Ny Medlem (vad ska jag köpa?)

-PLASTMISSIL-

Guest
Hej hej :hej

Tjöp en cbr 600, du kommer att bli såå nöjd :tummenupp

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
-PLASTMISSIL- skrev:
Hej hej :hej

Tjöp en cbr 600, du kommer att bli såå nöjd :tummenupp

En sådan skulle jag säkert tycka om, fast lite smådyra.. och jag har fått för mig att försäkringen är ganska saftig på dem oxå? eller är det jag som fantiserar ?

-PLASTMISSIL-

Guest
dronkers skrev:
En sådan skulle jag säkert tycka om, fast lite smådyra.. och jag har fått för mig att försäkringen är ganska saftig på dem oxå? eller är det jag som fantiserar ?
En -91 kan du nog få tag i för 20 papp, sålde min för 23...

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
-PLASTMISSIL- skrev:
En -91 kan du nog få tag i för 20 papp, sålde min för 23...

hittade en för 22 000:- nu, hur är det med reservdelar o.s.v. till dem ?

edit1: he-he! ;K) det var nog ingenting för mig, kostade 11 200:- att försäkra den på trygghansa :)
edit2: Glömde skriv: Det var helförsäkring, helår. testade trafikförsäkring nu, dock så är jag inte helsugen på att ha enbart trafik, och det skulle kosta 4400:- under helår :) (alltså 2200:- ungefär för halvår då) och det är inte alls farligt, är t.o.m under min budget.

Last edited:

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Angående försäkring så bör du inte stirra dig blind på årsbeloppet. Många försäkringar tillåter att du ställer av hojen under de perioder du inte använder den. När hojen är avställd övergår försäkringen automatiskt till garageförsäkring (avställningsförsäkring kanske är den korrekta termen), vilken oftast är MYCKET billigare än halvförsäkringen.

Exempel:
Jag har IF och de tillåter att jag ställer av/på hojen hur mycket jag vill varje år. Jag betalar bara för de dagar hojen är påställd. Påställd betalar jag ca 25 kr/dag och avställd 3 kr/dag. Jag har utnyttjat detta flitigt pga studentekonomi och har haft hojen avställd under tunga pluggveckor.

Om du nu vill försäkra hojen på en förälder bör du kolla att försäkringen gäller även för dig. Kan bli jobbigt annars om du behöver utnyttja den.

EDIT: Börja första året på KTH till hösten?

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Neb Jones skrev:
Angående försäkring så bör du inte stirra dig blind på årsbeloppet. Många försäkringar tillåter att du ställer av hojen under de perioder du inte använder den. När hojen är avställd övergår försäkringen automatiskt till garageförsäkring (avställningsförsäkring kanske är den korrekta termen), vilken oftast är MYCKET billigare än halvförsäkringen.

Exempel:
Jag har IF och de tillåter att jag ställer av/på hojen hur mycket jag vill varje år. Jag betalar bara för de dagar hojen är påställd. Påställd betalar jag ca 25 kr/dag och avställd 3 kr/dag. Jag har utnyttjat detta flitigt pga studentekonomi och har haft hojen avställd under tunga pluggveckor.

Om du nu vill försäkra hojen på en förälder bör du kolla att försäkringen gäller även för dig. Kan bli jobbigt annars om du behöver utnyttja den.

EDIT: Börja första året på KTH till hösten?

Hm, så du kan ställa på / av hojen när du vill ? alltså, du behöver inte säga till innan att du vill ställa på cykeln den och den dagen, utan du kan göra det direkt ? (samma dag du ska använda den ?)

Precis första året på KTH börjar nu den 22:a. Så jag kommer verkligen att ha studentekonomi :)

Neb Jones

Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
dronkers skrev:
Hm, så du kan ställa på / av hojen när du vill ? alltså, du behöver inte säga till innan att du vill ställa på cykeln den och den dagen, utan du kan göra det direkt ? (samma dag du ska använda den ?)

Precis första året på KTH börjar nu den 22:a. Så jag kommer verkligen att ha studentekonomi :)
Ja, på-/avställning sker direkt efter att jag har registrerat det på vägverkets hemsida. Är det bra väder och hojen står och skriker efter omsorg är det bara att ställa på hojen direkt och skriva ut kvittot som skickas ut via epost. Dock kan du bara göra en på-/avställning per dag.

Ahh, första året på KTH... Those were the days! Själv har man en tenta kvar och sen är det förhoppningsvis Bye-bye studentekonomi
:fyllisar

Last edited:

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Neb Jones skrev:
Ja, på-/avställning sker direkt efter att jag har registrerat det på vägverkets hemsida. Är det bra väder och hojen står och skriker efter omsorg är det bara att ställa på hojen direkt och skriva ut kvittot som skickas ut via epost. Dock kan du bara göra en på-/avställning per dag.

Ahh, första året på KTH... Those were the days! Själv har man en tenta kvar och sen är det förhoppningsvis Bye-bye studentekonomi
:fyllisar

Okay! härligt, blir nog någon liknande försäkring för mig då! man tackar och bugar för tippset!

Grattis! :banana måste vara skönt, vad har du gått då ? måste vara skönt att få in lite riktiga pengar att köpa hojjar för! =D hoppas bara att jag klarar av alla mina år.!

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Jag köpte en GPx 750 -84 för 17.5k men åkte på ny startmotor mm , lagt ner ca: 4k på fix.
billig förs. hel/hel ca: 1300. Men som nån sa, ett rullande renoverings objekt.
Bättre köpa nyare, betala ca: 3-4k i förs.
Men kolla på GPx 900 , ligger på ca +20k
Nästa säsong blir det en ZX6 eller 9r, tror jag eller en R6:a , Suzuki är det bara dyra delar till, har jag hört, Yamaha är billigare, Kawa ballare.

/Dennis

Neb Jones

Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
dronkers skrev:
Grattis! :banana måste vara skönt, vad har du gått då ? måste vara skönt att få in lite riktiga pengar att köpa hojjar för! =D hoppas bara att jag klarar av alla mina år.!
Läser IT (180p). Nån ny hoj blir det inte än. Har inte tröttnat på den nuvarande än :tungan

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
crashtestdummy skrev:
annars är R1 en bra första hoj. :rolleyes:
och försäkringen blir billigare om du skriver den på pappa.

tycker du ska köpa en hoj som du sedan har råd att äga själv :)

för annars kommer premierna att vara skyhöga när man blir äldre, för att det kraschas så mycket hojar av dom som är 40+....

vet inte vad ni andra tycker om skenförsäkringar, men jag är glad att försäkringsbolagen har börjat granska det hela.... är ju lite surt för dom som inte får ut en krona på försäkringen efter dom kvaddat hojen.....

jag blev själv glatt överaskad när hojens helförsäkring droppat från 22800 per år till 5200kr

många har ju fina märkesförsäkringar t.ex. triumph, honda osv.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
arrow skrev:
tycker du ska köpa en hoj som du sedan har råd att äga själv :)

för annars kommer premierna att vara skyhöga när man blir äldre, för att det kraschas så mycket hojar av dom som är 40+....

vet inte vad ni andra tycker om skenförsäkringar, men jag är glad att försäkringsbolagen har börjat granska det hela.... är ju lite surt för dom som inte får ut en krona på försäkringen efter dom kvaddat hojen.....

jag blev själv glatt överaskad när hojens helförsäkring droppat från 22800 per år till 5200kr

många har ju fina märkesförsäkringar t.ex. triumph, honda osv.

Har kollat upp det där litegrand, ska köra en sådan försäkring så man kan ställa av/på den hur man vill så blir det billigare och passar min egen studentekonomi :) så den kommer att stå på mig, farsan gillade inte riktigt att jag skulle skriva den på honom när jag pratade med honom igår heller så.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Nu har jag hittat två olika hojjar som jag gillar utseendet på i alla fall.. försäkringarna på de äldre (runt 90) är inte så dyra heller. Det står just nu emellan:

Yamaha FZR 600 (runt årsmodell 90-93) hittat sådana för mellan 20 000:- - 25 000:-.

Honda CBR 600 (runt årsmodell 90-93) ligger på lite högre pris än FZR 600 de jag hittat.

Vilken tycker ni är roligast att köra ? Bäst kvalitet ? lättast att meka på ? Billigast reservdelar ? Hur lätt är det att dra respektive på bakhjulet ? :)

edit1: En till liten fråga, hur stora är de här hojarna? .) Aldrig sett en i verkligheten, i alla fall inte tänkt på det. Jag är 188cm lång, så jättekort är jag inte.

Last edited:

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Bygger Trike
Du ska hel klart sattsa på en CBR 600, Men jag föreslår att du
lånar upp dig så du får en mer rubust och stadigare hoj.
Så jag föreslår att du köper min. Du ska får ett fint pris på den.
Bara att PM:a mig :tummenupp

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
[Mulle] skrev:
Du ska hel klart sattsa på en CBR 600, Men jag föreslår att du
lånar upp dig så du får en mer rubust och stadigare hoj.
Så jag föreslår att du köper min. Du ska får ett fint pris på den.
Bara att PM:a mig :tummenupp
om jag bara kunde göra det ;) tror nog att även fast jag "bara" ska lägga ut runt 20 000:- att föräldrarna blir lite irriterade när jag börjar förstöra pengarna de sparat för mina studier 6 månader efter jag fått dem =d på "leksaker".

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0