Ny på forumet - ny på hoj

sebsun

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
82, Honda CB 750
Sebastian heter jag, är 20 år och har precis börjat ta tag i hojkortet, fick en knäpp förra veckan och insåg att pengar ska läggas på roligheter istället för på hög.

Åkte och köpte (med hjälp av trafikskoleläraren) en Honda CB 750 -82 i onsdags. Tanken är att den ska genomgå en förvandling åt caféräser-hållet den här eller nästa vinter.

Med hojköp kommer även utrustningsshopping, har varit runt och prövat lite olika hjälmar, ställ och stövlar. Jag testade ett Spidi RR touring som var, enligt märkningen, storlek 52 och det satt helfint, men när jag sade det till min körlärare så sade han att det måste ha varit felmärkt. Till saken hör att jag är 1,95m lång och väger ca 87 kg, medans han är någon dm kortare och kör med storlek 54.
Kan det vara så att Spidi-stället var rättmärkt och att den modellen är lite längre än andra?

Målet är att fixa kortet innan 19 januari, så det blir till att försöka klämma in så mycket körning som möjligt under de lediga stunder jag har! Tips på saker att tänka på mottages tacksamt :)

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej och välkommen! Ett tips är att bli klar med båda riskkurserna och teorin så att du så snabbt som möjligt kan boka uppkörningstid. Har hört att det är en lång kö!

Lycka till med kortet!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kan det vara så att Spidi-stället var rättmärkt och att den modellen är lite längre än andra?
Storlekar kan vara helt random och skilja en hel del mellan märken.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Öva, öva och öva på låg- och högfarts-banorna!
Har du nåt ställe nära dig där dom är uppmätta så använd det annars en parkering.

Kul hoj-val! Har själv en CB650 -80 så jag vet hur mycket hoj det är kvar i "de gamla". :)

Lycka till! :tummenupp

sebsun

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
82, Honda CB 750
Tack för alla tips och lyckönskningar! Riskkurserna och teorin ska jag börja med så fort jag kan, körningen startar igång så fort hjälmen och resterande skyddsutrustning kommer. :)

Brände av en beställning från fc-moto för en liten stund sedan, hoppas på att jag får grejerna nästa vecka. Det blev ett Spidi RR Touring-ställ, hjälmen blev en HJC R-PHA 10 Jerez MC5 och Alpinestars S-MX 5 till fötterna.

Tanken var att jag skulle börja bygga om till caféräser relativt snart, men insåg sedan att det inte var så värst bråttom; hojen är klart godkänd som den är.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
En liten tanke...
Glöm inte ryggplatta - och att den också ska få plats i stället...:gnissla
Men det kanske du har koll på?
Kan ju vara därför era (p)referenser med ställ/storlek inte var i synk.

Lycka till!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
I de flesta skinnställen har jag stl 50, men i Spidi så har jag stl 48, så det stämmer nog väldigt bra :) Kör på nu så du har kortet i handen innan snön lägger sig. Välkommen hit!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det heter att man ska vara i slutet av sin utbildning för att göra risk2:an men boka den så fort du kan, det räcker att man kan grunderna. Både riskettan och risktvåan måste vara färdiga för att kunna boka teoriprovet.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Välkommen välkommen :tummenupp

Har du siktet på ett obegränsat kort genom att köra upp nästa år får du tänka på att reglerna ändras här vid årsskiftet :gnissla

sebsun

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
82, Honda CB 750
Beställningen på ett ställ i storlek 54. Ryggplatta glömde jag skriva ut, men även den borde komma med resten av grejerna!

Riskettan är bokad, nu måste jag se till att fixa ledigt från jobbet, om jag har tur är det inga problem.

Regeländringen är medräknad, ska köra så mycket som möjligt när jag har fått all utrustning!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin