemsida 120.243 kr

I USA antagligen baspris utan moms(moms i USA ligger väl från 0 till 8% beroende på stat) listpris omräknat till SEK 87.454 kr, med 8% moms 94.450 kr.

Vad en CBR1000RR kostar i Norge vill man knappt tänka på.

Borde inte EU som en jättemarknad med 500 miljoner invånare kunna generera bättre priser än USA med dryga 300 miljoner invånare?

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
RedBaron skrev:
Glöm Norge. Groteska skatter och utanför EU.
Ska hojen rulla (lagligt) i Norge så kommer man inte runt avgifterna. Det blir i princip lika dyrt att importera också.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Jag kollade på en Daytona 675 på MC-mässan i Lillestrøm för nån vecka sen.

I sverige kostar den runt 110.000 +/- 2 - 3.000
medans i Norge kostar samma hoj 155.000 NOK som motsvarar 180.000 kr...
Det är ju helt sjukt vad det är dyrt i Norge, tur man ska flytta hem igen till Sverige

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Träffade en mcåkande norrman för en vecka sedan och han sa att en ny
GSX-R 1000 kostade 200k i Norge. Och det var norska kronor :)
Helt sjukt.

Klingan

För kännedom!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 625 SXC
Jag har för mig att man skall köpa nytt i Danmark, ialla fall bilar. Avgifterna är så dyra i Danmark så att tillverkarna pressar grundpriset ordentligt. Importerar man bilen (mc?) till Sverige slipper man avgifterna och kommer undan mycket billigare. Rätta mig om jag har fel. :va

sammix

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
R1-02 krash & stunt en R1 03 pose edition
En r1 02 kostar 159000 i danmark tror det är med avgift utan kommer dom ner i typ samma som här beg iallafall

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Klingan skrev:
Jag har för mig att man skall köpa nytt i Danmark, ialla fall bilar. Avgifterna är så dyra i Danmark så att tillverkarna pressar grundpriset ordentligt. Importerar man bilen (mc?) till Sverige slipper man avgifterna och kommer undan mycket billigare. Rätta mig om jag har fel. :va
Det stämmer bra, men jag tror att det främst handlar om bilar och man får vara uppmärksam på att danska generalagenter kan ha valt bort viss standardutrustning från bilen som vi är vana med i Sverige just för att pressa priserna.

Fordon är jävligt dyra både i Danmark, Norge och Finland. Jag har snackat med kollegor från Danmark och Finland om hur det kommer sig att bilar i våra grannländer egentligen ses som lyxvaror och punktbeskattas därefter men inte här i Sverige (vi som ju trots allt gillar att beskatta det mesta :)), en förklaring vi kom fram till var att det endast är Sverige som har haft en egen bilindustri och för att främja den så har man valt att inte skatta ägandet av fordon på samma sätt som i våra grannländer.

Jag var inne i en hojaffär i Köpenhamn och kikade på begagnade hojar, det var nästan surrealistiskt, gamla skabbiga lik till nypriser :).

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ensam_Pappa skrev:
Ja men då är lönerna i Norge därefter också

Det är en myt att lönerna i Norge är derefter, många saker i norge kostar dubbelt så mycket som i sverige.

som f.ex. CBR1000RR -06, 129.901 i sverige, 235.247 i Norge. Lönerna är högre, men inte dubbla.

Det är horribelt dyrt att bo i norge :död
Hadde jag haft valet mellan att bo i Oslo och tjäna 500,000 kr netto pr år eller att stanna i Milano och tjäna 150,000 netto pr år hadde jag valt milano.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Det är lätt att tjäna pengar som svensk i Norge, man betalar nämligen inte så mkt skatt... Jag har bott där i 11månader och det gav mig ca 5 xtra svenska K i månaden för samma arbete. Men det är nästan enbart pga skatten. Sen är det ju schysst o vara i oslo också ;)

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
rerell skrev:
Ska hojen rulla (lagligt) i Norge så kommer man inte runt avgifterna. Det blir i princip lika dyrt att importera också.
Mmmm, men jag antog att det var import från Norge till Europa som Avanti menade.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
NoicE skrev:
Det är lätt att tjäna pengar som svensk i Norge, man betalar nämligen inte så mkt skatt... Jag har bott där i 11månader och det gav mig ca 5 xtra svenska K i månaden för samma arbete. Men det är nästan enbart pga skatten. Sen är det ju schysst o vara i oslo också ;)

Ja eller bo i sverige och känna lika bra...

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RedBaron skrev:
Mmmm, men jag antog att det var import från Norge till Europa som Avanti menade.
Jag menade kjöpa hoj i norge till farsan som bor i norge. ingen import.

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -03
Noice!!!!

Du skrev att det var billigare skatt i Norge för svenskar. Hur fungar det med skattan menar du? Vad jobbar du med? vore schysst om du skrev lite info om bo och jobba i Norge, bra att höra från svenskar som bor där. Kan skicka PM så slipper tråden dra iväg med sånt som den inte ska innehålla.

Som många hört så är det brist på ingenjörer i Norge så jag funderar på att åka dit och jobba. Men funderar på om det är lönt att göra det.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Tomas skrev:
Noice!!!!

Du skrev att det var billigare skatt i Norge för svenskar. Hur fungar det med skattan menar du? Vad jobbar du med? vore schysst om du skrev lite info om bo och jobba i Norge, bra att höra från svenskar som bor där. Kan skicka PM så slipper tråden dra iväg med sånt som den inte ska innehålla.

Som många hört så är det brist på ingenjörer i Norge så jag funderar på att åka dit och jobba. Men funderar på om det är lönt att göra det.

TJippen, du har ett phett PM.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...