Ny nisse på vägen... =)

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
Hallå!

Jag e då en ny nisse som kör mc på vägarna =)

Min hittils största anledning till att jag blev medlem här, e att jag behöver lite hjälp med min hoj...

Köpte en Honda CBF 600 i torsdes med noll mil på mätaren. Nu undrar jag hur man gör för att trimma fanskapet, eller åtminstonde får den att gå som en Hornet. Årsmodellen e -04, så det e inte senaste årsmodellen, dock e den ny, har stått över hos handlaren två säsonger!

Tacksam för hjälp!
//Chang

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
Tackar tackar...

Antar att ingen här han en aning om vem jag e... så får väl nämna lite meriter då..

¤Har en rallybil som jag tävlar med (grupp E)
¤Har trimmat bilar sen jag var 14 bast
¤Har noll koll på motorcyklar

Att jag köpte motorcykel var mer eller mindre ett tvång från min chef. Och eftersom jag inte e så vass på att skruva med hojjar så fick det bli en helt ny från fabrik.

Men kan tala om att efter att ha kört en 25-30 mil totalt med hojjen, och totalt hittils i mitt liv, så känns det på tiden att trimma den!

//Chang

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Aha varför tvingades du in i motorcykelvärlden av din chef? mc-kollektiv eller en mc-fabrik?
Bäst att köra in hojen först och sedan "mixtra" med den :tummenupp

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Chang skrev:
2183977 Tackar tackar...

Antar att ingen här han en aning om vem jag e... så får väl nämna lite meriter då..

Att jag köpte motorcykel var mer eller mindre ett tvång från min chef. Och eftersom jag inte e så vass på att skruva med hojjar så fick det bli en helt ny från fabrik.

Men kan tala om att efter att ha kört en 25-30 mil totalt med hojjen, och totalt hittils i mitt liv, så känns det på tiden att trimma den!

//Chang
Kanske du borde "köra" in dig lite in oxå innan trimning ...
Välkommen hit förresten..

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
Bosanac skrev:
2184010 Kanske du borde "köra" in dig lite in oxå innan trimning ...
Välkommen hit förresten..

Jag tackar igen!

Jo, har tänkt att åtminstonde köra den 100 mil (första servicen) innan jag pillar på den. Men det går ju snabbt dit, så man kan ju redan nu kika på vad för grejjer som man kan höja effekten med.

Alltså, när det gäller mig och motorer så spårar det alltid ut... tyvärr ;) lär väl sluta med nått extrembygge av något slag, när jag väl fått lite kött på benen om mc motorer.

Iallafall, så funderar jag så här långt att plana toppen lite så kompet kommer upp sig och hitta några större förgasare, bättre filter och annan dämpare... så långt e det ju inga problem, men sen ska man ju hitta vassare kammar och så... sånt kan jag nog behöva lite hjälp med.

Men men, det löser sig säkert... har ju ens inte tagit lappen ännnu (men är i full gång)

//Chang

Probotector skrev:
2184002 Aha varför tvingades du in i motorcykelvärlden av din chef? mc-kollektiv eller en mc-fabrik?
Bäst att köra in hojen först och sedan "mixtra" med den :tummenupp

Chefens fru vill aldrig åka med honom, så han behövde nått annat sällskap... så jag blev hotad med stryk och sparken om jag inte skaffade hoj i rappet... plus att jag är tvingad att åka med till "lelle-träffen" (stavning?) på gotland!

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
Chang skrev:
2183977 Tackar tackar...

om du har trimmat motorer sen du var 14 vad är skillnaden mellan en mc motor 4takt och en bil motor. båda förbranningsmotorer båda kan trimmas på nästan samma sätt. eller...har jag fel.......
ska inte gå in i det.... men jag blir förvånad på din fråga.......

välkommen i allafall sktyta lagom........

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Välkommen!

Det råkar inte vara samma Chang från Krstd som är medlem i STCS?

Mvh. Marcus

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
jojje skrev:
2184132
Chang skrev:
2183977 Tackar tackar...

om du har trimmat motorer sen du var 14 vad är skillnaden mellan en mc motor 4takt och en bil motor. båda förbranningsmotorer båda kan trimmas på nästan samma sätt. eller...har jag fel.......
ska inte gå in i det.... men jag blir förvånad på din fråga.......

välkommen i allafall sktyta lagom........

hehe, jo på så vis e det ju samma saker kring motorerna. Men jag kan nämna några skillnader direkt, som material (andra stål och aluminium-legeringar, tex kolvar, topp, stakar, lager mm), en mc motor är byggd för högre varvtal, troligen annan styrelektronik (för insprutare), "andningen" bör ju också se annorlunda ut (antagligen högst individuellt mellan olika mc-modeller) osv... det är sådana saker jag vill bli lite mer haj på innan jag pillar för mycket. Har en känsla av att en hel del kan gå sönder om man bara chansar... jag vet av erfarenhet (okej, turbomotorer, men ändå) att det är bättre att läsa på lite innan än efter.

Men du har helt rätt, principerna är givetvis detsamma... men jag är ändå ganska säker på att det är mycket som skiljer också!

Svar på kaZmur:

Jo, det e jag. (Han med den gamle polis-saaben ;) )

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Chang skrev:
2184082 Chefens fru vill aldrig åka med honom, så han behövde nått annat sällskap... så jag blev hotad med stryk och sparken om jag inte skaffade hoj i rappet... plus att jag är tvingad att åka med till "lelle-träffen" (stavning?) på gotland!

Aha på så vis, jag skulle då inte vilja ha en sådan chef, låter läskig :gnissla
Men det är väl inte så farligt att dra på en mc-träff eller? :tummenupp

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
Probotector skrev:
2184492 Aha på så vis, jag skulle då inte vilja ha en sådan chef, låter läskig :gnissla
Men det är väl inte så farligt att dra på en mc-träff eller? :tummenupp

jo, han är väldigt läskig ;) Nej, jag skojar mest... ni lär väl alla här inne upptäcka snart att jag har alltid glimten i ögat =)

Men det var faktiskt chefens initiativ till att jag ska börja köra mc. Men å andra sidan hjälpte han mig att ordna en riktigt bra mc för vettig peng. Plus att jag får ha den i hans garage och så... och han e också handledare till mig, så det finns inget att klaga på!

//Chang

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Chang skrev:
2184535 jo, han är väldigt läskig ;) Nej, jag skojar mest... ni lär väl alla här inne upptäcka snart att jag har alltid glimten i ögat =)

Men det var faktiskt chefens initiativ till att jag ska börja köra mc. Men å andra sidan hjälpte han mig att ordna en riktigt bra mc för vettig peng. Plus att jag får ha den i hans garage och så... och han e också handledare till mig, så det finns inget att klaga på!

//Chang

Aha hehe då förstår jag, låter som en schysst boss :D Hehe man ska njuta av det man har :tummenupp
Släng gärna upp lite bilder sen när du trimmat (om man ser att den är trimmad) så man får se vad som hänt :brinnerup

Chang

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Honda CBF 600
Hej Hej igen till alla er jag inte hälsat på innan!

Kunde tyvärr inte va med på nationaldagsrundan i skåne idag... var tvungen att att va på jobbet under förmiddan... men min skumma chef gottgorde mig dock igen efter 10.00, så vi drog ut å körde hoj i några timmar =)

Snart e det dags för 100 mils servicen... sen ska jag se om jag hittar nått lämpligt dynojet kit till hojjen... man får börja med något iaf =)

Ska slänga upp bilder så fort det finns något av intresse att fota!

//Chang

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...