Ny RR-klass i Sverige 2013?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Svemo har långtgående planer för en ny mellanklass serie för 2013. Det blir ett alternativ för förare att köra efter Junior Cup och innan Superstock 600 med ombyggda "street-cyklar".

En ny roadracingklass håller på att ta form hos Svemo. I klassen kommer man att få tävla med exempelvis Kawasaki ER-6N, KTM 690 och Suzuki Gladius.

http://www.highsider.se/2012-11-01.aspx

Ska bli spännande att se vad de kommer fram till och hur klassen kommer att se ut :)

Blir det bara ungdomar eller en del gubbar också?
Rent ekonomiskt låter det som en billig klass för den som vill tävla utan jättehöga ambitioner.

Vore fett att göra comeback på en hottad ER-6N :D

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Konstigt att det inte finns någon sådan redan??! Det tråkiga är bara att det kommer ta ett tag innan de "icke invigda" kommer fatta att klassen finns. Vilket kanske kommer visa sig i för lite deltagare. Eller så kommer det dit gamla redan rutinerade "pokaljägare" vilket också kommer jag bort nytt blod.

För att en sådan klass som denna skall fungera i Sverige får den nog finnas ett tag. Och kravet måste givetvis vara att hojarna absolut inte får "moddas" för mycket. Gärna original fjädring och enhets däck.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det är väl bara att titta på thunderbikes i England om man vill ha tips på reglemente. Dom har ju onekligen lyckats med lågbudjetracingen även om förartillgången är klart större i England.

Lite fundersam, är inte skillnaden väldigt stor mellan KTM690 och ER-6 eller är det bara jag som fått för mig det. Nu tänker jag närmast på motorstyrka och kvaliteten få fjädring etc?

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Riktigt bra initiativ men ER-6 och Suzukin känns ju som några riktigt trista bruksmoppar.
Monster 696 däremot skulle vara helt OK för budgetracing.:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker dom borde köra lite som dom gör på den stora ön med te-drickare.

Thundersport, en klass där du samlar allt som inte är Superbike / Superstock. Med andra ord hemmabyggen, streetfighters, motarder och allt där mellan i ett och samma race. Klassindelningen sker utifrån kubiken / effekten på maskinen.

Riktigt roligt att se på tycker jag och dessutom lättare att få igång än en jättesnäv klass där bara vissa hojmodeller tillåts.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Vad kul!
När jag tog licens saknade jag en klass att börja i, en klass med lite svagare motorer. Den här klassen vill jag köra. Har redan börjat söka efter en hoj att utgå ifrån. Väntar ivrigt på mer info.

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Deja vu igen!!
SP-klassen, 690-cupen osv.... Kommer inte ihåg om det var Masen eller Macke som skrev att vi behöver inte en klass till i Svensk RR, vi behöver fler i varje klass för ökad kvalitet och underhållning. 690-cupen finns ju redan och kör med Classic-RR och om vi ska ha en "mellan" klass för ungdomarna så är det den som ska utökas till SM-tävlingarna tycker jag, mest för att en ex. 690 SMC är en bättre "RR-hoj" än dom japanska så steget till 600 blir mindre. OT. Är man lite äldre finns det "slöa" 600 och 1000 och åka runt i Rookieklasserna med, jag tror och hoppas att den nya klassen är till för ungdomarna. Mvh. Kjell Bornemo

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Oavsett var det än är för klass...så måste den skötas.
En blomma måste vattnas annars visnar den....Bike Promotions mfl upplägg är framtiden..

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Är det bara jag eller blir det alltid komplicerat så fort en ny klass skall skapas?

Varför inte ta det billigaste man kan hitta och tävla med det? Allt är roligt att "rejsa" med om det är på lika vilkor!!

En billig, skottsäker hoj som man i princip kan hämta ny hos sin handlare och köra direkt till banan.

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5
En klass till, samma visa som vanligt med Pro och sedan nytt upplägg på SO... Begriper inte vad som blir bättre av fler klasser, det är ju redan nästan tomma startfält i de klasser som finns. Och det som kostar är ju däck och anmälningsaviavgifter.
En rookiehoj kostar ju inte mer än ett par uppsättningar däck... Men ok, en mellan klass för juniorer kan väll ev. vara ok, men...:va

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
det är ju redan nästan tomma startfält i de klasser som finns/QUOTE]

Mmm precis, kommer själv trappa ner på racen till 2013 tror jag, jag vill köra för att det är roligt och inte gynna banägare som bara vill ha och ha och ha, det är fan dyrt som det är ju.

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Triumph
Tycker dom borde köra lite som dom gör på den stora ön med te-drickare.

Thundersport, en klass där du samlar allt som inte är Superbike / Superstock. Med andra ord hemmabyggen, streetfighters, motarder och allt där mellan i ett och samma race. Klassindelningen sker utifrån kubiken / effekten på maskinen.

Riktigt roligt att se på tycker jag och dessutom lättare att få igång än en jättesnäv klass där bara vissa hojmodeller tillåts.

Håller med Viktor. Varför måste en ny klass bestå av så trista hojar och varför måste det vara en massa begränsningar. Tycker man skall ta lite hänsyn till publiken också. Hur kul är det att kolla på ett gäng trista orginalcyklar som alla går lika fort. Nä, Thundersport verkar vara grejen. T :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller med Viktor. Varför måste en ny klass bestå av så trista hojar och varför måste det vara en massa begränsningar. Tycker man skall ta lite hänsyn till publiken också. Hur kul är det att kolla på ett gäng trista orginalcyklar som alla går lika fort. Nä, Thundersport verkar vara grejen. T :tummenupp

Sen får man ju som sagt kanske ihop en del hojar. Även om det kanske bara är 3-4 hojar i varje klass så har du fyra eller fem klasser så är det 12-20 hojar i ett race där det garanterat kommer vara någon form av fight, dels beroende på vilken maskin dom kör och dels beroende på vem det är som kör.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Varför skulle inte hojarna gå lika fort? Är det inte meningen att alla ska ha likvärdiga förutsättningar och rejsa efter sina egna skills? :arsele

Eller du kanske vill kolla på ett rejs med en ER-5 mot Hayabusa Turbo?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför skulle inte hojarna gå lika fort? Är det inte meningen att alla ska ha likvärdiga förutsättningar och rejsa efter sina egna skills? :arsele

på en gokartbana?

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Varför inte lägga in 600cc i STCC igen. Stramare reglemente
Byta stöt bak
Byta fjärdrar fram
Slip-on
Plombade motorer i från start.
Inga kit härvor.
Enbart PC
Byta styrdämp
Däck begränsning max 4 däck å fritt på träning.
Bakram å kåpstag fritt.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Varför inte lägga in 600cc i STCC igen. Stramare reglemente
Byta stöt bak
Byta fjärdrar fram
Slip-on
Plombade motorer i från start.
Inga kit härvor.
Enbart PC
Byta styrdämp
Däck begränsning max 4 däck å fritt på träning.
Bakram å kåpstag fritt.
Vad man än gör (om man vill ha stora startfält), ändra inte reglementena. Tro det eller ej, alla bygger inte nya hojar till varje år...

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Triumph

Hemskt gärna. Alltid kul att se små hojar piska stora.:tummenupp
T

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet