NY regel eller inte??

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
det är 4m på ena varianten av lågratsdelen och vändningen ska då ske på en diameter av 8m. Det är faktiskt väldigt svårt att göra just den lågfartsdelen med en rs, med min hoj är det på gränsen till att det äns går p.g.a den stora vändradien. synd att man inte får köra med hjulspinn:p
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du skall även göra en helvänding inom en viss radie i lågfartsdelen. Det är den jag inte skulle vilja göra med en sporthoj direkt.


Ja jag kommer inte ihåg. Jag gissade bara. Det är nog inte så långt som 4 meter. :va Men det är mer än 1.5.

jo det är det nog kanske 2-3.. Men det är ju inte det som räknas du ska ju ha en "gånghastighet" och det blir ju det svåra att hålla gånghastigheten när du ska svänga och köra tillbaka
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Grabbar grabbar, ut och öva lågfart!

Det är ingen omöjlighet att svänga runt med en RS på 8m, jag lyckas nämligen få runt min FZR på 6,5 meter och då har jag fullt styrutslag konstant. Kom ihåg att hålla upp blicken, balansen håller iaf jag med knäna(inte släppa fötterna från fotpinnarna). Sen är det bara att tänka på att hålla hojen upprätt och inte luta innåt, ska kännas nästan som man lutar utåt.

Ut och öva nu, så ska ni se att lågfartsdelen inte är omöjlig :tummenupp

Edit: På sidan 9 i denna PDF så har ni banorna uppritade :) http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr109.pdf
 
Last edited:

guldlock

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2006
Ort
stockholm
Hoj
Aprilia rs
Men fan va störig fan va vv ska göra det jobbigt då när fan ska man köra bland koner på vägen :va inte fan kör man i gångfart heller sen när fan ska man va en jvla circus apa o köra i cirklar :huvet hatar fan vv :mad:
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Men fan va störig fan va vv ska göra det jobbigt då när fan ska man köra bland koner på vägen :va inte fan kör man i gångfart heller sen när fan ska man va en jvla circus apa o köra i cirklar :huvet hatar fan vv :mad:

hur skall du annars visa att du kan hantera din hoj? :va
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
jo det är det nog kanske 2-3.. Men det är ju inte det som räknas du ska ju ha en "gånghastighet" och det blir ju det svåra att hålla gånghastigheten när du ska svänga och köra tillbaka

Varför sitetr du och gissar när folk frågar efter något för? Gissa kan dom väll göra själv. Allt står i Mc-Boken, de är bara att läsa om man är osäker.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Varför sitetr du och gissar när folk frågar efter något för? Gissa kan dom väll göra själv. Allt står i Mc-Boken, de är bara att läsa om man är osäker.

Gissar jag har ju själv kört på en sån bana... sen finns det ju att ladda ner från VV.se
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Men fan va störig fan va vv ska göra det jobbigt då när fan ska man köra bland koner på vägen :va inte fan kör man i gångfart heller sen när fan ska man va en jvla circus apa o köra i cirklar :huvet hatar fan vv :mad:

Har du prövat köra banan nån gång?
Jag körde upp på en NSR och det krävdes nästan för mycket övning för att det skulle gå
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
ska nästan bli kul att se hur pass lång broms sträckna blir med nya hojen :hihi

en motard lär ju vara den optimala uppkörningshojen :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2866834 ska nästan bli kul att se hur pass lång broms sträckna blir med nya hojen :hihi

en motard lär ju vara den optimala uppkörningshojen :)

Utan tvekan.

Nej uppkörning på en sporthoj är inget att rekomendera. Kompisen körde en rg och övade som satan på konbanan. Han klarade det inte en enda gång på den tiden. Sedan testade han min och klarade det på första försöket. Så hojen har mycket med det att göra.

Varför du skall göra det? Du skall ju visa att du kan hantera maskinen du sitter på. Och klarar du inte detta så är du inte en duglig förare helt enkelt. Tycker det är ett bra test de har för att kolla balansen i låga farter. :tummenupp
 
Last edited:

guldlock

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2006
Ort
stockholm
Hoj
Aprilia rs
fan jag kan köra men inte kör man runt jvla koner i trafiken elle? o hur jvla ofta ska man vända på en radie av 8 m antigen e jag dum i huvet eller så. Ska fan dra i mig 5 bira innan för att inte va nervig :tummenupp
å det bevisar bara hur dum jag är i huvet :D

Men men jag har snackat me slussens trafik skola o ska ta en övningskörning me dom innan så ska jag få låna deras hoj :D
 
Last edited:

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
fan jag kan köra men inte kör man runt jvla koner i trafiken elle? o hur jvla ofta ska man vända på en radie av 8 m antigen e jag dum i huvet eller så. Ska fan dra i mig 5 bira innan för att inte va nervig :tummenupp
å det bevisar bara hur dum jag är i huvet :D

Men men jag har snackat me slussens trafik skola o ska ta en övningskörning me dom innan så ska jag få låna deras hoj :D


Tanken med konbanan är att visa att du har kontroll över hojen i låga som höga hastigheter. De är bara en fördel om man har gjort de en gång innan de händer i trafiken, de kan komma småbarn som springer ut i vägen eller en moppe som kör som en idiot. Då vet du att du klarar av att väja för dom om du skulle behöva. Därför ska du göra konbanan.

Du borde inte få körkort om du tycker att 5 bira skulle hjälpa, sånna som kallas idioter. Kan man inte så ser man till att lära sej, annars låter man de vara.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
OK min körskole lärare sa att när du kör i manöverbanan så ska du åka med jämn gas hela tiden. Du får altså inte släppa gasen.. Men vet inte om dem är så någa med detta..
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
OK min körskole lärare sa att när du kör i manöverbanan så ska du åka med jämn gas hela tiden. Du får altså inte släppa gasen.. Men vet inte om dem är så någa med detta..

Jag fick släppa på gasen när jag körde upp, det sa han inget om. Fast jag körde CBR då, så det var inte så lyckat att släppa på gasen :)
 

Johanssson

The One And Only
Gick med
13 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Cagiva Mito Evo (såld)
Jag fick släppa på gasen när jag körde upp, det sa han inget om. Fast jag körde CBR då, så det var inte så lyckat att släppa på gasen :)

Men det e ju inte så kul att köra upp med en mito så som ajg sak göra;D

För att den har noll i svängradie ungifär:S:D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top