Ny med massa frågor om kortet, hojval osv

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Tack! Men har precis upptäckt att jag har två gamla kompisar som tog kortet förra året, så jag får låna av dem!
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Ytterligare en fråga.. Lite märklig kanske:confused:

Mina föräldrar är så gamla att de automatiskt fick mc-kort när de tog det för bilen, de borde väl rimligtvis då kunna övningsköra med mig från en bil? Tänkte för mängdträningen...
Om de går handledarkursen givetvis.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ytterligare en fråga.. Lite märklig kanske:confused:

Mina föräldrar är så gamla att de automatiskt fick mc-kort när de tog det för bilen, de borde väl rimligtvis då kunna övningsköra med mig från en bil? Tänkte för mängdträningen...
Om de går handledarkursen givetvis.
Nix. Handledaren måste sitta på egen motorcykel eller där bak på din. Får inte sitta i bil. I premisserna för tillstånd ingår ju dessutom, förutom att ha haft A körkort minst 5 år, att handledaren ska ha "dokumenterad" skicklighet, eller vana, eller vad det står, att framföra fordonet. Har dina föräldrar nu inte ens ägt motorcykel kan det nog se lite surt ut hos transportstyrelsen när de ska bedöma detta!:) I övrigt behöver inte handledare gå någon kurs när det gäller mc, det är bara för bil det är obligatoriskt. Finns faktiskt inte ens nån sån kurs för mc-handledare vad jag känner till. Vissa skolor erbjuder handledare att typ hänga med och snappa upp saker ni kan jobba på privat.
Den typiske handledaren ska alltså vara aktivt motorcyklist samt haft kort i minst fem år. Kolla även vad gäller försäkring på dina kompisars motorcyklar. Kan hända att inga försäkringar gäller om de lånar ut, speciellt för övningskörning till någon som inte har kort. Det kan även vara så om du skulle köpa egen för övningskörning. Inget kort = inget skydd vid olycka. Tufft. Men kolla upp!
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Oj! vilket grymt forum, med många hjälpande händer!! Tack för all input!

En 620 skulle ju funka också! :) Men det känns som jag blivit lite övertalad att vänta med inköpet, eftersom jag faktiskt provkörde 20 bilar innan jag köpte nån, och det blev nåt jag inte tänkt i slutändan. (audi a4)

Jag är över 30 så det blir definitivt ett tungt kort.

Jag tror det är godkänt ryggskydd, dainese-tröja med ryggskydd och inlägg för armbågsskydd.

Hej och välkommen in hit!
Jag köpte hoj en vecka efter jag hade tagit kortet. Kollade runt på olika 600cc hojar, prövade nya FZ8-N samma dag jag fick kortet i handen. Sneglade faktiskt väldigt mycket på FZ1-N redan innan jag hade lappen i handen. Insåg fort att jag skulle ledsna på en mindre hoj fort så jag slog till på en Yamaha FZ1-N. Och jag ångrar mig inte för det. Vet man med sig att man kan kontrollera sina impulser utan att gasa satan så fort tillfälle ges är en literhoj inte fel. Men har du svårt att "inte gasa" så köp en lugnare hoj till en början som du lär dig köra på.

Jag bytte till en BMW S1000RR efter en säsong, men det hade inte med effekt att göra utan om körställning, tyckte det blåste mycket i högre farter med den upprätta körställningen som FZ1:an hade.

Köp med hjärtat så kommer du bli nöjd.

Mvh /Try
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack! Men har precis upptäckt att jag har två gamla kompisar som tog kortet förra året, så jag får låna av dem!

Problemet med att låna en hoj av en polare är väl att väldigt många lägger hojen under övningskörandet, eller de första två åren med kort. Din vänskap med ägaren kan bli lite ansträngd om du repar dennes älskade hoj. Speciellt om något gör hojen tillfälligt okörbar så denne får hojabstinens.
Bättre att köpa en billig hoj själv isf, tycker iaf jag... Själv tog jag kortet helt på körskola, enda felet med det är att det är dyrt... Intensivkurs, som någon redan tipsat om, verkar däremot vara skiten. Tog mitt bilkort så, och det blev billigare än att hålla på och harva på en vanlig körskola...
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Låna av polarna, var svar på om att låna mcboken till kortet lite längre upp i tråden, inte deras hojar. Jag har kollat på några billiga mc, för att öva konbana osv. Vad jag förstår vill de ofta att man kan köra konbana osv innan intensivkursen..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låna av polarna, var svar på om att låna mcboken till kortet lite längre upp i tråden, inte deras hojar. Jag har kollat på några billiga mc, för att öva konbana osv. Vad jag förstår vill de ofta att man kan köra konbana osv innan intensivkursen..
Aha. :D Ja, körkortsboken kan nog vara bättre att låna. XD
Själv bläddrade jag igenom den en gång och la den sedan i bokhyllan.

Jo, det kan nog vara bra med viss vana av att sitta på hojen innan du ger dig iväg på intensivkursen, så du iaf har de första vinglande timmarna på en hoj ur vägen och kan tillgodogöra dig utbildningen bättre.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Låna av polarna, var svar på om att låna mcboken till kortet lite längre upp i tråden, inte deras hojar. Jag har kollat på några billiga mc, för att öva konbana osv. Vad jag förstår vill de ofta att man kan köra konbana osv innan intensivkursen..

Om du kan köra konbanan, vad ska du då med intensivkurs till? :va Merparten av mina lektioner hos körskolan var denna förbaskade konbana. :gnissla Fast jag övade lite hemma också. Hade fri tillgång till handledare. Så när det blev dags för uppkörning hade jag kört 4 olika hojar.
1) Körskolans Yamaha XJ6, lättkörd men inget klös.
2) Min egen BMW R1100S, sporthoj/sporttourer som jag körde landsväg och vanlig trafik med.
3) En gammal MZ Scorpion Tour, inköpt för billig penning för att träna konbana med.
4) En Ducati Monster 800 som användes på risk2an.
Väldigt olika hojar att köra, men det tog på sin höjd ett par minuter att vänja sig vid en ny. :D

För intensivkurs kan jag rekommendera Körkortsexpress i Hallstahammar. Bra priser där lån av lägenhet ingår. Men framför allt; väldigt entusiastiska lärare, som verkligen fokuserar på att eleverna ska fixa kortet. De var toppen!
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag kickar igång min gamla tråd igen :)

Nu när man börjar se ljuset i tunneln och snöfria vägar, har suget att ta kortet tagit fart igen på allvar! Men nu har jag börjat snegla på några schyssta HD XL883. Men frågan är om dessa är bra att ta kortet med? jag har fixat privata handledare, men jag tänker på konbanan osv. kanske är svårare med en sån typ av båge? eller kommer de ha överseende med vilken typ av mc man har på uppkörningen?
Sen är det ju det där med ekonomin, om jag köper en billig bara för uppkörningen så har jag ju "kastat pengarna i sjön" om jag ändå vill köpa nåt annat? som nån sa, ju färre inköp desto mer ekonomiskt... Men sen kanske det inte gör lika mycket om man sabbar en billigare lite..
Vad tycker ni?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Njae, bäst att ta kort med är cykeln du är mest van vid. Stora ånglok till customhojar kanske inte är att göra det lätt för sig, men hd:n du listar borde väl inte vara nåt större problem? Har den bra svängradie och inte väger 300+kg så är det nog lugnt. Har för mig att det är en Yamaha virago 1200 som gamle Lasse i Farsta trfsk tutar omkring på och kör skiten ur alla på lågfarten med! :Bugar
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Övningskör merparten i trafikskola. Gå med lokal mc-klubb (som gärna funnits ett antal år (20-30 år eller mer typ ;-)). Där kan du kanske hitta någon som du kan övningsköra mellan trafikskolelektionerna med.

Monster 600 är riktigt bra 1:a hoj så gillar du den satsa på en sådan.

Mvh!
// Niklas
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag kickar igång min gamla tråd igen :)

Nu när man börjar se ljuset i tunneln och snöfria vägar, har suget att ta kortet tagit fart igen på allvar! Men nu har jag börjat snegla på några schyssta HD XL883. Men frågan är om dessa är bra att ta kortet med? jag har fixat privata handledare, men jag tänker på konbanan osv. kanske är svårare med en sån typ av båge? eller kommer de ha överseende med vilken typ av mc man har på uppkörningen?
Sen är det ju det där med ekonomin, om jag köper en billig bara för uppkörningen så har jag ju "kastat pengarna i sjön" om jag ändå vill köpa nåt annat? som nån sa, ju färre inköp desto mer ekonomiskt... Men sen kanske det inte gör lika mycket om man sabbar en billigare lite..
Vad tycker ni?

Köp den hojen du vill ha på en gång och kör upp på körskolans grejer i stället. Då behöver du inte ta någon hänsyn till att det ska vara lätt att köra konbana med den. Privat kan du ju köra ändå. En custom är väl inte idealisk på manöverbanan även om det går. Bara så du vet så är XL883 REJÄLT slö, t.o.m. med glidarmått mätt.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Håller med kjellper, köp inte hoj efter vad du skulle kunna köra upp med, köp den du verkligen vill ha :)

Ta sen några lektioner på körskola och kör upp med nån av deras hojar, dom är sjukt lättkörda.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Hej och lycka till
Jag tog mitt kort förra året men köpte min första hoj redan hösten 2010, en Yamaha FZ750 från 85, alltså en lite sportigare hoj.
Jag övade på krypkörning men inte i den riktiga konbanan utan bara på måfå på instängd parkering och jag tyckte jag fick bra kontroll på hojen.
Väl på plats på uppkörningen hade jag aldrig sätt och än mindre provat konbanan vilket naturligtvis ledde till en rejäl kuggning, även av säkerhetskontrollen vilken jag inte heller hade pluggat.
Jag var lite för styv i korken och trodde det skulle gå som en dans.
Inspektören var reko och rådde mig att ta några körlektioner vilket jag gjorde men jag är lång och hojen var låg (Suzuki GSX 750) och jag kom inte riktigt överens med den.
Dock gjorde jag ändå ett försök till på uppkörningen, denna gången med hyrd hoj och körskoleläraren med mig, han var övertygad om att det skulle gå bra.
Det gjorde det inte denna gången heller, och nu var det snart vinter så allt blev lagt på is.
När våren kom och min FZ'a strulade med kopplingen beslöt jag mig för att köpa en Kawasaki ER6f då den är billig att försäkra och ser bra ut.
Jag satte upp en konbana på jobbets parkering och nötte utav helvete på den smala konbanan som jag hade kuggat på två gånger innan, samt att jag nötte på att köra åttor med fullt styrutslag.
Resultatet blev att jag nu har mitt kort efter tredje uppkörningen.
Det hjälpte även till att vi denna gången fick köra den breda konbanan, vilket jag tycker är lättare.

Mitt råd till dig blir således:
Köp eller låna en växlad moped med koppling, nöt konbana så mycket du kan, kör med handledare och nöt konbana så länge din handledare har tålamod. Det är konbanan som är svår, tro inte på vad dom gamla rävarna säger för dagens krypkörning är mycket svårare än den gamla slalombanan med garagevändning.

Ha kul så kommer du snart ut på vägarna med egen hoj.

Ps. på tal om krypkörning med customhoj....

http://www.youtube.com/watch?v=JNyrwcl-rDM
 
Last edited:

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag köpte en Monster 620 som första hoj och som andra sagt så är den väldigt lättkörd och jävligt rolig att köra med! Rekommenderar den starkt!
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej igen! Liten uppdatering,
Jag tog kortet genom trafikskola :tummenupp och ska NU köpa min första hoj, men jag är liten kluven då jag verkar gilla det mesta... Ducati monster, kawasaki ninja, vulcan, night-rod, ombyggda cafe racers.. Men jag har hittat en riktigt scysst daytona 675 som jag blev VÄLDIGT sugen på... MEN försäkringen var ju galen.. typ lika dyr per år som hojen är..
Finns det nånstans man kan hitta en human försäkring på den hojen? Eller ska jag kolla på nåt annat helt enkelt som inte kostar 75K per år..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej igen! Liten uppdatering,
Jag tog kortet genom trafikskola :tummenupp och ska NU köpa min första hoj, men jag är liten kluven då jag verkar gilla det mesta... Ducati monster, kawasaki ninja, vulcan, night-rod, ombyggda cafe racers.. Men jag har hittat en riktigt scysst daytona 675 som jag blev VÄLDIGT sugen på... MEN försäkringen var ju galen.. typ lika dyr per år som hojen är..
Finns det nånstans man kan hitta en human försäkring på den hojen? Eller ska jag kolla på nåt annat helt enkelt som inte kostar 75K per år..

Det kan nog vara svårt, men Svedea och Bilsport&MC brukar ha humana priser, å andra sidan så försäkrar de inte alla hojar heller...
OCh vad gäller vilken förstahoj, ta den som får hjärtat att klappa mest.... (Som är inom dina ekonomiska ramar då)... Det är den första hojen du kommer inse vad du *verkligen* vill ha för hoj... Och sedan kommer du byta några gånger till...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top