Ny på sporthoj.com, ny på hoj - redan vurpat..

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hallå allesammans från en glad 40-årig prick ur de södra förorterna till Stockholm. Tog kortet i förra året och köpte min första hoj i september samma år, avverkat ca 400 mil under bältet men anser mig vara en nybörjare. Förmodligen långsammast på Bulten men jag försöker hålla undan så gott jag kan när ni dyker upp i backspegeln :tummenupp...

Älskar att åka hoj, gillar vinden, lukterna och alla intryck man inte får bakom en ratt. Det är något alldeles särskilt att köra hoj. Att ta hojkort så sent anser hustru min vara något av en medelålderskris men efter ett antal mil därbak är hennes avsikt att ta kortet nästa år. Då blir det en ny hoj till Pricken och vår Hornet får övergå till hustruns vård. Det är ju ändå trots allt hon som valt färgen...

Har läst här på Sporthoj ganska länge men regg'at mig först nyligen. Många trådar har skänkt mig mycket glädje (många har ju galet sjuk och rolig humor här) men jag förfäras samtidigt åt alla tragiska besked om vänner som gått bort i hemska olyckor. Var rädda om er!!...
Hade jag inte läst här hade jag ju inte haft en aning om vem t ex "Peter North och Psykic" är som bjöd på en bakhjulsuppvisning utan dess like på Huddingevägen en kväll i juli. Sjukt snyggt grabbar (och skickligt)!

Anser mig själv köra med stora marginaler, lockas inte av utmaningar på de viset så jag har väl tänkt att "det inte händer mig". Men igår hände det... Jag och hustru är ute och finåker mot Vaxholm på småvägar. I Täby kyrkby hamnar vi lite vilse så jag svänger av och in i ett villaområde för att stanna och konsultera kartan. Ska "bara" svänga runt i en korsning men tappar fokus. Lagom när jag lagt om styret kommer en bil farande, fort och jag uppmärksammar den för sent och gör ett kardinalfel. Reptilhjärnan tar över och jag nyper förmodligen till med handbromsen. Kan ju bara sluta på ett sätt, framhjulet försvinner och vi smakar asfalt med ett sjuhelvetes brak. Mitt i vägen :rodnar ...

Kvinnan bakom ratten, givetvis livrädd kommer utstörtande, jag sitter fast under hojen med foten och jag är livrädd att hustru skadat sig. Jag får hjälp att lyfta upp hojen så jag kommer loss och vi gör en snabb egendiagnos och konstaterar att inget förefaller brutet, lyfter upp hojen och ser till min förvåning att enda skadan förefaller vara en repa (!) på motorblocket. Inga lackskador, inga trasiga lyktor eller handtag. Kanske tog stövlen emot värsta smällarna.. Efter någon kvart eller så när vi pustat ut provstartar jag utan problem. Men smärtan i axel och arm kommer smygande (=sömnlös natt)... Men det tar jag... Så med hjärtat i halsgropen fortsätter vi vår resa, en pinsam erfarenhet rikare...

Hoppas därmed på en förhoppningsvis fortsätt incidentfri höst nu med många sköna mil. Vi ses där ute..

/Pricken :)

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Jag tog kortet ifjol 47 år gammal. 160 mil på Kawan i fjol och i år 280 mil på VFR i år.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Välkommen in!
Pricken förresten, fick mig att tänka på den här:

Hoppas det går minst lika smidigt för dig och frugan som det gick för Steve.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ahh, den där stämmer på mer än ett sätt.. :rock :rock :rock :rock

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Välkommen Pricken! :)

45 år och tog kortet förra sommaren. Definitivt också nybörjare! ;)
Har också nypt ikull iår, då en kille körde ut mitt framför mig i en rondell. :(
-"Jag såg dig inte, hur gick det?"
Det är nog en del av utbildningen att klota MINST en gång. :crash
Annars låter dina upplevelser och iaktagelser mycket lika mina. :tummenupp
Ända ner på den nivån där frun ifrågasätter min "40-årskris". :hihi

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Finns inga riktigt bra hojåkare som inte vurpat några ggr!:fakta:fakta:fakta

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
man måste väl veta sin gränser. Sen om det krävs att vurpa för det. Så länge man överlever - du blir bara starkare!

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Välkommen till skaran! Tyvärr så är det lite av ett signum när det gäller mc åkning att klota ett par ggr så våra reptilhjärnor ska ha något att fundera på. Oftast så lär man sig av misstagen!
Huvudsaken är att allt gick bra när ni synade asfalten:)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Det finns ju en gammal klyscha som stämmer rätt bra:
"Det finns två typer av MC-åkare. De som har kraschat och de som kommer att krascha."

Välkommen :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej och välkommen Pricken ! :tummenupp
Ja då vet du hur det är att lägga hojen ! Lika bra du vänjer dig tycker jag.
För det är ingen skillnad på när jag står på ett par skidor eller sitter på hojen. Det blir vurpa förr eller senare.
Så jag har slutat räkna dom dom. :)
Men försök få in i din ryggrad att när hojen börjar luta av misstag ska foten ut åt sidan för att räta upp hojen. Inte för att det hjälper alla gånger utan för att då fastnar du inte under hojen.
Jag vet inte var min hjärna finns (i en extra svanskota?) men foten har flugit ut varenda gång.
Och en vurpa har foten avstyrt.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj