Ny medlem, hojägare 38 dagar, idag 1 viltolycka... (lycklig utgång)

krut-otto

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
03, Yamaha WR
Hej alla sporthojjare!

Idag är det 38 dagar sen jag var i Varberg och hämtade min Honda Hornet 600, 05ans modell, orange/roströd-metallic, riktigt snygg!
Den har varit det näst bästa i mitt liv under dessa dar, och idag, efter att ha lurkat runt här på forumet en del, bestämde jag mig för att registrera mig och leta likasinnade i borås o göteborg!

Väl tänkt, påväg hem från jobbet vid 1730, glad i hågen, mötte ett par sporthojjar påvägen ut från borås, dom va påväg in mot borås. Såg trevligt ut! Kör som vanligt 41an hem mot Fritsla, 40 meter från mitt hus, efter jag svängt av den stora vägen, precis efter en bro där man korsar en liten å, hoppar ett rådjur upp över vägräcket, och landar på framhjulet/fronten/lampan, cykeln tar tvärstopp, jag slår en volt över rådjuret, och cykeln kraschar ner en halvmeter ifrån mig, det tar några sekunder innan jag förstått vad som hänt. Reser mig upp, tittar på huset, tittar på cykeln, tittar på rådjuret. Varför här? Varför nu? Varför här där jag kör i 40-45, och inte 2km tidigare då ja kör i 110-130?

Sen kommer bilarna, och kaos uppstår, men inget allvarligt har hänt, jag är Ok, rådjuret ligger vid vägkanten och tar sina sista andetag.. Får pratat med nån som föreslår jag ska ringa 112, ringer... signal.. signal... signal... signal... signal... signal...
signalerna tutar på i 2-3 minuter, sen frågar en åskådare om ja ringt rätt, jadå, men han tar sin telefon o försöker, inget svar...

Sen ringer jag en gång till, och efter 7-8-9 signaler svarar nån, och jag blir kopplad till centralen, jägare kontaktad, ingen polisbil behövs, jag kan åka hem. Leder hem cykeln, går tillbaks väntar på jägaren som kommer o tar hand om djuret, traskar tillbaks. Ringer försäkringsbolaget, en handläggare ska kontakta mig imorrn på dagtid.

Hjälmen och bootsen klarade sig utan en skråma, byxorna, jackan och handskarna är totalt uppskrapade. Skydd ÄR bra..

Nu är jag i allafall medlem här på sporthoj! Däremot är min cykel totalkrasch, så vi får väl se hur lång tid det tar o få klarhet i vad som ska lagas/bytas nu under semestertider! Trist o va utan cykel när sommarn är på intåg! Jag som skulle ut o wheelieträna ikväll , fan! :)

Med tanke på alla tragiska olyckor som hänt dethär året, och alla år dessförinnan är jag otroligt lycklig att det gick som det gick!

Kör försiktigt, och tänk på att det inte bara är trafikanter eller farten som kan ställa till det för oss, rådjur verkar vilja kela med cyklarna :näsblod

Jag får hänga här och åka tåg tills jag kan ut o rulla igen!

// krut-otto 2008

Bifogat

• mc.jpg
    mc.jpg
    156.7 KB · Visningar: 103

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Tur det gick bra för dig! Synd på en riktigt fin hoj!

Ett tips är att montera kraschpuckar för att bespara lite reparationer.

Om du kan köra på den så kanske du bara kan visa upp den (för verkstad/fb), låta dem beställa grejerna och köra tills de kommer fram.

Och du, välkommen! :tummenupp

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tråkigt att det hände men kul att du klarade dig ! Löser dom in hojjen nu då har du ju ett gyllene läge att köpa dig en riktig sporthoj istället ;)

Linkan_85

Guest
Men du, om du slog över styret o rådjuret så bör du byta hjälm. För nog fan lär du ju slagit i den i marken! Och när du endå tar allt på försäkringen så byt den.

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Jäklar vilken tur i oturen du har! Lite läskigt att de inte svarar på 112, det är ju inte alltid så att man har tid att vänta på svar....

Hoppas att försäkringen täcker hojen och kläderna utan att de ska krongla!

Välkommen !!!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...