Ny med massa frågor om kortet, hojval osv

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej!
Efter ha pendlat med scooter till jobbet, har jag nu bestämt mig för att uppgradera mig.
Lite dålig tajming eftersom säsongen typ är över..
Så jag har ett gäng frågor om lite allt möjligt.

1a. Bör man skaffa båge innan man tar lappen, för övningskörning asså.
1b. Om man inte har nån att övningsköra med, kan man annonsera efter handledare nånstans? Betalt så klart. Eller ska man ta allt genom trafikskola?

2. Vilken båge bör man starta med? ducati monster 600 är en stilfavorit men har ingrn aning om den är bra för nybörjare, prisvärd osv.

3. Finns det nån anledning att INTE ta tungt MC-kort, ist för de andra varianterna?

4. Jag har ett gammalt skinnställ, och underställ m skydd på. Räcker det för uppkörningen?

Tack.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Ducati monster 600 rekommenderas ofta som bra nybörjarhoj, gillar du stilen så är det väl ett bra val. Om du ska riva av kortet så fort som möjligt är det väl trevligast att slippa lära sig köra sin privata hoj (med privatlärare icke gratis i ditt fall) samt körskolehojen som du sedan tar uppkörningen genom? Olika motorkaraktärer olika teknik vid krypkörning typ...

Väntar du däremot med köp till att kortet är taget så har du fortsatt alla dörrar öppna o större möjligheter o prova olika hojar osv... Dina preferenser kanske ändras mycket i början av din karriär. Ju färre hojaffärer man gör desto mer pengar sparar man tycker ja det känns som.

Klart du skall ta för tungt direkt om du kan!

Gissar att hjälm räcker för uppkörningen? =) Men kör du upp via körskola så har ju dem hoj o kläder.

Hoppas att det kunde belysa frågorna ur ett nytt perspektiv.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ska du köpa en Ducati Monster 600 så satsa på en 620 som kom senare. Betydligt trevligare motor. Oerhört lättkörd hoj. Perfekt för nybörjare.

Personligen hade jag väntat med att köpa hoj tills körkortet är taget. Ger dig större valfrihet i val av hoj. Ett av nöjena med nytaget kort är att testa olika typer av hojar för att få lite preferenser. Du kan även vänta med att köpa utrustning tills du är klar med körkortet. Låna via körskolan och köp utrustning och hoj i ett paket senare som du tänker köpa hoj via handlare.

Köper du hoj innan du har körkortet inom räckhåll riskerar du att stå där med en hoj du inte kan köra som både faller i värde och kostar i förvaring och underhåll.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kawasaki ER6n, Hornet 600 är exempel på andra bra nybörjarhojar.

Jag köpte en hoj innan kortet, övningskörde privat. Ska du övningsköra i skolan så är det väl inte så viktigt med hoj innan körkort.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
1) Ja och nej. Det kan bli dyrt att mängdträna på trafikskola, det talar för att köpa en egen. Som Claesson ovanför skriver så är det ju inte säkert att du vill fortsätta köra den hojen efter att kortet är taget och då blir det kanske inget billigare.

Jag köpte en billig gammelhoj för att övningsköra på. En som jag skulle ha råd att tappa, vilket jag så klart gjorde - flera gånger. Manöverproven på uppkörningen är lite svårare på en 240 kg klump från Gustav Vasas tid men duger bra till att nöta in tekniken på. Jag körde sedan upp med trafikskola och då gick det som en dans med deras 25 år nyare och 40 kg lättare 600.
Jag hade också lite svårt att hitta handledare privat, eller snarare så hade jag flera stycken men det var alltid strul med att hitta nån som hade tid samtidigt som jag.

2) Jag körde Monster 796 på risk 2:an och gillade den inte speciellt mycket då. Tyckte den var mycket svårare att krypköra med än de 4-cylindriga hojar jag kört innan. Dock mycket smidig med låg sadelhöjd, upprätt körställning, tokskönt motorljud och väldig låg vikt! Idag hade jag nog varit mer positivt inställd faktiskt. Jag skulle rekommendera en lättkörd, relativt billig och lättsåld hoj. Åka hoj är lite som sex, underbart men det tar ett tag innan man får in tekniken och fattar vad man gillar :D

3) En lätt mc är lite lättare att köra upp på men i övrigt finns det ingen anledning om du har åldern inne.

4)För uppkörningen krävs även ryggskydd.

Läs mer på www.korkortsportalen.se för massa bra info.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om jag skulle ta kortet idag skulle jag sikta på intensivkurs. Boka så tidigt som möjligt nästa år, ta ledigt från jobb/studier under kurstiden och lev/ät/sov/skit motorcykel under denna period.
Då riskutbildningarna är så förbannat dumt konstruerade, den praktiska risk2:an krävs innan man får skriva teori, så tycker jag detta verkar vara det enklaste sättet.
Här krävs det nog dock oftast att du har en egen hoj.

Monster 600 är väl en bra hoj absolut, men skulle nog rekommendera en 620 istället. Skiljer mer än man tror på de två i motorn. Mer klös och framför allt insprutning istället för förgasare. Samt låt bli "dark-modellen". Det är en snikmodell med bl a sämre bromsar (1 skiva fram).
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
1a, jag anser det om 1 b kan infrias, framför allt då du får körvana och kan minska antal körlektioner.
1b, det kan man också göra, här eller på smc forumet, men kan vara svårt att få folk att ställa upp, jag har hjälpt till tidigare, men då har det varit personer som bor nära mig.
2. Välj efter tycke och smak, och DINA körkunskaper, du kanske hanterar en sport rr fantastiskt bra vid krypkörning etc, men jag själv har skitsvårt med sådant på min h
oj, men sätter det lätt som en plätt på en offroad, så hojvalet gör stor inverkan, och framför allt ekonomi, kolla försäkring, som du ropar får du svar, så följ vad som känns bra för dig, jag har haft en hel del hojar, och idag skulle jag aldrig igen valt en sådan hoj, MEN när jag väl haft dem så har jag varit nöjd, bara en hoj jag ångrat och det var första hojen, och det mest pga hur jag använde hojen(jag använde hojen betydligt mer än vad jag trodde från början :)
3, anledningen att inte ta hojkort? Jag har ALDRIG ångrat mig :) Skulle väl vara om du inte har råd med det.

Det är klart det räcker! Tänk på att ha bra på fötter och händer!!!! Fotledsbrott avancerad form är vanligt om du kör i sneakers och kör omkull och händerna tar man emot sig med..det skall vara "hårda" handskar inte mjuka. Sist men inte minst , ryggskydd, du får bara en rygg, var rädd om den.

Mina råd i tips till dig! Lycka till:)
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Jag körde 13 lektioner, ingen privat körning och ingen tidigare hojvana, dock B-kort sedan länge, total kostnad blev:

Körkortstillstånd 220
Startpaket (ink 5 lektioner) 6200
Lektioner (8 st) 8000
Riskettan 600
Risktvåan 3000
Kunskapsprov 220
Uppkörning 1500
Uppkörning (lån av hoj) 1000
Körkort 230
Totalt 20970

Kolla följande länk för bra info: http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/#link_5
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
1a: JA, (av egen erfarenhet och förutsatt att du löser 1b först)

1b: JA, det finns folk här på sporthoj som brukar ställa upp. Allt via körskola kan bli mycket dyrt och du får betydligt mer erfarenhet om du ÄVEN kör privat.

2: monster funkar bra, dock (som någon redan påpekat) finns den lite skillnader i motorkaraktär beroende på modeller, vissa mer lättkörda än andra vilket gör det lättare vid krypkörning som annars av vissa ibland kan upplevas som lite svår med en twin om man inte har erfarenheten. Personligen tycker jag INTE det är svårare.

allternativ 2 köp en billig äldre hoj som du inte är så rädd om om du skulle tappa den vid övningar eller ångra dig vad gäller att ta kortet och satsa sedan på drömhojen när kortet är taget och du kan ut och provköra flera olika.

Dock bör du undvika sporthoj som övnings/uppkörningshoj främst av 2 anledningar:

1: dom har mindre styrutslag samt lite "spännande" körställning = svårare att manövrera vid krypkörning.
2: det ryktas om att vissa uppkörningsledare eller vad det nu kallas kan vara lite griniga, hårdare mot folk som kommer dit med fräsig sporthoj. Huruvida detta är bortförklaringar till misslyckade uppkörningar låter jag vara osagt.

3: NEJ, om det inte är så att du inte uppnått ålderskravet än.

4: JA, om det är godkänt mcskydd.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
1 Jag gjorde så, men för min del hade det måttlig
betydelse eftersom det var svårt med tid samt hitta
nånstans att öva "bana" på. På skolan får du ju allt,
samt inte minst viktigt - uppdaterade lärare.

2 Vad vet jag, men billig i inköp samt lättsåld är
nog bra råd samt minst 600 kubik, så den räknas som
tung. Mest lik det som skolorna kör med blir ju en
kåplös 600cc+ ala Honda CB750 eller nåt. Alltså, om
du ska köpa innan lappen.

3 Nä. Tung betyder ju att du får köra alla motorcyklar
sen, från 125cc till 1700cc, varför begränsa sig till
att endast få köra nån slags strypt 250cc?:) En modern
gathoj på 6-700cc är inte på något vis svårkörd. En
mellanklassad hoj på runt 3-400cc väger ju dessutom lika
många kilon som en 1000cc, fast har svagare motor.

4 För att inte riskera att bli avvisad från uppkörningen
måste du ha mc-stövlar, mc-handskar, skinn- eller tygställ
med skydd - främst kollar de ryggskydd, men se till
att ha även knä, armåge och axel dito, åtminstone för din
egen säkerhet -, och inget får vara trasigt.
Och hjälm såklart. Integral. Tror inte det är krav på
integral, men varför hålla på med sämre skit?:)

Och eftersom vintern närmar sig, gå och köp böckerna,
körkortsboken samt mc-boken, och börja plugga!
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Oj! vilket grymt forum, med många hjälpande händer!! Tack för all input!

En 620 skulle ju funka också! :) Men det känns som jag blivit lite övertalad att vänta med inköpet, eftersom jag faktiskt provkörde 20 bilar innan jag köpte nån, och det blev nåt jag inte tänkt i slutändan. (audi a4)

Jag är över 30 så det blir definitivt ett tungt kort.

Jag tror det är godkänt ryggskydd, dainese-tröja med ryggskydd och inlägg för armbågsskydd.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Oj! vilket grymt forum, med många hjälpande händer!! Tack för all input!

En 620 skulle ju funka också! :) Men det känns som jag blivit lite övertalad att vänta med inköpet, eftersom jag faktiskt provkörde 20 bilar innan jag köpte nån, och det blev nåt jag inte tänkt i slutändan. (audi a4)

Jag är över 30 så det blir definitivt ett tungt kort.

Jag tror det är godkänt ryggskydd, dainese-tröja med ryggskydd och inlägg för armbågsskydd.


Är det Dainese är det inga problem.
Jag har min gamla MC bok som ligger och skräpar någonstans om du vill ha. Vet dock inte om det är uppdaterad och aktuell.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sen kan du ju börja öva vissa saker med din scooter. Stopp och start i backe, motstyrning, vägplacering, vrida synligt på hu'vet så det syns att du kollar backspeglarna och döda vinkeln och cykelbanor mm, hand och fot på bromsarna när du passerar dolda utfarter, högerregeln etc. Krypkörning är väl lite svårt utan koppling, men åtminstone kan du ju öva att titta ditåt du ska och inte i backen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Sen kan du ju börja öva vissa saker med din scooter. Stopp och start i backe, motstyrning, vägplacering, vrida synligt på hu'vet så det syns att du kollar backspeglarna och döda vinkeln och cykelbanor mm, hand och fot på bromsarna när du passerar dolda utfarter, högerregeln etc. Krypkörning är väl lite svårt utan koppling, men åtminstone kan du ju öva att titta ditåt du ska och inte i backen.

Äsch fotbroms är onödigt, ändå gången den används är på grus...
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
jag övade privat på en S2R 800 och någon CB750-eller-vad-dom-heter på skolan. Det var väl en marginell skillnad mellan dom två. Mest satt det i huvet, "rädslan" att lägga den egna hojen som var rätt dyr satte nog många hinder. Jag tror också att center of gravity (svenska?!) var högre på ducatin, så den kändes lite vingligare. Skolans honda var väldgt "satt" i sin karaktär vilket underlättade vid krypkörningen, samt att man hade ett större styrutslag, vilket var lite klurigt att ställa om till och använda effektivt ibland men när man utnyttjade det var det väldigt användbart! Men som sagt, marginell skillnad. Sen var ju hondans bromsar i en helt annan, underlägsen, värld, vilket påverkade lite vid högfartsövningarna.

Det är väl de skillnader jag kan komma på mellan hojarna!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Med tyngre packning eller passagerare eller framför allt packning och passagerare!

Jupp, du skulle sett när jag körde två personer ner tvärs genom europa med två sidoväskor på ungefär 10kg var och en stor jävla väska på pakethållaren på säkert 30kg.

Fotbroms är onödigt ;)

OkfBgEWt72bZhwTIJXdI7G77MgW8Yr2Dc8o8BVzImEk.jpg
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Nu pratar vi uppkörningsteknik här: bägge bromsarna ALLTID utom vid lågfartsbanan! Annars kraftig kuggrisk.

Jo, jag brukade dutta med fotbromsen innan jag började bromsa med frambromsen. På så sätt så kuggar de inte en och samtidigt så lär man sig inte att låsa bakhjulet ;) Man har ju 80% bromskraft på framhjulet och det är betydligt svårare att låsa, inte svårt att få bakhjulsläpp och i en paniksituation tror jag den faktorn är farligare.

Jag har panikbromsat (och kraschat in i råddjur) utan att gå omkull utan ABS. Troligen tack vare att jag inte använde bakbromsen.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top