Ny Medlem (vad ska jag köpa?)

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hallå!

Jag blev precis medlem här på forumet, har börjat kolla litegrand på lite cyklar nu, tyvärr så har jag inte så mycket pengar att röra mig med. Jag blir 20 till nästa sommar så jag tänkte köpa en hoj runt jul.

Som sagt har jag inte speciellt mycket pengar att röra mig med, så runt 20 000:- får hojjen kosta, eftersom jag heller inte har kortet så måste jag ta det till sommaren, vet ni hur mycket det kostar ungefär att ta kortet? om man innan enbart har haft moped ? har kört lite cross, och en enduro till en kompis litegrand innan så het okunnig är jag inte.

Men, som sagt en nybörjar hoj för runt 20 000:- med en inte allt för hög försäkring, kan tänka mig lägg 3000:- / halvår, helförsäkrad.

Den jag är lite sugen på just nu är en: Kawasaki Ninja GPZ 600R för 17 500:- och den har gått 5500 mil, vad tycker ni om en sådan ?

tack i förskott!

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
crashtestdummy skrev:
annars är R1 en bra första hoj. :rolleyes:
och försäkringen blir billigare om du skriver den på pappa.

Jo, blir nog antagligen så att jag skriver försäkringen på farsan.. Men hur är det om inte han har mc-kort ? dom kollar inte upp det eller någonting sådant då ?

vart hittar man en R1:a för runt 20 000:- ? :)

Tobbe.A.

Övningskör
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Rf900 R
Ta en titt på Suzuki RF 900R det är min förstahoj. Den är grymt lättkörd och har ett schysst vrid... började med mitt kort nyligen och räknar med att ta det tills nästa sommar :D

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Tobbe.A. skrev:
Ta en titt på Suzuki RF 900R det är min förstahoj. Den är grymt lättkörd och har ett schysst vrid... började med mitt kort nyligen och räknar med att ta det tills nästa sommar :D

Kul! Jo, den ser faktist riktigt fräsch ut oxå! Dock så var den billigaste jag hittade lite för dyr för mig : / (36 000:).

Lycka till med kortet!

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
6 tusen kostade mitt kort
då körde jag bara på skola

runt 5 - 12 tusen anses väll normalt
sen finns det ju dom som har fått både billigare och dyrare kort
men det hänger ju en dell på förkunskaper och hur snabbt man lär sej

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Frick skrev:
6 tusen kostade mitt kort
då körde jag bara på skola

runt 5 - 12 tusen anses väll normalt
sen finns det ju dom som har fått både billigare och dyrare kort
men det hänger ju en dell på förkunskaper och hur snabbt man lär sej

okay! tack då vet jag på ett ungefär, tänkte ju köpa hojen i förväg så att man kan köra litegrand på "avstängt-område" här i krokarna. Så jag kommer nog att köra mycket "ensam" oxå, så jag hoppas att jag får ner mitt till 6000 oxå då :)

tack.

phat&small

S4 till salu... www.gearhouse.se/mc
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati Monster S4
dronkers skrev:
okay! tack då vet jag på ett ungefär, tänkte ju köpa hojen i förväg så att man kan köra litegrand på "avstängt-område" här i krokarna. Så jag kommer nog att köra mycket "ensam" oxå, så jag hoppas att jag får ner mitt till 6000 oxå då :)

tack.

Har du egen hoj finns det ingen anledning att det borde kosta mer än 1200 spänn. Lämp, teori, uppkörning. Se till att du lär dig av nån som kan bara.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
phat&small skrev:
Har du egen hoj finns det ingen anledning att det borde kosta mer än 1200 spänn. Lämp, teori, uppkörning. Se till att du lär dig av nån som kan bara.

TYvärr så känner jag ingen som kan köra med mig : / så det blir nog några lektioner på skolan i vilket fall, dock så tog jag ju körkortet för inte så lång tid sedan så det mesta borde väl fortfarande sitta, gäller bara att hantera hojen :)

metsästäjä

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
R6
dronkers skrev:
Jo, blir nog antagligen så att jag skriver försäkringen på farsan.. Men hur är det om inte han har mc-kort ? dom kollar inte upp det eller någonting sådant då ?
vart hittar man en R1:a för runt 20 000:- ? :)
Du kan försäkra en motorcykel fast du inte har kort.. det är inte så att alla som övningskör åker oförsäkrat eller hur!?!

Skenförsäkrare lynchas på sporthoj, tack vare dig blir min försäkring dyrare!

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
metsästäjä skrev:
Du kan försäkra en motorcykel fast du inte har kort.. det är inte så att alla som övningskör åker oförsäkrat eller hur!?!

Skenförsäkrare lynchas på sporthoj!

Så långt tänkte jag ;K) tack. Hm, skulle vara tråkigt om man åkte dit ja.. hm, men hur gammal måste hojen vara för att man ska få veteranförsäkra ? 1985 ?

Alltså veteranförsäkring kan jag skriva på mig till rimlig summa, dock så är ju "max" jag vill betala för ett halvår 3000:- så om det kommer under det försäkrar jag på mig själv för säkerhetes skull :) (jag brukar inte fuska med försäkringar inte gjort det än)

Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
dronkers skrev:
Hade tänkt mig mer en sport-hoj, fast det kanske inte är helt fel med en Touring hoj heller? Såg iaf bra ut.

Kawasakin är säkert skoj att köra, men jag hade inte vågat köpa en så gammal Kawa. Har hört för mycket historier om kvalitén i dem. Jag körde med en CB 500 på körskolan, men då var jag redan bortskämd med min FZR 600R som jag körde privat med. Men så tråkig är CB:n faktiskt inte. Plus att du förhoppningsvis slipper renovera den. :hihi

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Valentinic skrev:
Kawasakin är säkert skoj att köra, men jag hade inte vågat köpa en så gammal Kawa. Har hört för mycket historier om kvalitén i dem. Jag körde med en CB 500 på körskolan, men då var jag redan bortskämd med min FZR 600R som jag körde privat med. Men så tråkig är CB:n faktiskt inte. Plus att du förhoppningsvis slipper renovera den. :hihi

Har ingenting emot att meka litegrand :) Det är halva grejjen! =D hm, en FZR 600R är en sådan som jag kommer att skaffa när jag får lagomt med pengar efter skolan ;) (om 4,5år)

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
metsästäjä skrev:

Skenförsäkrare lynchas på sporthoj, tack vare dig blir min försäkring dyrare!
blir du sur på alla som klotar med.tack vare dom blir ju din försäkring oxå dyrare...min mc står på mej men jag orkar inte bry mej hur andra gör...

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
dronkers skrev:
Har ingenting emot att meka litegrand :) Det är halva grejjen! =D hm, en FZR 600R är en sådan som jag kommer att skaffa när jag får lagomt med pengar efter skolan ;) (om 4,5år)

Om du inte har något emot att mecka lite så kan du få köpa min billigt! Som det är nu så skjuter den ut ventilkåpspackningen av någon anledning. :banana

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0