Nix. Handledaren måste sitta på egen motorcykel eller där bak på din. Får inte sitta i bil. I premisserna för tillstånd ingår ju dessutom, förutom att ha haft A körkort minst 5 år, att handledaren ska ha "dokumenterad" skicklighet, eller vana, eller vad det står, att framföra fordonet. Har dina föräldrar nu inte ens ägt motorcykel kan det nog se lite surt ut hos transportstyrelsen när de ska bedöma detta! I övrigt behöver inte handledare gå någon kurs när det gäller mc, det är bara för bil det är obligatoriskt. Finns faktiskt inte ens nån sån kurs för mc-handledare vad jag känner till. Vissa skolor erbjuder handledare att typ hänga med och snappa upp saker ni kan jobba på privat.Ytterligare en fråga.. Lite märklig kanske
Mina föräldrar är så gamla att de automatiskt fick mc-kort när de tog det för bilen, de borde väl rimligtvis då kunna övningsköra med mig från en bil? Tänkte för mängdträningen...
Om de går handledarkursen givetvis.
Oj! vilket grymt forum, med många hjälpande händer!! Tack för all input!
En 620 skulle ju funka också! Men det känns som jag blivit lite övertalad att vänta med inköpet, eftersom jag faktiskt provkörde 20 bilar innan jag köpte nån, och det blev nåt jag inte tänkt i slutändan. (audi a4)
Jag är över 30 så det blir definitivt ett tungt kort.
Jag tror det är godkänt ryggskydd, dainese-tröja med ryggskydd och inlägg för armbågsskydd.
Tack! Men har precis upptäckt att jag har två gamla kompisar som tog kortet förra året, så jag får låna av dem!
Aha. Ja, körkortsboken kan nog vara bättre att låna. XDLåna av polarna, var svar på om att låna mcboken till kortet lite längre upp i tråden, inte deras hojar. Jag har kollat på några billiga mc, för att öva konbana osv. Vad jag förstår vill de ofta att man kan köra konbana osv innan intensivkursen..
Låna av polarna, var svar på om att låna mcboken till kortet lite längre upp i tråden, inte deras hojar. Jag har kollat på några billiga mc, för att öva konbana osv. Vad jag förstår vill de ofta att man kan köra konbana osv innan intensivkursen..
Jag kickar igång min gamla tråd igen
Nu när man börjar se ljuset i tunneln och snöfria vägar, har suget att ta kortet tagit fart igen på allvar! Men nu har jag börjat snegla på några schyssta HD XL883. Men frågan är om dessa är bra att ta kortet med? jag har fixat privata handledare, men jag tänker på konbanan osv. kanske är svårare med en sån typ av båge? eller kommer de ha överseende med vilken typ av mc man har på uppkörningen?
Sen är det ju det där med ekonomin, om jag köper en billig bara för uppkörningen så har jag ju "kastat pengarna i sjön" om jag ändå vill köpa nåt annat? som nån sa, ju färre inköp desto mer ekonomiskt... Men sen kanske det inte gör lika mycket om man sabbar en billigare lite..
Vad tycker ni?
Hej igen! Liten uppdatering,
Jag tog kortet genom trafikskola och ska NU köpa min första hoj, men jag är liten kluven då jag verkar gilla det mesta... Ducati monster, kawasaki ninja, vulcan, night-rod, ombyggda cafe racers.. Men jag har hittat en riktigt scysst daytona 675 som jag blev VÄLDIGT sugen på... MEN försäkringen var ju galen.. typ lika dyr per år som hojen är..
Finns det nånstans man kan hitta en human försäkring på den hojen? Eller ska jag kolla på nåt annat helt enkelt som inte kostar 75K per år..
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |