Ny på forumet med Kawasaki kx125 frågor

Fbkpower

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
Kawasaki
Tjenare som rubriken lyder kommer man väl ha massa frågor, har köpt en cross igen efter att abstinensen blev för stark och nu undrar jag till en början vilka årsmodeller passar delar ifrån till min "nya" kx125 -92 behöver akut en sadel och växelspak. Om någon har saker liggande så pm:a gärna. just det luftfilter samma frågor som ovan

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, motor var samma från 88 och ganska långt framåt men 90 kom första perimeterramen som ersattes av nästa ram 92 eller 93. Tror det endast är 92 och 93 som är likadana och inte ens alla delar på dom två är identiska.

Fbkpower

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
Kawasaki
ok kollade lite och sent 80 och början på 90 talare ser inte lika ut, antar att rätt mycket skiljer. Får forska vidare lättaste är väl att köpa en donator också:)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Nej, motor var samma från 88 och ganska långt framåt men 90 kom första perimeterramen som ersattes av nästa ram 92 eller 93. Tror det endast är 92 och 93 som är likadana och inte ens alla delar på dom två är identiska.

Det kan inte vara så att 93 var sista året de körde med samma ram? Hade en -92 innan o grabbarna på forsell motor hävdade att det var samma hoj i flera år där, eller så är det kanske mest så att de saker som inte är identiska inte spelar någon roll om de är identiska, de går att få dit iallafall? Notera gärna att detta är en frågeställning, inget ifrågasättande...

När det gäller motorn litar jag på dig fullkomligt då det var rent enormt spann på reservdelarna jag hade behövt om jag orkat reparera den efter ras... :glömdet

Fbkpower

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
Kawasaki
Kan ju vara så att många av delarna passar ändå som du säger, körde en del yz förr och där kunde man blanda friskt bland delarna:lol

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Alltså, ska jag vara ärlig, jag hade tejpat sadeln och svetsat fast en pinne o peta växlar med bara om jag inte hittade något direkt... en -92 är väl ändå att anse som slit-o-släng? om inte så ligger ett par donatorer ute på blocket åtminstone...

Fbkpower

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
Kawasaki
växelpinnen har ju 24mx på lager och jag bor ju i närheten sadeln är bortom räddning men ja du har rätt om användningsområdet då den ska till landet. Finns ett bra objekt i vingåker har jag sett,funderar på att köpa den också

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan inte vara så att 93 var sista året de körde med samma ram? Hade en -92 innan o grabbarna på forsell motor hävdade att det var samma hoj i flera år där, eller så är det kanske mest så att de saker som inte är identiska inte spelar någon roll om de är identiska, de går att få dit iallafall? Notera gärna att detta är en frågeställning, inget ifrågasättande...

När det gäller motorn litar jag på dig fullkomligt då det var rent enormt spann på reservdelarna jag hade behövt om jag orkat reparera den efter ras... :glömdet

Jag körde KX125 på den tiden samt var i den åldern att jag orkade bry mig om detaljer.

Klart vissa delar passar på flera årsmodeller även om hojen ser helt annorlunda ut. Men det var nog bara 2 år med varje design på den tiden.

88 och 89 ser likadana ut bortsett från att 89an fick upside down gaffeln vilket var en försämring för dom var inte färdigutvecklade. 88 blev det även ny motor i och med att förgasaren flyttades från cylindern till vevhuset.
90 kom som sagt var perimeterramen och 91 skiljer sig nästan bara genom att framgaffeln bytte färg från guld till blå. Motoreffekten ökade också ganska markant från 89 till 90.

Och jag är till 90% säker på att 92 till 93 var nästa generation.

Grabbarna på Forsell kanske bara pratade om motorn?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Fullt möjligt, du verkar vara en långt bättre kunskapsbank än mig i ämnet så du har säkerligen rätt!
Jag kommer ärligt talat inte ihåg hundra om det var bara motorn eller hur det var, det var inte igår heller riktigt så det är ju inget som jag ska ta gift på, som jag skrev i första inlägget "Har för mig..." :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...