Ny parkeringsprotest 29/8 - eller inte?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej,
Det finns planer på att göra en ny parkeringsprotest 29/8. Idén var ju att protestera varje lönelördag framöver för att få till en ändring av p-bestämmelserna för mc i Göteborg.

Men senast, i juni, var vi så få att vi måste ifrågasätta om vi skall fortsätta. Och i så fall hur det skall göras. Det var endast ett 60-tal hojar på plats. Inte så tokigt egentligen, men långt från de hundratals som vi hade i maj.

Jag gick ut med ett mail förra veckan till ett 30-tal hojåkare som hade engagerat sig, mailat, frågat och sådant. Men fick inget tydligt svar på om vad/om man vill göra något framöver. Tre svarade. Två är "på" den 29/8. En har tappat sugen lite.

Ny energi krävs
En annan fråga är vem som kan driva frågan. SmartSwede, jag och Otto har lagt en hel del tid på detta. Visserligen med viss draghjälp, men den mesta tiden har vi tre lagt. Det har självklart kostat både fritid och arbetstid. Vi behöver en "ny generation" som tar vid - med ny energi!

Jag är gärna med och jävlas med politikerna den 29/8! Men jag kan inte köra det här racet själv. Någon/några andra måste ta över och dra i det hela.

Ingen mer verkar vara särskilt intresserad av att ta tag i det och driva på parkeringsproblemet. Släpper vi alltså frågan? Och parkerar bäst det går i det få rutor som finns?

För om ingen bryr sig, så ser inte jag att vi som dragit lasset hittills, kan motivera oss till att jobba vidare. Och då har Trafikkontoret fått som de ville.

- Så vad säger ni? Skall vi lägga oss ned och acceptera Trafikkontorets nyordning, eller vill vi kämpa vidare??

Återkoppla med era åsikter!

// TMax

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Vad är trafikkontorets ställning? blev det flera mc-platser på de tipsade ställen? har de gjort någonting över huvudtaget efter de andra protesterna?

Känner lite att de inte bryr sig och de har bra anledningar till det.
Vi är alldeles för få för att göra något större störning, plus heden är för stort för oss, och om några månader kommer vi att försvinna helt, så trafikkontoret har så klart bättre startläge.
Som jag ser det så kommer det inte att göra någon skillnad i lagen även om vi fyller heden igen under en morgon, om de tusentals namn vi samlade på mc-dagarna i säve och de 600+ hojar som kom i maj inte påverkade de så kommer det inte att göra någon skillnad om vi träffas igen på "snällt" vis, även om vi blir många, om vi vill höras får vi bryta lagen (kör en "hoj sit in" på brunnsparken, stoppar all komunal transport i göteborg, t.ex.), men vem är sugen på det? Då motverkar vi oss själva och blir igen de högljudda störmoment i det fina samhället.

Ärligt talat så har jag inte haft större problem att ställa hojen någonstans, även när det inte finns platser, det har hänt ett par gånger att jag frågat en p-lisa om jag fick stå brevid en cykelställ och de var med på det och det blev inga böter.

Fattar min inte på fel sätt, jag uppskattar allt jobb ni har lagt ner, har själv varit engagerat i början, men det känns lite som ett i-landsproblem, om trafikkontoret håller sitt löfte att utöka möjligheterna att ställa hojen i stan så ser jag det slaget som vunnen, om istället var det endast ett sätt för dem att bortförklara frågan så tycker jag att vi kan agera, men på en mer aggressiv sätt.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
På en hel drös gator i centrum. Tror Styret hade en länk till en artikel i någon annan tråd.

Mja, iofs rätt men...

De byggde ett antal nya platser med utrymme för några 10-tal hojar. Fast innan dess hade de ju redan tagit bort mellan 300-400 platser, vid cykelställen.

Så Trafikkontoret gjorde en pressrelease om att de minsann infört nya platser. Men att de nya platserna endast motsvarade 10-15 % av antalet de hade tagit bort, det "glömde" de att nämna.

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Hoj
M600, 748BP
Det tillkom ju fler platser efter protesterna i våras.

Jo men inget när det gäller hisingen....
Trots mer eller mindre 20 olika tips till T-K, så ser det inte ut att bli en enda MC ruta på "ön"!! :va

För min del så verkar det som om T-K inte komer att röra mycket på sig.
Tror att bästa är att jaga detta på annan front. Kanske politiskt ...

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
En vanlig morgon i augusti: fullt på mc-parkeringarna.

Var på stan i morse, hade ett möte på Kyrkogatan kl 9:30.

* Mc-parkeringen Kyrkogatan - vägarbete, gick inte att använda.
* Mc-parkeringen Kopparmärra - full, proppfull!
* Mc-parkeringen Kungstorget - avstängd, gick inte att använda.
* Mc-parkeringen Kanalen/kungstorget - full.
* Mc-parkeringen Grönsakstorget - en ledig plats!

Visst kan det sägas vara ett i-landsproblem... Men det är mitt i-land och min egen vardag som inte funkar pga av politikerna i Gbg kommun.

Så jag blir lite sur ialla fall! Särskilt som Trafikkontoret påstår att det inte finns någon särskilt stor efterfrågan på mc-parkering...

Bifogat

• Kopparmärra 18 aug kl 0925.jpg
    Kopparmärra 18 aug kl 0925.jpg
    196.6 KB · Visningar: 91
  • Grönsakstorget 18 aug kl 0920.JPG
    Grönsakstorget 18 aug kl 0920.JPG
    236 KB · Visningar: 83

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
yamaha vmax 1985
kan man bestämma träff med våran komunalpolitiker och organisera träffen efter det datumet o tiden . skulle jag villja filma hennes svar på våra frågor . Eller åka hem till henne . se Hitta.se

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag kommer om det blir någon protest. Jag är inte Göteborgare men är i stan och härjar då och då och eftersom parkeringsproblemet även drabbar mig ställer jag upp.

Williamst

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
daytona
Det skulle ju kunna vara så att en anledning till att ni inte var så många senaste gången kan vara för att det är sommar och många är på semester?

vet inte om det stämmer, men bara en tanke^^

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag tror iof tt heden en lördagsmorgon är kasst...

En vardag hade slagit mycket hårdare. men jag förstår såklart att alla inte kan ta ledigt en förmiddag!

Jag kommer la dit och hejjar på oavsett :)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Vad händer? Någon som vet om det blir av på Lördag?

Känns inte så, eller? En och annan säger att de kommer om det blir något. Men någon måste ta tag i det då. Sätta ned foten och bestämma något. Jag kan inte dra det själv. Måste hinna jobba oxå!

Det är lite jobb att snacka med tidningar & radio, skriva pressinfo, få dit journalister, lägga ut info på diverse forum och sådant. Vi som drog det mesta av lasset har efterlyst ett nytt gäng, en ny "generation", som kunde ta vid, men ingen har anmält sig frivilligt.

Kanske blir det annat ljud i skällan när man märker att det inte blir något? Eller också skiter man i det? Om man "bara" fikar i city med sin hoj då och då så går det kanske rätt bra i de p-rutor som finns?

Men för dem som kör hoj i stan dagligdags så är det en jäkla skillnad jämfört med innan. Det är svårt att parkera i stan numera.

Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Plocka bort skyltarna å parkera fel över hela stan då? Hur skulle det se ut om de 600 hojar som var på Heden gjorde det?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Nu är jag på heden och för kampen själv i bästa möjliga anda! Jag är väldigt ensam här och inte en hoj så långt ögat når? Får köra lite kampsånger för att hålla värmen sedan har jag lämnat ett avtryck och sticker vidare ;)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nu är jag på heden och för kampen själv i bästa möjliga anda! Jag är väldigt ensam här och inte en hoj så långt ögat når? Får köra lite kampsånger för att hålla värmen sedan har jag lämnat ett avtryck och sticker vidare ;)

Gött mos!, kör hårt

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...