Ny medlem / mc förare + Lite mc frågor :)(kawa)

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Hej alla. äntligen har jag tagit tag å börjat köra mc, har dock inte kortet än, men det kommer inom kort. Jag har däremot hittat en hoj jag vart förälskad i. Dock så är jag inte så insatt/duktig på det här med motorcyklar. så tänkte kolla om et finns någon här som har lite mer erfarenhet osv.

Jag har då spanat in mig på en kawa 900 ninja, den är tillverkad 98, gått ca 7000mil (dock säger försäljaren att den haft någon mätare som gjort att mil räknaren rullat på mer än vad den egentligen har gått?) jag har frågat om den varit i backen, spårar osv. Då sa hon att ramen blvit utbytt av gammal ägare,men att hojen går helt utmärkt. Jag länkar mcn så ni kan kika. Hoppas jag inte skrivit allt för krångligt.

Sen behöver ni inte skriva köp en lättare hoj i början osv. då jag kommer strypa den så den blir i samma nivå som 600. Men i gotta have a blue bike!

mvh Nico

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Hej, jag har faktiskt inte ens tänkt så långt, men jag antar att alla papper är i sin ordning på hojen, jag ska citera exakt vad som skrevs i mailet.

"den är nerdrevad därav det högre miltalet än original. enligt ram bevis är ramen utbytta,dock vet hon inte varför. hon har ägt hojen sedan 08.

men ska man passa på hojen eller köra?

http://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_ninja_zx9r_47736669.htm?ca=11&w=3 (en hoj jag är sugen på dock tycker jag priset är overkill)

http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Ninja_Zx_9R_47586426.htm?ca=11&w=1 (den som det skrivits om) tycker dock 22tusen är mycket då den hått 7000

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Välkommen :tummenupp Om jag var du skulle jag leta vidare, ramen byts inte bara för att det är skoj :tungan
Sedan kan man fråga sig hur länge den varit neddrevad, är det nuvarande ägaren som drevat ned den förra året och kört 300 mil när den ändå hade gått 6500 mil så är ju miltalet i närheten :tungan
Varför ska du strypa ner hojen? om det är för att du tar A2-kort så är det bara kolla vidare för ZX9R har en för hög ursprungseffekt för att kunna strypa ner och köra på A2 :tungan

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Mätaren mäter hastighet och sträcka på framhjulet. Bakhjulet kan alltså snurra en miljon varv utan att mätaren registrerar en enda meter. Och tvärt om.

Bytt ram??? Här låter det som skumma saker har hänt. Egenhändigt inknackat ramnummer och lagom ouppmärksam besiktningsman?

Låt bli, skulle jag säga.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Mätaren mäter hastighet och sträcka på framhjulet. Bakhjulet kan alltså snurra en miljon varv utan att mätaren registrerar en enda meter. Och tvärt om.

Bytt ram??? Här låter det som skumma saker har hänt. Egenhändigt inknackat ramnummer och lagom ouppmärksam besiktningsman?

Låt bli, skulle jag säga.

på zx7r, inte på zx9r där den mäter på främre drevet.

Att en 15år gammal sporthoj fått ramen utbytt tycker jag inte är jättemärkligt, hellre utbytt ram än en sne/rätad ram ;)

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Välkommen till Sporthoj!

Neddrevad hoj som nån bytt ramen på -- Den här tråden kanske skulle flyttas till stuntforumet?
Den har väl med största sannolikhet använts som stunthoj där ägaren lekt bakhjulskörning mer än tvåhjulskörning. Ramen är väl då möjligtvis bytt för att den gått i backen helt enkelt. "Smällar man får ta" :p

Inte nödvändigtvis något fel för det!! Kolla dock kopplingslåda och korg och dreva tillbaka om du inte planerar bakhjulskörning själv? Var noga med fjädringen på framhjulet, packboxarna kan ta en del stryk av tråkiga nedsläpp från bakhjulet. :fyllisar

Behöver jag säga att den är svårsåld nu, och kommer bli svårsåld nästa gång också?

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Leta vidare, 22 lakan för 7000 mil och 15 år gammal hoj......finns så mycket bättre köp där ute

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Hej alla! Tack för svaren. Du som skrev något om a2 kort, kan ta för tung så gör det på direkten. Hittat en 600ninjq som jag kommer införskaffa istället. Ser ljuset i tunneln nu, kortet borde vara i mina händer inom månaden :). Tack för alla svar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024