Ny olycka

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
jag anser också att texten blir automatiskt vinklad.

man får synen att minibussen kör på "den stora bredda vägen" och motorcyklisten kommer från en mindre väg och skippar väjningsplikt (eller ja, det är han som gör fel). skulle tänka likadant om det varit tvärtom, alltså om olyckan och artikeln va att en minibuss körde på en motorcyklist, och ingen skriver om att det va den påkördes fel/som missat en regel/väjningsplikt.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
69:an skrev:
Om man menar att texten är vinklad till motorcyklistens nackdel så kan jag hålla med om att bilden, med hoj och bil som ser ut att ha kolliderat mer eller mindre front mot front ger litet intryck av att förstärka den vinklingen.
Men jag menar fortfarande att den texten hör till det minst vinklade som man kan läsa om hojolyckor. Det känns dumt att ge sig in i djupare spekulationer, men om man vill avgöra vem som definitionsmässigt kört in i vem så borde hastigheten vid kollisionen spela viss roll. Och vid sådana olyckor som vi spekulerar om att detta är, så har motorcykeln nästan alltid betydligt högre hastighet än den utsvängande bilen. Således: motorcykeln körde in i bilen...

En nyhetsreporter har sällan hela olycksförloppet klart redogjort för sig bara någon eller några timmar efter händelsen, och i det här fallet kan man anta att det hade varit att ge sig ut på tunn is om han/hon hade börjat spekulera i vem som ignorerat väjningsplikt eller inte, hållit laglig hastighet eller inte, givit tecken eller inte, eventuellt bländats av kvällssolen eller inte... :va

Missuppfatta nu inte vad jag skriver; jag tycker att det är lika jävligt som alla andra när olyckor sker, och jag skulle kunna sätta pengar på att bilisten är vållande i det här fallet. Inte utifrån uppgifterna i artikeltexten, utan rent empiriskt. Hoppas att killen klarat sig utan bestående skador.

Nu är det så att trafikreglerna är ganska enkla även för en journalist i en blaska som Corren. OM det är väjningsplikt så finns det antingen en Lämna företräde skylt eller så kör motorcyklisten på huvudled. I alla andra fall gäller höger regeln, detta är inget som kommer att gå upp i tingsrätten då trafikreglerna är väldigt enkla i dessa situationer.

Mvh//ZS

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Freppa skrev:
Corren är experter på att inte gilla oss motorcyklister, eller iallafall vinkla det till vår nackdel. När jag blev påkörd förra sommaren skrev de såhär:
http://www.corren.se/archive/2003/7/28/h91utr3ocykcjd3.xml?category=1mr1hqd0o1233p7

Vid vänster sväng så kan det vara bådas fel. Dålig uppmärksammhet av bilist, samt dåligt omdömme av motorcyklist. Man skall inte köra om fordon när det finns risk för vänstersvängar.

Jag personligen tycker faktiskt att det är alltid den omkörandes fel, oavsett bil eller mc - undantag dock om det vänstersvängande fordonet inte använt körriktningsvisare. Givetvis så finns det många undantag, ditt fall kanske var precis detta.

Mvh//ZS

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Kanske skall tillägga att
1: Personen ifråga hade lånat ett släp utan fungerande blinkers
2: Det var 90-sträcka
3: Han drog vänster upp på en skogsväg
4: Han såg bilen bakom mig och trodde att han skulle hinna om han grisnitade och drog vänster
5: Han dömdes till böter samt indraget körkort.

Frågor?

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
69:an skrev:
Man kanske kan tänka sig att föraren av minibussen inte tycker det.

Det finns ingen ondskefull vinkling i just den artikeltext som BOLLE citerade. Det finns ingen vinkling alls. Den som ser något annat överreagerar.

Om en motorcykel har kolliderat med en minibuss så är det just vad texten beskriver, helt oavsett vållandefrågan. Och jag är iaf j-t glad när dagstidningsjournalister inte tar saken i egna händer och avgör vållandet genom att slå fast vem som har - eller inte har - ignorerat väjningsplikt innan tingsrätten har avgjort det. Sånt sker tillräckligt ofta annars, både vid hojolyckor och inte minst vid våldsbrott. Men faktiskt inte just den här gången.

Texten förklarar att motorcyklen körde in i bussen, alltså för de flesta läsare underförstått mcförarens fel.
Men nu vet inte jag hur det gick till, detta står inte. Faktiskt nästan bra.
Ofta agerar journalister både polis & domare. De ska rapportera om ATT det hänt nå´t, inte reda ut eller ta parti.
Vi måste tänka på att det som står i tidningen blir en sanning för de flesta.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Freppa skrev:
Kanske skall tillägga att
1: Personen ifråga hade lånat ett släp utan fungerande blinkers
2: Det var 90-sträcka
3: Han drog vänster upp på en skogsväg
4: Han såg bilen bakom mig och trodde att han skulle hinna om han grisnitade och drog vänster
5: Han dömdes till böter samt indraget körkort.

Frågor?

Åkte du hem till honom och förde upp en minibuss i hans trängsta kroppsöppning?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Pejo skrev:
För en lekman kanske det inte är alltid så lätt att inse att det inte är vinklat, trots att ordvalet är som är i artikeln. För att underlätta hade man kunna använt formuleringar som
-'minibussen körde av okänd anledning ut i en korsning då den hade väjningsplikt och en motorcykel körde då in minibussen'

Av någon anledning så verkar man alltid dra slutsatsen att den som kör in i något annat föremål är skyldig till olyckan, oavsett omständigheterna.

(Min fetstil)

Exakt. Och ergo är texten vinklad, eftersom "man", d v s målgruppen, drar den slutsatsen. En ovinklad text hade t ex angivit att "en motorcykel och en minibuss kolliderade".

Förjävla tragiskt i alla fall, bor alldeles vid US där han ligger... kommer rätt nära...

Cowsi

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
Yz125 mx
Har liten rapport om killen nu,Bruten arm på 2 ställen och lårbenshals bruten plus en punkterad lunga,Ligger just nu i resperator,men hörde att läget ska vara stabilt..Lider med han.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
eisbaer skrev:
Åkte du hem till honom och förde upp en minibuss i hans trängsta kroppsöppning?

Svar nej, men nu när du säger det så kanske man skulle pröva det........ på honom alltså.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024