Ny med pågående körkort och letar 600cc

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hejsan!

Har spanat in siten ett tag, under flera års tid faktiskt. Har nog inte haft ett brinnande hojintresse direkt, utan varit mer för bilar. Nu har jag dock fått ihop att ekvationen "rätt bra bruksbil som är billig att äga och hyffsat snygg + rolig motorcyckel" fungerar bättre än "asdyr sportbil"!

Håller på med körkortet nu, har haft två dubbellektioner hittils och har uppkörning i mitten utav maj. Försöker nöta in "upp med blicken" och "kraaaama bromsen" som de flesta, och det går framåt:)

Tänkte skaffa mig en sporthoj 600cc för runt 45k, utrustningen är delvis hemkommen men väntar aktivt på mitt grå/svarta Berik-ställ ifrån tyskland, vilket verkar ta en jävla tid.

Har haft funderingar på om det verkligen är sporthoj man är ute efter, tänker lite på sittställningen och långåkande, kanske skulle passa bättre med något mer upprätt ställning åt mitt framtida hojåkande, men samtidigt lockar sporthojarna, både kör- och designmässigt. Sen måste det ju se bra ut när man glider med polarna, samtliga övriga kamrater har ju sporthojar:)

Det var lite kort om mig, under övrigt kan jag nämna att jag är 24 år, och arbetar på IKEA här i Jönköping!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Hej & välkommen till sporthoj.com

att tips dig om hoj är svårt med tanke på vad du skriver.

hur kommer du i huvudsak använda hojen ? fram & tillbaka till arbetet ? nöjesköra ? mc semester ? kommer du att skjutsa ?

naken / hel eller halvkåpa ?
twin eller radfyra ?

försäkring ?? hur mycket vill/kan du lägga per månad ?

mvh / Henke

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Tänkte skaffa mig en sporthoj 600cc för runt 45k, utrustningen är delvis hemkommen men väntar aktivt på mitt grå/svarta Berik-ställ ifrån tyskland, vilket verkar ta en jävla tid.

Har haft funderingar på om det verkligen är sporthoj man är ute efter, tänker lite på sittställningen och långåkande, kanske skulle passa bättre med något mer upprätt ställning åt mitt framtida hojåkande, men samtidigt lockar sporthojarna, både kör- och designmässigt. Sen måste det ju se bra ut när man glider med polarna, samtliga övriga kamrater har ju sporthojar:)

Välkmmen.
En skön sportigare 600 är ThunderCat'en. En bra förstahoj tycker jag. Den är likvärdig en CBR600.
Inte extremt framåtlutad körställning. Du sitter avslappnat på den och kör lätt tanken ut utan att kliva av sadeln med träsmak.
Hade själv en sådan ´96, Silver/Gul som förstahoj.
Finns en Thundercat-tråd där du kan få tips.

Mvh
Dal-Mausen

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Hejsan!

Har spanat in siten ett tag, under flera års tid faktiskt. Har nog inte haft ett brinnande hojintresse direkt, utan varit mer för bilar. Nu har jag dock fått ihop att ekvationen "rätt bra bruksbil som är billig att äga och hyffsat snygg + rolig motorcyckel" fungerar bättre än "asdyr sportbil"!

Håller på med körkortet nu, har haft två dubbellektioner hittils och har uppkörning i mitten utav maj. Försöker nöta in "upp med blicken" och "kraaaama bromsen" som de flesta, och det går framåt:)

Det var lite kort om mig, under övrigt kan jag nämna att jag är 24 år, och arbetar på IKEA här i Jönköping!

Köp min! =) zx6r'en har skönare körställning en tex R6an. Jag körde ner till Helsingborg från sthlm ca: 60mil det gick kanon hade tom ryggsäck på mig. Fungerar ganska bra till bus, pose och transport alltså ;)

Lycka till med kortet!

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Fram och tillbaka till arbetet blir det nog inte så mycket, men en del körande i stan, en sväng på landet till föräldrarna osv. Sporthoj känns mer rätt designmässigt, thundercat:en ser bekväm ut men jag gillar inte utseendet, den långa sadeln t ex. Kommer nog inte skjutsa på nån nåt speciellt mycket.

Har kikat på CBR, zx6r, r6 osv, verkar finnas stort utbud i det segmentet, hade mer tänkt gå lite på "bra pris" än på någon speciell modell, men jag får se vad jag fastnar för, bäst blir nog att provköra lite olika, se hur dom känns!

Hade tänkt halvförsäkring på en hoj för runt 45k, helförsäkrings-priserna hugar jag för, när man är i min ålder och bor i stan.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Hejsan!

Håller också på med körkortet nu. hoppas få en uppkörning i veckan..
Köpt en zx6r -99 för 40,000kr med 2800mil. 10,300kr för halv/helår på trygghansa och jag e 22år. har även berik ställ svart grå nise!! :D

Last edited:

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Jag köpte min cbr 600f4 då jag höll på med körkortet. Riktigt fin hoj att börja med tycker jag. Lagom sittställning oxå, körde 102mil i stäck med den förra säsongen utan att tycka det känndes särskillt jobbigt. Den finns på blocket och sporthojs annonser nu

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 Fi
Hej och välkommen till SH. Tog själv körkortet förra sommaren och jag köpte nyligen en CBR 600 Fi -02. Väldigt bra nybörjar hoj då den är väldigt lätt körd och sittställningen är kanon, körde nära 80 mil en helg ett par veckor sen och jag ville inte sluta köra.. Sen är den riktigt snygg också. :tummenupp

Last edited:

Mikee71

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
-97 CBR 900RR
Köpte min första hoj sedan min 125cc för 20 år sen, det blev en CBR600F 89 för 2 dagar sen, kan bara säga det är svårt att sluta le :)
Är en perfekt nybörjar hoj otroligt lättkörd skänns som man aldrig slutade åka.
Ändå ett rejält klös i den, :tummenupp

Ha de

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept