Ny medlem

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
1979, Honda CBX 1000(6 cyl.)
Hej,

Har kollat site'n lite då och då och har bestämt mig för att lägga mig i, jag också...

Kört lite olika hojar i mitt "återfall" som pågått sedan 2000:

1979 Honda CBX 1000 x 2 st, 2000 Honda VFR 800 FI. 2002 Suzuki GSX 1400.

Nu har jag koncentrerat mig på det enda riktiga och har bara mina 6-cylindriga CBX:ar kvar.

Den ena skall vara original, medan den andra väntar på att få en massa specialgrejor / modifieringar i framtiden.

Går nu helt in för att få snurr på min CNC-fräs som jag köpte i Juni och nu fixat till ordentligt. Bilder kommer i senare inlägg. Skall lära mig att programmera den "bara", sedan skall här flyga spånor...

:cool: :hojsmilie

Bifogat

• 1979 CBX 1000.jpg
    1979 CBX 1000.jpg
    135.6 KB · Visningar: 90

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej och välkommen!

Vilket skick!!! Underbart vacker klassiker :yoparty

Mvh
Dio

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
hej o välkommen! ... Jag är ju hojlös, så jag skulle aldrig komentera någon annans hoj, men det gör jag ändå.. Schysst Båge!!

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Wow!!

Vilket varmt mottagande. Skal bli skoj att få ventilera idéer om bygget samt även bidraga med kommentarer i andras trådar.

Beträffande originalskicket på CBX'en som skall modifieras: Lugn bara, jag skulle aldrig kunna förstöra den till icke återställbart skick. Jag behåller och konserverar alla originaldelar som byts mot modernare, så att hojen går att återställa till originalskick igen.

Bilder på uppfixade CNC'n nedan. Är inom kort på väg att skaffa 4:e axel till den också (liggande rundbord).

:)

Bifogat

• Feeler FV-800 after2.jpg
    Feeler FV-800 after2.jpg
    102.1 KB · Visningar: 48
  • Feeler FV-800 after.jpg
    Feeler FV-800 after.jpg
    112.3 KB · Visningar: 58

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Tack SheDevil,

Häftigt med tjejer i forumet. Lycka till med Din nya fina Yamma!!

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Wow!!

Vilket varmt mottagande. Skal bli skoj att få ventilera idéer om bygget samt även bidraga med kommentarer i andras trådar.

Beträffande originalskicket på CBX'en som skall modifieras: Lugn bara, jag skulle aldrig kunna förstöra den till icke återställbart skick. Jag behåller och konserverar alla originaldelar som byts mot modernare, så att hojen går att återställa till originalskick igen.

Bilder på uppfixade CNC'n nedan. Är inom kort på väg att skaffa 4:e axel till den också (liggande rundbord).

Hur mycket koster en sån cnc svarv? Välkommen till!

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Hur mycket koster en sån cnc svarv? Välkommen till!

tc82,

Man får räkna med ca 150-250 papp + moms (före finanskrisen, kanske bättre nu, vet ej) för en 3-axlig Flerop från sent 90-tal i gott skick . Sedan tillkommer allt Du lägger ner på den i underhåll och lull-lull + moms såklart.

Smakar det så kostar det som dom säger...:)

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Välkommen välkommen.....

Har du nån mek. verkstad i hemma garaget lr? Lr varför dessa maskiner? Finns ju billigare leksaker:)

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Välkommen välkommen.....

Har du nån mek. verkstad i hemma garaget lr? Lr varför dessa maskiner? Finns ju billigare leksaker:)

De andra grejorna, en trevlig välutrustad manuell svarv, en pelarborr och lite småmaskiner därtill, har jag haft länge och mest använt till min MC-hobby.
Det är grundtanken med CNC'n också. Egentligen har jag fått en hobby till nu =CNC, men så fort den är körklar vill man ju börja skapa MC-prylar mm.

Men efterssom den är ganska kostsam för att bara leka med, så måste maskinen betala sig till minst 75% tycker jag. Då den är min huvudsakliga investering så hoppas jag såklart kunna få in lite kulor med den genom att designa & tillverka prototyper, köra småserier mm (även icke-MC förståss).
:) :)

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
De andra grejorna, en trevlig välutrustad manuell svarv, en pelarborr och lite småmaskiner därtill, har jag haft länge och mest använt till min MC-hobby.
Det är grundtanken med CNC'n också. Egentligen har jag fått en hobby till nu =CNC, men så fort den är körklar vill man ju börja skapa MC-prylar mm.

Men efterssom den är ganska kostsam för att bara leka med, så måste maskinen betala sig till minst 75% tycker jag. Då den är min huvudsakliga investering så hoppas jag såklart kunna få in lite kulor med den genom att designa & tillverka prototyper, köra småserier mm (även icke-MC förståss).
:) :)

Ok. Ett mycket komplett o fint hobby-garage du har då :) Det går åt att ha lite grejer i garaget juh! Men det e klar får man bara in så man har o köra så tar det väl inte så lång tid o köra ihop pengarna för en beggad flerop. Hade me kunnat tänka mig o köpa en om man hade tillgång till en bra lokal och man hade haft lite kapital.

J

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Ok. Ett mycket komplett o fint hobby-garage du har då :) Det går åt att ha lite grejer i garaget juh! Men det e klar får man bara in så man har o köra så tar det väl inte så lång tid o köra ihop pengarna för en beggad flerop. Hade me kunnat tänka mig o köpa en om man hade tillgång till en bra lokal och man hade haft lite kapital.

J

Rätt tänkt, Jocke!!
Det ger möjligheter att förverkliga en hel del "billet-idéer" i framtiden. Men räkna med att det tar all Din uppmärksamhet i anspråk i ca. ett år framöver innan det ger något tillbaks.

:banana

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Rätt tänkt, Jocke!!
Det ger möjligheter att förverkliga en hel del "billet-idéer" i framtiden. Men räkna med att det tar all Din uppmärksamhet i anspråk i ca. ett år framöver innan det ger något tillbaks.

:banana

Ja, jag kan tänka mig det. Är ju mycket jobb bara innan man har fått ordning på alla grejer runt omkring som hör till. dvs verktyg mm.

Det där är ju inget som är aktuellt för min del. Kanske i framtiden när man har skaffat kåk med bra gararge till.

Har förövrigt tillgång till mycket maskiner på jobbet, så lite hemmafix kan det ju bli nångång ibland ialla fall.

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad